Antynikotynowe spoty powinny albo przerażać, albo obrzydzać

Specjaliści z University of Missouri zbadali, że ogłoszenia nawołujące do zaprzestania palenia, które jednocześnie pokazują zagrożenie i wywołują odrazę, mogą wywrzeć na odbiorców mniejszy wpływ – informuje serwis EurekAlert.

Badacze odkryli, że jeśli reklama mająca zachęcić do rzucenia palenia zawiera zarówno ostrzeżenie o skutkach dla zdrowia i obrazy w brutalny sposób pokazujące takie skutki, to może uruchomić mechanizmy obronne u odbiorcy i spowodować zmniejszenie jego reakcji emocjonalnej. „Próby zachęcenia palaczy do porzucenia nałogu poprzez wystawianie ich na połączone działanie groźby i odrażających obrazów nie jest skuteczną drogą wpływania na ich postawę i zachowanie” – powiedział Paul Bolls z University of Missouri.

Reklamy zawierające tylko informację o zagrożeniu dla zdrowia albo tylko wywołujące odrazę zdjęcia powodowały u badanych silną reakcję emocjonalną i były lepiej zapamiętywane. Spoty zawierające oba środki przekazu wywoływały nieświadomą reakcję obronną, przez co badani mniej skupiali się na materiale, gorzej go zapamiętywali i nie odczuwali po obejrzeniu go silnych emocji.
Badanie objęło 49 uczestników, którym pokazywano spoty telewizyjne zachęcające do rzucenia palenia. Niektóre spoty zawierały ostrzeżenie o skutkach palenia, inne zawierały wywołujące wstręt zdjęcia i grafiki, natomiast reszta spotów zawierała oba środki przekazu. Badani byli podczas oglądania materiałów cały czas obserwowani, mierzono im także ciśnienie. Po obejrzeniu każdego materiału wypełniali kwestionariusz, odpowiadając na pytania o swoją reakcję emocjonalną.

(Źródło: PAP)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH