Cyfrowa apteka


Nie tak dawno w polskich aptekach pojawiły się ekrany LCD. To nowoczesne narzędzie promocji nie zdążyło się jeszcze u nas na dobre zadomowić, a już pojawiła się kolejna nowość – interaktywne ekrany holograficzne.

Tak zwane „ruchome obrazy” skutecznie przyciągają wzrok klientów i skupiają ich uwagę na treści przekazu promocyjnego. W obecnych czasach – w myśl starej zasady marketingu brzmiącej: „Wyróżniaj się lub zgiń!” – konieczne jest ciągłe szukanie nowych narzędzi, które jeszcze bardziej przyciągną uwagę klientów. Ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się ekrany holograficzne. Ta nowatorska technologia to nie tylko doskonały kanał komunikacji z klientem, ale także skuteczne narzędzie budowania wizerunku apteki.

Ekrany holograficzne
Jako najnowocześniejszą formę reklamy – rzadko jeszcze spotykaną w Polsce – można wykorzystać szklany ekran oklejony folią optyczną lub samą folię, którą nanosi się na szklane, płaskie powierzchnie. Dzięki rzutnikowi o bardzo wysokiej rozdzielczości na tych ekranach lub foliach wyświetlana jest treść reklamowa.

Folie nie są przytwierdzane na stałe do szyby. Istnieje też możliwość zdjęcia ekranu z dotychczasowej ekspozycji i umieszczenie go w innym miejscu. Ta technologia umożliwia uzyskanie obrazu doskonałej jakości, niemal niewrażliwego na światło słoneczne. Ekrany są transparentne, dzięki czemu nie zasłaniają klientom wnętrza apteki.

Umieszczenie takiego ekranu w aptece może poprawić wyniki sprzedaży. Zaintrygowani nowością klienci będą częściej odwiedzać to miejsce. Ponadto ekrany mogą stanowić dodatkowe źródło dochodów w postaci zysków od reklamodawców zainteresowanych skutecznym promowaniem ich produktów (np. leków OTC czy kosmetyków). Według badań około 70 proc. decyzji zakupowych podejmowanych jest właśnie w punkcie sprzedaży.

Interakcja kluczem do sukcesu
Klient na pewno zapamięta naszą aptekę i przekaz reklamowy jej witryny, jeśli będzie mógł wpływać na wyświetlane treści. Dzięki ekranom holograficznym wzbogaconym o specjalną nakładkę jest to możliwe. Ta nakładka to folia dotykowa, która pozwala na interakcję z ekranem, a także z foliami holograficznymi umieszczonymi na wewnętrznej stronie szyby wystawowej. Dzięki dużej czułości tej warstwy można ją stosować nawet na szybach o grubości 2 cm. Do nakładki można dołączyć również głośniki.

Poza funkcją wizerunkowo-reklamową ekran może być także interaktywną platformą informacyjną, która skutecznie przyciągnie klientów. Tak zintegrowane urządzenie pozwala klientom apteki, a nawet przypadkowym przechodniom, na przeglądanie aktualnej oferty apteki, stron internetowych oraz na gry i zabawy interaktywne, a także sterowanie dodatkowymi urządzeniami peryferyjnymi, takimi jak kamery lub aparaty fotograficzne.

Zdalne zarządzanie systemem
Ekrany holograficzne mogą mieć wiele zastosowań. Wszystko zależy od odpowiedniej konfiguracji sprzętowej, aplikacji sterujących urządzeniem oraz – co najważniejsze – uwag i sugestii przyszłego użytkownika.

Zintegrowanie wyświetlającego obraz projektora ze specjalnie przygotowanym komputerem (multimedia box) umożliwia centralne i zdalne zarządzanie systemem. Dzięki łączu internetowemu administrator może w każdej chwili sprawdzić status pojedynczych urządzeń, wyświetlane treści, ustawić godziny funkcjonowania, a nawet włączyć i wyłączyć projektor. Co ciekawe, gdy warunki techniczne placówki uniemożliwiają przewodowe podłączenie do internetu, tę samą funkcjonalność uzyskuje się poprzez sieć telefonii komórkowej.

Możliwa jest także aktualizacja poszczególnych przekazów na odległość. Przyciśnięciem jednego klawisza rozsyłamy do dowolnych miejsc w Polsce wybrane zdjęcie, prezentację multimedialną, a nawet film reklamowy. Taki przekaz jest tym bardziej skuteczny, że można dostosować go do profilu klientów odwiedzających aptekę w konkretnym czasie, np. umieszczać reklamy leków na przeziębienie w chłodniejsze czy deszczowe dni.

Zarządzanie treścią przekazów może być dowolnie modyfikowane w zależności od potrzeb użytkowników. Można ustalić harmonogram wyświetlania treści zależnie od pory dnia, tygodnia czy miesiąca. Rzutnik może być podłączony do zwykłego komputera lub odtwarzacza DVD, co umożliwia bezpośrednie zarządzanie treścią przez pracownika apteki. W przypadku tego rozwiązania można także zastosować specjalne rzutniki mające własną pamięć wewnętrzną, co eliminuje konieczność umieszczania dodatkowego sprzętu w aptece. Jeżeli ekrany są przeznaczone dla sieci aptek, stosuje się system zdalnego zarządzania treścią.

Ekrany nie wymagają szczególnej konserwacji. Należy je czyścić przy użyciu nierysujących środków do szyb, a w przypadku folii przecierać suchą szmatką.

Tańsze rozwiązania cyfrowe
Porównując koszty związane z zakupem i obsługą systemu z wydatkami ponoszonymi w kampaniach wykorzystujących tradycyjne narzędzia POS (ulotki, foldery reklamowe itp.) okazuje się, że w dłuższej perspektywie korzystniejsze są rozwiązania cyfrowe.

Mimo że orientacyjny koszt folii holograficznej to ok. 10 tys. złotych, a ekranu nawet ok. 20 tys., szacuje się, że koszty kampanii prowadzonej przy użyciu tych narzędzi elektronicznych stanowią około 20-40 proc. kosztów kampanii tradycyjnej. Oszczędności przynosi m.in. wyeliminowanie kosztów druku i transportu tradycyjnych materiałów POS. Zbędne stają się również rozbudowane i kosztowne struktury terenowe, które są konieczne, aby zapewnić ich sprawny kolportaż.

Innowacyjna technologia jest zatem dużo tańszym sposobem komunikacji z wybranym segmentem klientów, niż tradycyjnie stosowana aktywność promocyjna w aptece.

tekst:
Filip Januszewski
Zdjęcia dzięki uprzejmości firmy RTM.

4.3/5 - (123 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH