Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”: 8 i 22 października 2020

Na początku września Kapituła Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” podjęła decyzję, że tradycyjna Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTS” – spotkanie środowiska ochrony zdrowia w Polsce – zostanie zamieniona na dwa mniejsze spotkania. Uroczyste wręczanie statuetek odbędzie się 8 i 22 października 2020 o godz. 16.00 w hotelu Sheraton. Laureaci Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” to osoby wybitne i nietuzinkowe. Na ich sukces składają się codzienna praca, wytrwałość, dążenie do celu. Serdeczną atmosferą kameralnych spotkań chcemy zrekompensować Laureatom ponad półroczne oczekiwanie na ceremonię wręczenia Nagród Zaufania „Złoty OTIS 2020”.
Płatki czy musli?

Płatki czy musli?

Jeszcze nie tak dawno na śniadanie jadaliśmy zwykłą owsiankę na mleku, potem przyszedł szał na płatki kukurydziane. Teraz mamy do wyboru kilkadziesiąt rodzajów musli i całą gamę najróżniejszych płatków śniadaniowych.
Jak wybrać te najlepsze?

Co jest dozwolone

Co jest dozwolone, a co nie?

W Polsce nadzorem aptek i innych jednostek prowadzących obrót lekami oraz kontrolowaniem reklamy produktów leczniczych zajmują się inspektoraty wojewódzkie oraz Główny Inspektor Farmaceutyczny. Apteki mają zwykle do czynienia z tymi pierwszymi, ponieważ do kompetencji inspektoratów należą sprawy związane z funkcjonowaniem aptek (także z ich działalnością promocyjną). Nadzór nad reklamą produktów leczniczych sprawuje GIF.
W działaniach organów kontrolnych można zaobserwować fale aktywności. Przyczyną są donosy na działania konkurencji. W przypadku prowadzenia postępowania w oparciu o konkretny przepis, zwykle dochodzi również do sprawdzenia, jak taki wymóg prawny wykonują pozostałe placówki. Istnieją też kontrole kierowane, które może zlecić GIF, koordynujący działanie inspektoratów wojewódzkich. Często zleca on kontrolę na podstawie informacji z innych województw i w ten sposób kwestie lokalne rozciągają się na cały kraj.

Nieskuteczne reklamy

Reklamy leków na receptę, skierowane bezpośrednio do pacjentów wcale nie zwiększają sprzedaży.

Jak pisze serwis Nauka w Polsce PAP, powołując się na publikację “New Scientist”, reklamy w telewizji i prasie, przekonujące konsumenta do leku, który i tak przepisuje lekarz, od dawna budzą kontrowersje. Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy zakładali jednak dotąd, że taka reklama jest skuteczna – według jednych poszerza wiedzę o chorobach, według innych – niepotrzebnie zwiększa spożycie leków.

Apetyt po reklamie

Po obejrzeniu telewizyjnych reklam żywności dzieci jedzą o ponad 100 procent więcej – zwłaszcza, jeśli są otyłe lub mają nadwagę – poinformowano podczas Europejskiego Kongresu Otyłości w Budapeszcie.

Badania z udziałem 60 dzieci o różnej wadze ciała i w wieku od 9 do 11 lat przeprowadzili naukowcy z University of Liverpool. Dzieciom pokazywano serię telewizyjnych reklam zabawek lub produktów żywnościowych, po których następowała kreskówka.

Reklama na progu

Mózg potrafi rejestrować obrazy, których świadomie nie zauważamy – informuje pismo “Current Biology.”

Reklamy podprogowe, które wynaleziono pod koniec lat 50., mają działać na naszą podświadomość. Na przykład tekst piosenki ma ukryte przesłanie albo podczas oglądania filmu w kinie jedna na kilkadziesiąt klatek zawiera hasło reklamowe, zachęcające do zakupu określonego produktu. W wielu krajach – w tym w Polsce – takie reklamy są zakazane.

Naukowcy z University College w Londynie stwierdzili, że ludzie mogą reagować na takie reklamy – jeśli tylko ich mózg ma “rezerwę mocy”.

Bez e-aptek

Sejm zdecydował, że nie będzie możliwa sprzedaż leków bez recepty przez internet. Według rządu, naruszałoby to zasady bezpieczeństwa pacjentów.

Kwestia sprzedaży leków przez internet wzbudziła największe kontrowersje posłów. Według PO, internetowy obrót lekami jest dozwolony w prawie UE, a pacjenci płacą dzięki temu o 30 proc. niższe ceny i otrzymują dostawę do domu.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH