Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Problemy Narodowego Funduszu Zdrowia

Problemy Narodowego Funduszu Zdrowia

Podpisywanie umów z NFZ nie jest pozbawione emocji z obu stron: świadczeniodawcy i płatnika. Różne są przyczyny tworzących się w tym okresie konfliktów. Jedno jest pewne: nie służy to dobrze żadnej ze stron. Traci na tym pacjent, czyli osoba będąca podmiotem całego systemu.

Zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych

Zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych

Od nowego roku zmieniają się przepisy Prawa farmaceutycznego dotyczące m.in. reklamy. Warto je przeanalizować, szczególnie pod kątem skutków, jakie niosą.

W dniu 12 maja 2011 r. uchwalono nową ustawę ­– o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych1, w której (oprócz przepisów dotyczących m.in. zasad, warunków i trybu podejmowania decyzji refundacyjnych, zasad finansowania refundowanych leków i wyrobów medycznych, czy też zasad ustalania cen leków oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanych w ramach udzielania świadczeń gwarantowanych) zamieszczono regulacje nowelizujące art. 94a Prawa farmaceutycznego (dalej: „PF”). Zmiany dotyczą m.in. wprowadzenia całkowitego zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, a także zakazu reklamy placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnoszącej się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Marketing usług aptecznych

Marketing usług aptecznych

Na jakość usług w aptece składa się nie tylko stosunek farmaceuty do pacjentów, jego prezencja, kompetencje, kultura osobista, ale też wygląd i wyposażenie samej apteki.

Klasyczna koncepcja marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem wyrosła z harmonizowania działań, nazwanych zasadą 4P. Odwoływała się ona do tworzenia spójnego programu, łączącego produkt z ceną, dystrybucją oraz promocją. Jednak wzrost znaczenia usług we współczesnej gospodarce poszerzył tę koncepcję do 7P. Wprowadzono dodatkowo trzy ważne, związane z usługami elementy: ludzi (People), proces świadczenia usług (Process) i świadectwo materialne (Phisical Evidence).

Praca ponad normę

Praca ponad normę

Pracujące soboty i niedziele, ponad dobowe ciągi pracy bez wolnych dni lub adekwatnych dodatków do wynagrodzenia – to niestety norma w polskich aptekach.

Praca w prywatnych przedsiębiorstwach od zawsze wiązała się ze zwiększonym ryzykiem nadużyć ze strony pracodawców. Sytuacji tej sprzyja fakt, że pracownicy są nieświadomi przysługujących im praw, a niektóre obowiązujące od dawna bezprawne praktyki uznawane są powszechnie za normę. Nie inaczej sprawa wygląda w aptekach, gdzie praca przez 6 dni w tygodniu lub przez 24 godziny na dobę nikogo nie dziwi.

Nowa rzeczywistość prawna – 3 miesiące obowiązywania ustawy refundacyjnej

Europejskie Centrum Biznesu, oraz Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka zapraszają na XVIII Ogólnopolski Kongres Farmaceutyczny Polfarm 2012 „Nowa rzeczywistość prawna – 3 miesiące obowiązywania ustawy refundacyjnej” 08 luty 2012 Hotel Marriott, Warszawa

Tak! 50 sekretów nauki perswazji

Tak! 50 sekretów nauki perswazji

Robert B. Cialdini to niekwestionowany lider w prowadzeniu badań na temat reguł wywierania wpływu na ludzi. Omawiana publikacja jest warta szczególnej uwagi farmaceutów i osób prowadzących apteki.
W każdym z pięćdziesięciu krótkich (po 2-4 strony) rozdziałów, pokazano proste, a przy tym skuteczne, metody perswazji. Autorzy przyjmują partnerski punkt widzenia, czyli dbają zarówno o zadowolenie pacjenta, jak również o poziom obrotów i marży apteki (przedsiębiorstwa).

Refundacja leków - nowe przepisy

Refundacja leków – nowe przepisy

1 stycznia 2012 roku wchodzi w życie Ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Przez wiele miesięcy wzbudzała wiele kontrowersji. I nadal wzbudza. Niektóre zmiany są wręcz rewolucyjne. Jak wpłyną na sytuację aptek, hurtowni i pacjentów?

Decyzje zakupowe pacjentów

Decyzje zakupowe pacjentów

To, co pacjent zobaczy po wejściu do apteki i co usłyszy od farmaceuty, może znacząco wpłynąć na jego decyzje zakupowe. Warto wiedzieć, jaki jest mechanizm powstawania decyzji zakupowych i w jaki sposób można pacjentowi pomóc w wyborze odpowiednich preparatów. Warto również zastanowić się, jak zachęcić pacjenta do zakupu dodatkowych i przydatnych dla niego produktów, jednocześnie zwiększając obroty apteki.

Import równoległy

Import równoległy

Handel równoległy lekami na terenie Unii Europejskiej jest legalny, choć nie pozbawiony wad. Dla Polski, ze względu na jedne z najniższych we Wspólnocie cen leków, szczególne zagrożenie stwarza eksport równoległy.

Apteka internetowa

Pojawienie się możliwości legalnej sprzedaży leków przez internet stworzyło aptekom stacjonarnym nowe perspektywy marketingowe. Obecny rok przyniósł wiele zmian w kwestii wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych. Czy wirtualna apteka to atrakcyjne rozwiązanie dla właścicieli aptek stacjonarnych?

Czy NIL ogranicza konkurencję?

Czy NIL ogranicza konkurencję?

Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów budzi wiele kontrowersji. Potraktował on stanowisko samorządu lekarskiego dotyczące ordynowania leków homeopatycznych wydawanych na receptę jako porozumienie przedsiębiorców ograniczające konkurencję.

Wartość dla pacjenta  jako wyróżnik apteki

Wartość dla pacjenta jako wyróżnik apteki

Obecność apteki na rynku jest związana z jej misją dostarczania pacjentom leków i porady farmaceutycznej. W dobie coraz większej konkurencji apteka może, a nawet powinna, kierować się także zasadami funkcjonowania rynkowego, aby aktywnie kształtować wizerunek placówki dbającej przede wszystkim o interesy pacjenta.

Planowanie czasu

Planowanie czasu

Zarówno farmaceuci, jak i pacjenci mogą w taki sposób zarządzać sobą i swoim czasem, aby być użytecznym dla innych oraz mieć spełnione życie osobiste. Aby tego dokonać, trzeba świadomie podejść do wykorzystania czasu, jaki mamy do dyspozycji. W naukach ekonomicznych wyodrębnia się kategorię dóbr wolnych, czyli dostępnych dla każdego człowieka, niemal bez ograniczeń. Przykładem jest powietrze, którym ludzie mogą swobodnie oddychać. Dla wielu osób, zwłaszcza młodych, takim dobrem wydaje się być również czas.

Suplementy diety pod kontrolą

Niebezpieczne suplementy diety pod kontrolą

Rynek suplementów diety rozwija się bardzo gwałtownie. Jak wskazują wykazy GIS, liczba suplementów trafiająca do sprzedaży zwiększa się co roku o tysiąc, albo nawet o dwa tysiące. Oczywiście nie wszystkie suplementy trafiają do aptek. Wątpię również, czy klient odróżnia suplement diety od leku, mimo że Inspekcja Farmaceutyczna wymaga wyraźnej segregacji leków i suplementów diety w aptece.

Nowa ustawa o refundacji leków

Nowa ustawa o refundacji leków

Jak firmy farmaceutyczne przygotowują się do funkcjonowania w warunkach określonych przez nowe przepisy Ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych?

Na nocnym posterunku

Na nocnym posterunku

W wielu miastach coraz większym problemem staje się zapewnienie pacjentom dostępu do leków w porze nocnej. Naprzeciw zawodowej misji niesienia pomocy staje kalkulacja ekonomiczna, której wyniki nie nastrajają optymistycznie. Dyżury nocne aptek z reguły są nieopłacalne.

Kryzys szansą dla nowych pomysłów

Kryzys szansą dla nowych pomysłów

Główne europejskie giełdy kończą ostatnio swoje sesje na plusie. Dobre są też dane makroekonomiczne, m.in. wskaźniki PMI (Purchasing Managers Index) dla krajów strefy euro. Wpływa to stabilizująco także na sytuację na warszawskiej GPW.
Polska jest obecnie w gronie państw o najwyższym wzroście gospodarczym. W trzecim i czwartym kwartale 2011 r. wzrost PKB powinien utrzymać się na poziomie powyżej 4 proc. Powinniśmy skoncentrować się na tym, by utrzymać to tempo i mieć w zanadrzu gotowe rozwiązania antykryzysowe.

Zmiany w Prawie farmaceutycznym

Zmiany w Prawie farmaceutycznym

Nowa ustawa istotnie zmienia kompetencje organów administracji – Ministra Zdrowia oraz Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, m.in. dostosowując przepisy krajowe do regulacji unijnych w zakresie rejestracji produktów leczniczych oraz badań klinicznych. Doprecyzowano także przepisy regulujące sprzedaż wysyłkową lekarstw przez internet. W dniu 1 maja b.r. weszła w życie ustawa – o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych1. Według nowych przepisów prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Prezes Urzędu) przejmuje od Ministra Zdrowia obowiązki w zakresie dopuszczania produktów leczniczych do obrotu. Konieczne było też dostosowanie polskiego prawa do dyrektyw unijnych oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Kierownik apteki

Kierownik apteki

Żeby drużyna piłkarska pomyślnie rozegrała mecz, musi mieć dobrego kapitana. Tak samo jest w aptece. Bez sprawnego szefa, pracownicy nie stworzą zgranego i efektywnego zespołu. W ostatnim numerze naszego magazynu omawialiśmy prawidłowe relacje wśród pracowników. Kontynuujemy te rozważania, ponieważ nie sposób zbudować dobrego zespołu bez wyraźnego podziału na role i obowiązki. A najważniejszą rolę do odegrania ma zarządzający. To od niego zależy jakość oraz atmosfera pracy podwładnych.

Metody analiz rynku farmaceutycznego

Metody analiz rynku farmaceutycznego

Podejmowanie decyzji związanych z zarządzaniem apteką może być łatwiejsze oraz bardziej skuteczne, jeśli ich podstawą będą właściwe informacje. Nauki ekonomiczne, korzystając z narzędzi wypracowanych przez statystykę oraz ekonometrię, stosują wiele metod przetwarzania informacji rynkowych. Omówimy te najczęściej stosowane, a jednocześnie mało skomplikowane, wskazując na ich istotę oraz przydatność w zarządzaniu apteką.

Zakupy leków  przeciwbólowych OTC

Zakupy leków przeciwbólowych OTC

Farmaceuci oraz właściciele aptek ­– działając w myśl zasady, że najważniejszy jest pacjent – powinni mieć niezbędną wiedzę i informacje dotyczące zachowań pacjentów w sytuacji odczuwania dolegliwości bólowych. Pozwoli to na jak najlepsze dostosowanie oferty do ich potrzeb oraz oczekiwań. Preparaty przeciwbólowe stanowią jeden z największych segmentów rynku farmaceutycznego w Polsce. Ból jest czynnikiem powodującym, że pacjenci bardzo często kierują swoje kroki do apteki lub punktu sprzedaży, w którym mogą nabyć preparat likwidujący lub zmniejszający dyskomfort.

Promocja sprzedaży w aptekach

Promocja sprzedaży w aptekach

Obecnie konsumenci mają do wyboru całą gamę produktów danej kategorii. Dlatego też do podjęcia właściwej decyzji często potrzebują pomocy w postaci dodatkowej informacji na temat wybranego artykułu. Rolę tę doskonale spełnia promocja, która jest niezbędnym elementem działań marketingowych firmy.

Dzięki promocji przedsiębiorstwo może komunikować się z otoczeniem i budować relacje z klientami. Tworzy ona pewną wartość dodaną do produktów, przez co konsumenci mogą lepiej oceniać walory różnych artykułów i wybrać ten, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Promocja stanowi również pewną zachętę do zakupu i nakłania potencjalnych nabywców do skorzystania z przedstawionej im oferty.

Polskie Stronnictwo Ludowe o farmacji i opiece medycznej

Polskie Stronnictwo Ludowe – farmacja i opieka medyczna

Rola aptek i farmaceutów jest dla Polski podmiotowa. Leczycie nas – to rola podstawowa. Apteki i farmacja tworzą też znaczący sektor polskiej gospodarki, ważny dla finansów kraju. Obracacie dziesiątkami miliardów złotych rocznie w czternastu tysiącach aptek. Jako minister gospodarki, czuję się za was odpowiedzialny. Muszę znać potrzeby i problemy aptek.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH