Zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych

Zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych

Od nowego roku zmieniają się przepisy Prawa farmaceutycznego dotyczące m.in. reklamy. Warto je przeanalizować, szczególnie pod kątem skutków, jakie niosą.

W dniu 12 maja 2011 r. uchwalono nową ustawę ­– o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych1, w której (oprócz przepisów dotyczących m.in. zasad, warunków i trybu podejmowania decyzji refundacyjnych, zasad finansowania refundowanych leków i wyrobów medycznych, czy też zasad ustalania cen leków oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanych w ramach udzielania świadczeń gwarantowanych) zamieszczono regulacje nowelizujące art. 94a Prawa farmaceutycznego (dalej: „PF”). Zmiany dotyczą m.in. wprowadzenia całkowitego zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, a także zakazu reklamy placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnoszącej się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Marketing usług aptecznych

Marketing usług aptecznych

Na jakość usług w aptece składa się nie tylko stosunek farmaceuty do pacjentów, jego prezencja, kompetencje, kultura osobista, ale też wygląd i wyposażenie samej apteki.

Klasyczna koncepcja marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem wyrosła z harmonizowania działań, nazwanych zasadą 4P. Odwoływała się ona do tworzenia spójnego programu, łączącego produkt z ceną, dystrybucją oraz promocją. Jednak wzrost znaczenia usług we współczesnej gospodarce poszerzył tę koncepcję do 7P. Wprowadzono dodatkowo trzy ważne, związane z usługami elementy: ludzi (People), proces świadczenia usług (Process) i świadectwo materialne (Phisical Evidence).

Sztuka negocjacji

Sztuka negocjacji

Negocjacje to nie walka, ale dyskusja, której celem jest osiągnięcie założonego efektu. Warto się tego nauczyć.

Warunki zatrudnienia nowego pracownika, zawieranie kontraktu z hurtownią, umowa najmu, opracowanie podwyżek pensji – to tylko część wyzwań, jakie stoją przed kierownikiem apteki. A żeby należycie wypełnić te zadania, potrzebne są negocjacje.

Wizerunek firmy - Dobroczynny biznes

Wizerunek firmy – Dobroczynny biznes

W dobie kryzysu ekonomicznego dobry wizerunek jest najcenniejszym składnikiem majątku firmy. Warto więc o niego zadbać. Światowi ekonomiści i specjaliści od marketingu coraz częściej mówią o społecznej odpowiedzialność biznesu (ang. CSR – Corporate Social Responsibility). O co chodzi? Najbliższą polskich realiów i oczekiwań wydaje się definicja dr. Jima „Gusa” Gustafsona. Mówi ona, że społeczne zaangażowanie biznesu dotyczy etycznego postępowania oraz przyczyniania się do rozwoju ekonomicznego, przy jednoczesnym dialogu oraz demonstrowaniu szacunku dla ludzi, społeczności lokalnych, uwarunkowań narodowych i środowiska naturalnego.

Decyzje zakupowe pacjentów

Decyzje zakupowe pacjentów

To, co pacjent zobaczy po wejściu do apteki i co usłyszy od farmaceuty, może znacząco wpłynąć na jego decyzje zakupowe. Warto wiedzieć, jaki jest mechanizm powstawania decyzji zakupowych i w jaki sposób można pacjentowi pomóc w wyborze odpowiednich preparatów. Warto również zastanowić się, jak zachęcić pacjenta do zakupu dodatkowych i przydatnych dla niego produktów, jednocześnie zwiększając obroty apteki.

7 nawyków skutecznego działania

7 nawyków skutecznego działania

Jednym z bardziej interesujących aspektów ludzkiego życia jest praca nad sobą. W tym ciekawym i ważnym procesie bardzo przydatna może być recenzowana praca St. Covey’a.

Zdaniem autora, każdy z nas zna sposoby dążenia do rozwoju. Przeszkodą w realizacji jest często brak odpowiednich nawyków. Możemy to zilustrować przykładem. Pewien człowiek postanowił codziennie rano się gimnastykować. Opracował zestaw ćwiczeń na pół godziny. Nastawił budzik na wcześniejszą godzinę. Jednak rano stwierdził, że zacznie gimnastykę od następnego dnia. Covey dzieli się z nami praktycznymi radami, jak wprowadzać w życie nawyki, które mogą pomóc w doskonaleniu osobowości oraz sprawności działania. Wskazówki te są bardzo przydatne dla właściciela apteki, kierownika pierwszego stołu i każdego pracownika.

Rozumieć stres

Rozumieć stres

Prowadzone przez lata badania pozwalają na coraz lepsze rozpoznawanie istoty stresu, źródeł jego powstawania. Uczą także, jak panować nad stresem i łagodzić jego skutki. Właściciel apteki wraca do domu i znajduje w skrzynce na listy ulotkę nowej, konkurencyjnej placówki, z najniższymi cenami leków w mieście. Setki takich ulotek dotarło do wszystkich mieszkańców miasta i okolicznych wiosek. Właściciel czuje wzrost ciśnienia krwi, serce zaczyna mu szybciej pracować, dłonie się pocą – właśnie doświadczył nieszablonowej reakcji na bodźce zewnętrzne, czyli stresu.

Zarządzanie kapitałem ludzkim - zmiany

Zarządzanie kapitałem ludzkim – zmiany

Stare przysłowie mówi, że jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. Apteka to miejsce ciągłych zmian – rotacja personelu, nowe umowy handlowe, reorganizacja wnętrza, konkurencja. Trzeba umieć szybko na nie reagować i nie tracić energii na zbędne emocje. W pracy liczą się efekty, dlatego od twojego nastawienia do zmian będzie zależeć podejście do nich ludzi, którymi zarządzasz. Czy potencjalne zagrożenie wykorzystasz jako szansę, czy utoniesz, narzekając?

Czy NIL ogranicza konkurencję?

Czy NIL ogranicza konkurencję?

Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów budzi wiele kontrowersji. Potraktował on stanowisko samorządu lekarskiego dotyczące ordynowania leków homeopatycznych wydawanych na receptę jako porozumienie przedsiębiorców ograniczające konkurencję.

Wartość dla pacjenta  jako wyróżnik apteki

Wartość dla pacjenta jako wyróżnik apteki

Obecność apteki na rynku jest związana z jej misją dostarczania pacjentom leków i porady farmaceutycznej. W dobie coraz większej konkurencji apteka może, a nawet powinna, kierować się także zasadami funkcjonowania rynkowego, aby aktywnie kształtować wizerunek placówki dbającej przede wszystkim o interesy pacjenta.

Jak dobre organizacje stają się wielkie

Jak dobre organizacje stają się wielkie

Książka „Przełomowe firmy. Jak dobre organizacje stają się wielkie” K. R. McFarlanda zawiera interesujące wyniki badań na temat czynników, które umożliwiają długofalowy rozwój w biznesie. Autor dokładnie analizował przedsiębiorstwa, które rozwijały się najbardziej dynamicznie i sformułował rady, które warto rozważyć, kierując własnym mikroprzedsiębiorstwem, jakim jest apteka. Inspiracją do przeprowadzenia badań były obserwacje przedsiębiorstw, które nie zawsze potrafiły utrzymać dodatnie tempo rozwoju w dłuższym okresie. Autor wskazuje kilka metod, które ułatwiają wzmacnianie pozycji rynkowej.

Planowanie czasu

Planowanie czasu

Zarówno farmaceuci, jak i pacjenci mogą w taki sposób zarządzać sobą i swoim czasem, aby być użytecznym dla innych oraz mieć spełnione życie osobiste. Aby tego dokonać, trzeba świadomie podejść do wykorzystania czasu, jaki mamy do dyspozycji. W naukach ekonomicznych wyodrębnia się kategorię dóbr wolnych, czyli dostępnych dla każdego człowieka, niemal bez ograniczeń. Przykładem jest powietrze, którym ludzie mogą swobodnie oddychać. Dla wielu osób, zwłaszcza młodych, takim dobrem wydaje się być również czas.

Staż pracy a stanowisko kierownika apteki

Staż pracy a stanowisko kierownika apteki

Czy do stażu pracy wymaganego do objęcia stanowiska kierownika apteki wliczają się umowy cywilnoprawne (np. umowa zlecenie, praca „na godziny”)?… Podstawową regulację prawną w zakresie wymagań niezbędnych do pełnienia funkcji kierownika apteki określają przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne oraz przepisy ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich. Zgodnie z art. 88 ust. 1 i 2 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Zmiany w Prawie farmaceutycznym

Zmiany w Prawie farmaceutycznym

Nowa ustawa istotnie zmienia kompetencje organów administracji – Ministra Zdrowia oraz Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, m.in. dostosowując przepisy krajowe do regulacji unijnych w zakresie rejestracji produktów leczniczych oraz badań klinicznych. Doprecyzowano także przepisy regulujące sprzedaż wysyłkową lekarstw przez internet. W dniu 1 maja b.r. weszła w życie ustawa – o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych1. Według nowych przepisów prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Prezes Urzędu) przejmuje od Ministra Zdrowia obowiązki w zakresie dopuszczania produktów leczniczych do obrotu. Konieczne było też dostosowanie polskiego prawa do dyrektyw unijnych oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Kierownik apteki

Kierownik apteki

Żeby drużyna piłkarska pomyślnie rozegrała mecz, musi mieć dobrego kapitana. Tak samo jest w aptece. Bez sprawnego szefa, pracownicy nie stworzą zgranego i efektywnego zespołu. W ostatnim numerze naszego magazynu omawialiśmy prawidłowe relacje wśród pracowników. Kontynuujemy te rozważania, ponieważ nie sposób zbudować dobrego zespołu bez wyraźnego podziału na role i obowiązki. A najważniejszą rolę do odegrania ma zarządzający. To od niego zależy jakość oraz atmosfera pracy podwładnych.

Metody analiz rynku farmaceutycznego

Metody analiz rynku farmaceutycznego

Podejmowanie decyzji związanych z zarządzaniem apteką może być łatwiejsze oraz bardziej skuteczne, jeśli ich podstawą będą właściwe informacje. Nauki ekonomiczne, korzystając z narzędzi wypracowanych przez statystykę oraz ekonometrię, stosują wiele metod przetwarzania informacji rynkowych. Omówimy te najczęściej stosowane, a jednocześnie mało skomplikowane, wskazując na ich istotę oraz przydatność w zarządzaniu apteką.

Jak rozmawiać z pracownikami

Jak rozmawiać z pracownikami – Zarządzanie kapitałem ludzkim

Rozpoczynamy nowy cykl artykułów na temat zarządzania kapitałem ludzkim. Będą to warsztaty samokształcenia dla managerów aptek, wykorzystujące wiedzę i doświadczenie ekspertów. Pierwszy odcinek poświęcamy prawidłowej komunikacji na poziomie podwładny – pracodawca, czyli magister/technik farmacji a kierownik apteki.

Praca w aptece to zajęcie wymagające bezwzględnego skupienia oraz dbałości o pacjenta. Dobra atmosfera wśród współpracowników, jasno określone zadania przez pracodawcę wydają się bardziej istotne w tej specyficznej placówce, niż pewność zatrudnienia. Dobry szef jest fundamentem, inspiruje i motywuje zespół i to od niego zależy jakość pracy, jaką pracownicy wykonują na co dzień. Dlatego warto się doskonalić w prawidłowym zarządzaniu zespołem.

Promocja sprzedaży w aptekach

Promocja sprzedaży w aptekach

Obecnie konsumenci mają do wyboru całą gamę produktów danej kategorii. Dlatego też do podjęcia właściwej decyzji często potrzebują pomocy w postaci dodatkowej informacji na temat wybranego artykułu. Rolę tę doskonale spełnia promocja, która jest niezbędnym elementem działań marketingowych firmy.

Dzięki promocji przedsiębiorstwo może komunikować się z otoczeniem i budować relacje z klientami. Tworzy ona pewną wartość dodaną do produktów, przez co konsumenci mogą lepiej oceniać walory różnych artykułów i wybrać ten, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Promocja stanowi również pewną zachętę do zakupu i nakłania potencjalnych nabywców do skorzystania z przedstawionej im oferty.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Funkcjonowanie ludzi w całej sferze społeczno-gospodarczej opiera się na działaniu zespołowym. Ma to również miejsce w aptece, w której – jak wszędzie – współpracują ze sobą ludzie o zindywidualizowanych osobowościach. Jest rzeczą naturalną, że między pracownikami może dochodzić do powstawania sytuacji konfliktowych. Zwiększenie konkurencji na rynku aptecznym, wolniejsze tempo wzrostu obrotów, wysokie wymagania pacjentów, mogą stać się zarzewiem wielu konfliktów. W każdym zespole istnieje wiele płaszczyzn, na których może dochodzić do nieporozumień.

Wygląd farmaceuty a wizerunek apteki

Wygląd farmaceuty a wizerunek apteki

Wszystko, co składa się na wygląd apteki, przekłada się na wyobrażenia pacjentów na temat tej placówki. Również wygląd farmaceutów wpływa na odczucia pacjenta, związane z oceną jakości świadczonych usług.

Jak założyć hurtownię?

Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie hurtowego obrotu produktami leczniczymi obwarowana jest szeregiem ograniczeń, mających na celu ochronę interesu publicznego. Przepisy prawa nakładają na podmioty zamierzające wykonywać tego typu działalność wiele obowiązków.

Według danych opublikowanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, w Polsce działają łącznie 604 hurtownie farmaceutyczne1. Choć znaczna część rynku przejęta została w przez duże grupy kapitałowe, to nadal działalność w zakresie obrotu hurtowego jest uważana za atrakcyjną, z zastrzeżeniem spełnienia wielu wymogów, których część omówiono poniżej.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH