Dylematy w leczeniu

Dylematy w leczeniu

Do dziś w niektórych stacjach radiowych straszy piosenka, z której dowiedzieć się można, że „każda historia ma swój dylemat”. Przypuszczalnie autorowi chodziło o to, że prędzej czy później przychodzą kłopoty. Kiedy jednak mówimy o dylematach etyki lekarskiej, nie chodzi o kłopoty, lecz o sytuację, gdy pojawia się trudny do rozwiązania konflikt zasad, dóbr, wartości.

Tak! 50 sekretów nauki perswazji

Tak! 50 sekretów nauki perswazji

Robert B. Cialdini to niekwestionowany lider w prowadzeniu badań na temat reguł wywierania wpływu na ludzi. Omawiana publikacja jest warta szczególnej uwagi farmaceutów i osób prowadzących apteki.
W każdym z pięćdziesięciu krótkich (po 2-4 strony) rozdziałów, pokazano proste, a przy tym skuteczne, metody perswazji. Autorzy przyjmują partnerski punkt widzenia, czyli dbają zarówno o zadowolenie pacjenta, jak również o poziom obrotów i marży apteki (przedsiębiorstwa).

Decyzje zakupowe pacjentów

Decyzje zakupowe pacjentów

To, co pacjent zobaczy po wejściu do apteki i co usłyszy od farmaceuty, może znacząco wpłynąć na jego decyzje zakupowe. Warto wiedzieć, jaki jest mechanizm powstawania decyzji zakupowych i w jaki sposób można pacjentowi pomóc w wyborze odpowiednich preparatów. Warto również zastanowić się, jak zachęcić pacjenta do zakupu dodatkowych i przydatnych dla niego produktów, jednocześnie zwiększając obroty apteki.

Makrotrendy a zachowania pacjentów

Makrotrendy a zachowania pacjentów

Na zachowania pacjentów wpływa wiele różnorodnych czynników. Jednym z nich są makrotrendy, czyli tendencje występujące w dłuższym, wynoszącym od 7 do 12 lat okresie. W badaniach wyodrębnia się kilka makrotrendów, które będą wpływały na decyzje zakupowe konsumentów oraz pacjentów w najbliższych latach. Skoncentrujmy się na tych makrotrendach, które można wykorzystać w marketingowym zarządzaniu apteką.

Innowacje na rynku OTC

Innowacje na rynku OTC

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nowości w zakresie leków OTC i innych produktów związanych ze zdrowiem mogą jedynie dotyczyć substancji czynnych, opakowania czy dostępności produktu. Okazuje się jednak, że pole do innowacyjności jest szersze.

Zyska budżet

Zyska budżet, straci pacjent

Duże sieci apteczne sobie poradzą. Małe apteki zostaną zmuszone do poszukiwania oszczędności, a te najmniej rentowne mogą zniknąć z rynku. Nie podzielamy opinii uznającej za patologię szukanie przez pacjentów apteki, w której kupią lek najtaniej, uzyskają bonus czy nagrodę w konkursie. Tzw. turystyka lekowa to efekt zubożenia społeczeństwa, w szczególności najsłabszych grup społecznych: emerytów i rencistów.

Uwarunkowania zachowań zakupowych

Uwarunkowania zachowań zakupowych

Proces obsługi i sprzedaży w aptece stanie się bardziej satysfakcjonujący, jeśli będziemy potrafili trafnie określić potrzeby pacjenta oraz jego typ osobowości, a także poznamy różnorodne czynniki wpływające na jego zachowanie.

Tajemnica antybiotykooporności

**Naukowcy obserwowali antybiotykooporny szczep bakterii E. coli. Starali się uchwycić moment, w którym dochodzi do wytworzenia oporności na antybiotyk o nazwie norfloksacyna. Przy okazji jednak odkryto coś zupełnie innego.**

Zauważono, że oporność na antybiotyki wykazuje nie cała populacja bakterii, ale zaledwie jej 1 procent. Jak więc wytłumaczyć fakt, że cała populacja bakterii opiera się działaniu lekarstw?

Prawa pacjenta w Polsce

**Prawa pacjenta stanowią integralną część praw człowieka. Wyodrębnione zostały ze względu na szczególną sytuację pacjenta, który z uwagi na chorobę wymaga specjalnej ochrony.**

W Polsce prawa pacjenta wynikają z Konstytucji RP, ratyfikowanych umów międzynarodowych i Ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Obejmują m.in.:

prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
prawo do świadczeń zdrowotnych,
prawo do informacji,
prawo do wyrażenia zgody,
prawo poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,

Zarządzanie kategorią produktu (część 3)

Budując kategorie produktów, przede wszystkim należy zadbać o ich odpowiednie nazwanie i czytelność tych nazw. Farmaceuta może doskonale wiedzieć, że na danym regale leżą produkty na wątrobę, jednak bez wyraźnego napisu pacjent tego nie zobaczy. Warto zadbać także o podświetlenie nazwy kategorii, gdyż światło przyciąga wzrok pacjenta.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH