Ziemniak

Ziemniak – składniki cenne dla naszego organizmu

Naturalne, bogate w składniki odżywcze i związki prozdrowotne – szczególnie te niskoprzetworzone. Polskie ziemniaki są bardzo cennym źródłem przydatnych składników odżywczych. Jakie inne cenne właściwości kryją w sobie te produkty? Z pomocą ekspertów dietetyki, ujawniamy zalety tego popularnego warzywa.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

jak czytac etykiety wody w sklepie

Jak czytać etykiety wody w sklepie?

Na etykiecie opakowania wody znajdują się ważne informacje. Umiejętność czytania etykiet jest ważnym krokiem, by za każdym razem dokonywać świadomych wyborów podczas zakupów. Jak czytać etykiety, by wybierać najbardziej wartościowe produkty? 

Czy mleko szkodzi?

Czy mleko szkodzi?

Zwolenników picia mleka jest mniej więcej tylu, co jego przeciwników. Pierwsi podkreślają ogromne odżywcze zalety tego produktu, drudzy sygnalizują negatywne konsekwencje jego spożywania. Prawda, jak zwykle, leży pośrodku.

Składniki soi poprawiają skuteczność radioterapii

Zawarte w ziarnach soi składniki mogą zwiększyć skuteczność leczenia guzów płuca – informuje pismo „Radiotherapy and Oncology”.
Zespół prof. Gildy Hillman z Wayne State University (USA) wykazał wcześniej, że sojowe izoflawonoidy – naturalne, nietoksyczne składniki soi – zwiększają zdolność promieniowania jonizującego do niszczenia komórek nowotworowych, blokując mechanizmy naprawiające DNA oraz szlaki metaboliczne, które komórka nowotworowa wykorzystuje, aby przetrwać radioterapię.

Nie tylko na trawienie

Błonnik…nie tylko na trawienie

Błonnik, mimo że nie dostarcza energii, ani żadnych składników odżywczych, to ma niezwykle istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Błonnik pokarmowy jest naturalnym składnikiem produktów pochodzenia roślinnego. Występuje on w postaci rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej. Błonnik nierozpuszczalny (celulozowy) to celuloza, hemiceluloza i ligniny. W przewodzie pokarmowym ulega tylko niewielkim przemianom. Dzięki znacznym właściwościom higroskopijnym wchłania kilkakrotnie więcej wody niż wynosi jego ciężar – pęcznieje w jelitach. Dodatkowo mechanicznie stymuluje ściany jelit, pobudzając je do wykonywania delikatnych ruchów perystaltycznych. Ta frakcja błonnika zawarta jest głównie w pełnym ziarnie zbóż, otrębach, kapuście, figach, malinach i w warzywach strączkowych.

Indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny

Energia, która jest w ciągu dnia dostarczana organizmowi, pochodzi z trzech podstawowych składników odżywczych: węglowodanów, tłuszczów oraz białek. Największy udział mają węglowodany, gdyż – jak zalecają naukowcy – powinny one pokrywać aż 50-60 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego.

Nowa żywność (część 3)

Nowa żywność (część 3)

W poprzednim artykule przybliżyliśmy schemat procedury uproszczonej, zasad znakowania, a także wycofywania z obrotu nowej żywności. W niniejszej części przedstawiamy przykłady produktów o statusie nowej żywności. Najbardziej znanym przykładem produktu o statusie nowej żywności na polskim rynku jest sok z owoców Morinda citrifolia, czyli sok z owoców noni. Najczęściej jest on wprowadzany do obrotu jako suplement diety.

Nowa żywność (część 2)

Nowa żywność (część 2)

W poprzedniej części przedstawiliśmy definicję nowej żywności oraz pełną procedurę autoryzacji wprowadzenia jej do obrotu. W niniejszym artykule przybliżamy schemat procedury uproszczonej, zasady znakowania, a także wycofywania z obrotu nowej żywności.

Smaczne

Witaminy i minerały w warzywach

Bez warzyw i owoców zdrowa kuchnia nie istnieje. Zamiast kupować importowane produkty w hipermarketach, korzystajmy z dobrodziejstw polskich upraw.

Liczne badania pokazały, że istnieje ścisły związek pomiędzy naszym samopoczuciem a tym, co jemy. Dieta bogata w owoce i warzywa może pomóc w ograniczeniu ryzyka zachorowań na wiele chorób, a także spowolnić naturalny proces starzenia organizmu.

Witaminy dla kobiety w ciąży

Witaminy dla kobiety w ciąży

Wszystko, czego dziecko teraz potrzebuje, dostaje od mamy. Czy jednak wystarczy, że kobieta w ciąży odżywia się zdrowo, czy też powinna przyjmować preparaty z witaminami? A jeśli tak, to które?

Kobieta w ciąży nie może jeść „za dwoje” – powinna jeść „dla dwojga”. To wielka różnica. Zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta tylko nieznacznie (dopiero w 2. i 3. trymestrze trzeba jeść o 300 kcal więcej niż przed ciążą). A 300 kcal to niewiele – taką wartość kaloryczną mają trzy szklanki chudego mleka lub dwa banany, albo cztery kromki chleba. Znacznie bardziej wzrasta za to zapotrzebowanie przyszłej mamy na składniki odżywcze, m.in. na niektóre witaminy.

Nowa żywność - specyficzny status środka spożywczego  (część 1)

Nowa żywność – specyficzny status środka spożywczego (część 1)

Pojęcie „nowa żywność” (lub „nowy składnik żywności”) to specyficzny status, jaki może posiadać zarówno środek spożywczy (bądź jego składnik) ogólnego spożycia, środek spożywczy wzbogacany, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
jak również suplement diety.

Woda zdrowia doda

Woda zdrowia doda

Woda mineralna zapewnia odpowiednie nawodnienie organizmu oraz zawiera cenne minerały, dzięki czemu ma fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia i urody. Każdego dnia powinniśmy wypijać co najmniej 2 litry płynów, w tym około 1,5 litra wody mineralnej.

Kolagenowa bomba odżywcza

Kolagenowa bomba odżywcza

Aby jak najdłużej zachować piękno i młodość skóry, warto śledzić najnowsze trendy w kosmetyce. Większość firm kosmetycznych ma w swojej ofercie produkty naturalne, organiczne i biologicznie aktywne. Jednym z nich jest kolagen.

Elementarz przyszłej mamy

Elementarz przyszłej mamy

Ciąża to czas zmian. Ten elementarz dedykujemy zwłaszcza tym, które po raz pierwszy przeżywają ten cudowny stan. Aby wasza ciąża przebiegała w zdrowiu i radości, a poród był łatwiejszy.

Z suplementami trzeba ostrożnie

Z suplementami trzeba ostrożnie

Przede wszystkim jest nam potrzebna wiedza o prawidłowym odżywianiu, a nie suplementy. Przy odpowiednim żywieniu przeciętnie zdrowej osobie nie są one potrzebne. Zaplanowanie dziennej diety, uwzględniającej wszystkie niezbędne substancje, wcale nie jest trudne. Powinniśmy zdrowo się odżywiać już od kołyski, bo w wieku 30, 40 czy 50 lat w naszym organizmie już zaszły pewne zmiany, których nie cofniemy, chociaż możemy je spowolnić.
Oczywiście, są sytuacje, kiedy warto przyjmować niektóre preparaty, np. po infekcjach lub długotrwałej gorączce, po zbiegach chirurgicznych, gdy nasz układ odpornościowy jest osłabiony. Powinny je też przyjmować osoby, które cierpią na choroby związane z pewnymi ograniczeniami dietetycznymi.

Gdy dieta jest lekiem

Gdy dieta jest lekiem (żywienie pozajelitowe)

Żywienie pozajelitowe uznano za czwarty – po wynalezieniu antyseptyki, znieczulenia i antybiotyków – kamień milowy w rozwoju współczesnej medycyny. Dlaczego ważne jest, by ciężko chorzy pacjenci byli w odpowiedni sposób odżywiani?

Z żywieniem jest tak samo, jak z wodą czy tlenem. Czy możemy nazwać oddychanie lub picie leczeniem? Ale proszę sobie wyobrazić człowieka podłączonego do kroplówki lub respiratora. To już nie jest „tylko” picie czy „tylko” oddychanie, wtedy taki proces nazywamy terapią płynową albo oddechową. Tak samo możemy potraktować żywienie. W normalnych warunkach jest ono czynnością fizjologiczną; w warunkach szpitalnych to rodzaj farmakoterapii.

Śniadanie ucznia

**Dobre rozpoczęcie dnia ma fundamentalne znaczenie dla naszego samopoczucia i zdrowia. Tym bardziej więc powinno się zadbać o to, by dziecko nigdy nie wychodziło rano z domu z pustym żołądkiem.**

Według badań, co szóste dziecko idzie do szkoły bez śniadania. To prowadzi do niebezpiecznego osłabienia organizmu młodego człowieka, spadku odporności i skutkuje podatnością na choroby. Głodny uczeń nie będzie mógł się skupić na lekcji, a czas, który powinien spędzić w szkole, trzeba będzie przeznaczyć na wizyty w gabinecie lekarskim.

Dieta w cukrzycy

Dieta w cukrzycy

Jeśli u chorego na cukrzycę występuje nadwaga, zmniejszenie masy ciała może spowodować normalizację poziomu cukru, szczególnie w początkowym jej etapie. Cukrzyca to przewlekła choroba metaboliczna objawiająca się zwiększeniem ilości cukru we krwi. Może być spowodowana zniszczeniem produkujących insulinę komórek trzustki lub nieprawidłowym wykorzystywaniem insuliny przez organizm.

Płatki czy musli?

Płatki czy musli?

Jeszcze nie tak dawno na śniadanie jadaliśmy zwykłą owsiankę na mleku, potem przyszedł szał na płatki kukurydziane. Teraz mamy do wyboru kilkadziesiąt rodzajów musli i całą gamę najróżniejszych płatków śniadaniowych.
Jak wybrać te najlepsze?

8. edycja Programu Podziel się Posiłkiem

**Rusza 8. edycja Programu Podziel się Posiłkiem, organizowanego przez firmę Danone i Fundację POLSAT oraz Partnera Strategicznego – Banki Żywności. Myślą przewodnią programu jest działanie na rzecz walki z niedożywieniem oraz propagowanie właściwego żywienia dzieci w Polsce. Do tej pory przekazano najmłodszym już ponad 9 milionów posiłków. Prosimy – podziel się posiłkiem!**

Mleko po pierwszych urodzinach

Mleko po pierwszych urodzinach

Mleko jest niezbędnym elementem codziennej diety małego dziecka. To doskonałe źródło wapnia, który jest potrzebny do budowania kośćca i zębów. Lepiej jednak, by w drugim roku życia dziecko piło mleko modyfikowane, a nie krowie.

Spersonalizowana suplementacja

Spersonalizowana suplementacja

Bardzo ważne jest miejsce zakupu. Radziłabym kupowanie suplementów diety w aptece. Natomiast nie polecałabym kupowania ich przez internet, zwłaszcza gdy nie znamy preparatu. A jeśli kupujemy go już kolejny raz, wtedy warto skorzystać z pomocy znanych i sprawdzonych wirtualnych aptek, które podają swój adres i numer telefonu. Poza tym, warto kupować preparaty firm, które mają działy badawczo-rozwojowe, są odpowiedzialnymi producentami i spełniają odpowiednie wymogi, np. Dobrej Praktyki Wytwarzania, Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cała produkcja w tych firmach jest kontrolowana od początku aż po finalny produkt. To daje gwarancję jakości.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH