Marketing usług aptecznych

Marketing usług aptecznych

Na jakość usług w aptece składa się nie tylko stosunek farmaceuty do pacjentów, jego prezencja, kompetencje, kultura osobista, ale też wygląd i wyposażenie samej apteki.

Klasyczna koncepcja marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem wyrosła z harmonizowania działań, nazwanych zasadą 4P. Odwoływała się ona do tworzenia spójnego programu, łączącego produkt z ceną, dystrybucją oraz promocją. Jednak wzrost znaczenia usług we współczesnej gospodarce poszerzył tę koncepcję do 7P. Wprowadzono dodatkowo trzy ważne, związane z usługami elementy: ludzi (People), proces świadczenia usług (Process) i świadectwo materialne (Phisical Evidence).

Tak! 50 sekretów nauki perswazji

Tak! 50 sekretów nauki perswazji

Robert B. Cialdini to niekwestionowany lider w prowadzeniu badań na temat reguł wywierania wpływu na ludzi. Omawiana publikacja jest warta szczególnej uwagi farmaceutów i osób prowadzących apteki.
W każdym z pięćdziesięciu krótkich (po 2-4 strony) rozdziałów, pokazano proste, a przy tym skuteczne, metody perswazji. Autorzy przyjmują partnerski punkt widzenia, czyli dbają zarówno o zadowolenie pacjenta, jak również o poziom obrotów i marży apteki (przedsiębiorstwa).

7 nawyków skutecznego działania

7 nawyków skutecznego działania

Jednym z bardziej interesujących aspektów ludzkiego życia jest praca nad sobą. W tym ciekawym i ważnym procesie bardzo przydatna może być recenzowana praca St. Covey’a.

Zdaniem autora, każdy z nas zna sposoby dążenia do rozwoju. Przeszkodą w realizacji jest często brak odpowiednich nawyków. Możemy to zilustrować przykładem. Pewien człowiek postanowił codziennie rano się gimnastykować. Opracował zestaw ćwiczeń na pół godziny. Nastawił budzik na wcześniejszą godzinę. Jednak rano stwierdził, że zacznie gimnastykę od następnego dnia. Covey dzieli się z nami praktycznymi radami, jak wprowadzać w życie nawyki, które mogą pomóc w doskonaleniu osobowości oraz sprawności działania. Wskazówki te są bardzo przydatne dla właściciela apteki, kierownika pierwszego stołu i każdego pracownika.

Rozumieć stres

Rozumieć stres

Prowadzone przez lata badania pozwalają na coraz lepsze rozpoznawanie istoty stresu, źródeł jego powstawania. Uczą także, jak panować nad stresem i łagodzić jego skutki. Właściciel apteki wraca do domu i znajduje w skrzynce na listy ulotkę nowej, konkurencyjnej placówki, z najniższymi cenami leków w mieście. Setki takich ulotek dotarło do wszystkich mieszkańców miasta i okolicznych wiosek. Właściciel czuje wzrost ciśnienia krwi, serce zaczyna mu szybciej pracować, dłonie się pocą – właśnie doświadczył nieszablonowej reakcji na bodźce zewnętrzne, czyli stresu.

Jak dobre organizacje stają się wielkie

Jak dobre organizacje stają się wielkie

Książka „Przełomowe firmy. Jak dobre organizacje stają się wielkie” K. R. McFarlanda zawiera interesujące wyniki badań na temat czynników, które umożliwiają długofalowy rozwój w biznesie. Autor dokładnie analizował przedsiębiorstwa, które rozwijały się najbardziej dynamicznie i sformułował rady, które warto rozważyć, kierując własnym mikroprzedsiębiorstwem, jakim jest apteka. Inspiracją do przeprowadzenia badań były obserwacje przedsiębiorstw, które nie zawsze potrafiły utrzymać dodatnie tempo rozwoju w dłuższym okresie. Autor wskazuje kilka metod, które ułatwiają wzmacnianie pozycji rynkowej.

Planowanie czasu

Planowanie czasu

Zarówno farmaceuci, jak i pacjenci mogą w taki sposób zarządzać sobą i swoim czasem, aby być użytecznym dla innych oraz mieć spełnione życie osobiste. Aby tego dokonać, trzeba świadomie podejść do wykorzystania czasu, jaki mamy do dyspozycji. W naukach ekonomicznych wyodrębnia się kategorię dóbr wolnych, czyli dostępnych dla każdego człowieka, niemal bez ograniczeń. Przykładem jest powietrze, którym ludzie mogą swobodnie oddychać. Dla wielu osób, zwłaszcza młodych, takim dobrem wydaje się być również czas.

Metody analiz rynku farmaceutycznego

Metody analiz rynku farmaceutycznego

Podejmowanie decyzji związanych z zarządzaniem apteką może być łatwiejsze oraz bardziej skuteczne, jeśli ich podstawą będą właściwe informacje. Nauki ekonomiczne, korzystając z narzędzi wypracowanych przez statystykę oraz ekonometrię, stosują wiele metod przetwarzania informacji rynkowych. Omówimy te najczęściej stosowane, a jednocześnie mało skomplikowane, wskazując na ich istotę oraz przydatność w zarządzaniu apteką.

Zaufanie jest lekarstwem

Zadowolenie z życia każdego człowieka jest prawdopodobnie wyższe, jeśli posiada on świadomość uwarunkowań oraz mechanizmów, które składają się na efekty jego decyzji i działań. Jedną ze sfer, które są istotne tak w pracy farmaceuty, jak i w życiu rodzinnym i społecznym, jest obszar zaufania. Można je rozumieć jako wewnętrzne przekonanie, że druga osoba, w tym współpracownik, doradca biznesowy, pacjent, kieruje się życzliwością. Turysta, który przyjechał do dużego miasta, przychodzi do apteki, aby kupić dermokosmetyk, aspirynę czy witaminy. Nie zna ani tej apteki, ani pracujących w niej farmaceutów, a jednak obdarza zaufaniem personel, zakładając, że kupi odpowiedni produkt. Być może będzie to jego jedyny pobyt w tym mieście, w tej aptece. Farmaceuta ufa, że pacjent zapłaci, do tego legalnymi pieniędzmi.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Funkcjonowanie ludzi w całej sferze społeczno-gospodarczej opiera się na działaniu zespołowym. Ma to również miejsce w aptece, w której – jak wszędzie – współpracują ze sobą ludzie o zindywidualizowanych osobowościach. Jest rzeczą naturalną, że między pracownikami może dochodzić do powstawania sytuacji konfliktowych. Zwiększenie konkurencji na rynku aptecznym, wolniejsze tempo wzrostu obrotów, wysokie wymagania pacjentów, mogą stać się zarzewiem wielu konfliktów. W każdym zespole istnieje wiele płaszczyzn, na których może dochodzić do nieporozumień.

Wygląd farmaceuty a wizerunek apteki

Wygląd farmaceuty a wizerunek apteki

Wszystko, co składa się na wygląd apteki, przekłada się na wyobrażenia pacjentów na temat tej placówki. Również wygląd farmaceutów wpływa na odczucia pacjenta, związane z oceną jakości świadczonych usług.

Makrotrendy a zachowania pacjentów

Makrotrendy a zachowania pacjentów

Na zachowania pacjentów wpływa wiele różnorodnych czynników. Jednym z nich są makrotrendy, czyli tendencje występujące w dłuższym, wynoszącym od 7 do 12 lat okresie. W badaniach wyodrębnia się kilka makrotrendów, które będą wpływały na decyzje zakupowe konsumentów oraz pacjentów w najbliższych latach. Skoncentrujmy się na tych makrotrendach, które można wykorzystać w marketingowym zarządzaniu apteką.

Nowe wyzwania dla menadżera apteki

Nowe wyzwania dla menadżera apteki

Rynek apteczny w Polsce nie rozwija się już tak szybko, jak pod koniec XX wieku. Zwiększają się wahania obrotów, rośnie konkurencja ze strony sieci aptecznych i innych kanałów dystrybucji. W tych warunkach, najnowsza wiedza z obszaru zarządzania oraz marketingu może być pomocna w budowaniu pozycji rynkowej.

O nieracjonalności zachowań

O nieracjonalności zachowań (część 2)

Krzywo ustawione krzesła, rozdarta okładka czasopisma, błoto na podłodze – te wszystkie szczegóły, z pozoru nieistotne, wpływają na podświadomą ocenę jakości opieki farmaceutycznej w placówce.

O nieracjonalności zachowań (część 1)

O nieracjonalności zachowań (część 1)

Znajomość mechanizmów rządzących ludzkimi zachowaniami może być bardzo przydatną wiedzą, jeśli tylko będziemy potrafili odpowiednio ją wykorzystać. Umiejętne zbudowanie oferty skierowanej do potencjalnego nabywcy, ułatwi mu dokonanie udanego wyboru, a w perspektywie sprawi, że pacjent chętnie wróci do miejsca, w którym farmaceuta trafnie odczytał jego potrzeby, proponując konkretny produkt.

Wojujący marketing

Wojujący marketing

Po 20 latach od pierwszego wydania ukazała się uaktualniona książka dwóch wybitnych strategów marketingu – Ala Riesa i Jacka Trouta. Od wielu lat nawiązują oni w swoich publikacjach do myśli Karla von Clausewitza, autora najlepszego traktatu o teorii wojny. Wyłożona przez autorów koncepcja warta jest rozważenia przez właścicieli aptek, którzy konkurują na rynku o względy pacjentów.

Nauka perswazji

Nauka perswazji, czyli jak w osiem minut postawić na swoim

Warto się zastanowić nad stwierdzeniem, że trafniej oceniamy drugiego człowieka niż samego siebie. Wynika z tego zalecenie, aby uważniej i krytyczniej przyjrzeć się własnym cechom oraz wprowadzić zmiany w swoim charakterze. Ale do tego nie wystarczy dobra wola, potrzebna jest jeszcze praca nad sobą. Na przykład przyswojenie nowego nawyku (np. analizowania minionego dnia) wymaga od 5 do 21 dni, a i tak – jak się okazuje – nie wymazuje to całkowicie dotychczasowego przyzwyczajenia. Praca nad sobą trwa zatem do końca życia.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH