Czy podrabiane leki znikną z internetu?
W lutym br. Parlament Europejski przyjął dyrektywę, która ma zapobiec wprowadzaniu do obrotu podrabianych leków. Jak na razie wciąż można je kupić bez problemu. A pacjenci nie są świadomi, czym to grozi.
Autor Na Zdrowie | apteki internetowe, działania niepożądane, gorący temat, import, internet, Katarzyna Pinkosz, leki, niebezpieczeństwo, podróbki, podróże, Polska, przemyt, sprzedaz leków, tabletki, tadalafil (Cialis), Unia Europejska, viagra | Farmacja |
W lutym br. Parlament Europejski przyjął dyrektywę, która ma zapobiec wprowadzaniu do obrotu podrabianych leków. Jak na razie wciąż można je kupić bez problemu. A pacjenci nie są świadomi, czym to grozi.
Autor Na Zdrowie | apteka, apteki internetowe, badania, badania naukowe, biznes, farmaceuta, leki, Ministerstwo Zdrowia, nauka, prawo, producenci leków, Rafał Stankiewicz, refundacja, rejestracja preparatów, rozwój, rynek farmaceutyczny, sprzedaz leków, Stanisław Radowicki, Unia Europejska, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, zarządzanie, zysk w aptece | Informacje |
Nowa ustawa istotnie zmienia kompetencje organów administracji – Ministra Zdrowia oraz Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, m.in. dostosowując przepisy krajowe do regulacji unijnych w zakresie rejestracji produktów leczniczych oraz badań klinicznych. Doprecyzowano także przepisy regulujące sprzedaż wysyłkową lekarstw przez internet. W dniu 1 maja b.r. weszła w życie ustawa – o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych1. Według nowych przepisów prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Prezes Urzędu) przejmuje od Ministra Zdrowia obowiązki w zakresie dopuszczania produktów leczniczych do obrotu. Konieczne było też dostosowanie polskiego prawa do dyrektyw unijnych oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Autor Na Zdrowie | Agata Maciejewska, apteka, biznes, budowanie lojalności pacjenta, farmaceuta, indeks konsumentów, konkurencja, kupon, pacjent, program lojalnościowy, promocja, rabat, relacje, sprzedaz leków, zarządzanie, zysk w aptece | Informacje |
Obecnie konsumenci mają do wyboru całą gamę produktów danej kategorii. Dlatego też do podjęcia właściwej decyzji często potrzebują pomocy w postaci dodatkowej informacji na temat wybranego artykułu. Rolę tę doskonale spełnia promocja, która jest niezbędnym elementem działań marketingowych firmy.
Dzięki promocji przedsiębiorstwo może komunikować się z otoczeniem i budować relacje z klientami. Tworzy ona pewną wartość dodaną do produktów, przez co konsumenci mogą lepiej oceniać walory różnych artykułów i wybrać ten, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Promocja stanowi również pewną zachętę do zakupu i nakłania potencjalnych nabywców do skorzystania z przedstawionej im oferty.
Autor Na Zdrowie | apteka, dystrybucja leków, hurtownie, leki, leki bez recepty (OTC), leki na receptę, limit, Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), nowelizacja ustawy, pacjent, prawo, reforma, refundacja, sprzedaz leków | Farmacja |
Ustawa refundacyjna, jest najbardziej kontrowersyjną spośród pakietu ustaw zdrowotnych. Mimo że prace nad nią trwają od lat, wciąż wzbudza skrajne emocje. Stałe ceny leków refundowanych, obowiązek zawierania przez apteki umów z NFZ, przeznaczenie stałej kwoty 17 proc. wydatków NFZ na leki refundowane, obowiązek wpłacania przez firmy farmaceutyczne 3 proc. zysku z refundacji na konto Agencji Oceny Technologii Medycznych – to tylko niektóre z kontrowersyjnych zapisów nowej ustawy.
Autor Na Zdrowie | apteka, dystrybucja leków, farmaceuta, konflikty, media, Medycyna, Naczelna Rada Aptekarska, niebezpieczeństwo, Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna, Patrycja Klimek-Wierzbicka, prawo, prywatna opieka medyczna, przychodnie i szpitale, sprzedaz leków, systemy opieki zdrowotnej, szczepienia, zysk w aptece | Farmacja |
Wiele przychodni odmawia szczepienia preparatami, które pacjenci wcześniej zakupili w aptekach i przynieśli ze sobą. Trzeba jasno powiedzieć – sprzedaż szczepionek w przychodniach jest nielegalna, a apteki są w zasadzie jedynymi placówkami, które gwarantują prawidłowe przechowywanie leków.
Autor Na Zdrowie | analiza, AOTM, apteka, badania, budżet, efektywność, ekonomia, eksperci, farmakologia, koszty farmakoterapii, leki, niebezpieczeństwo, pacjent, prawo, refundacja, sprzedaz leków, systemy opieki zdrowotnej, zagrożenia | Farmacja |
Decyzję o wpisaniu produktu leczniczego do wykazu leków refundowanych podejmuje minister zdrowia i ogłasza ją w stosownym rozporządzeniu. Swoją decyzję minister opiera między innymi na ocenie produktu leczniczego dokonanej przez Agencję Oceny Technologii Medycznych (AOTM).
Autor Na Zdrowie | apteka, apteki internetowe, farmaceuta, internet, leki, leki bez recepty (OTC), nowelizacja, pacjent, prawo, punkt apteczny, sprzedaz leków, transport, zysk w aptece | Informacje |
Chcąc prowadzić sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych, trzeba spełnić szereg wymogów formalnych i organizacyjnych. W Polsce jest już blisko 120 e-aptek.
Autor Na Zdrowie | apteka, biznes, farmacja, leki, Piotr Kula, rynek farmaceutyczny, sprzedaz leków, wzrost, zestawienie, zwiększanie sprzedaży | Farmacja |
Prognozy z początku stycznia były optymistyczne: przewidywały na 2010 rok sprzedaż o 5-7 proc. wyższą niż w 2009 roku. Po pierwszym półroczu widać jednak, że będzie to niezwykle trudne. Obecna prognoza wzrostu rynku wynosi 3,2 proc.
Autor Na Zdrowie | działania niepożądane, Jacek Kotapski, leki, leki bez recepty (OTC), porady farmaceuty, profilaktyka, przeciwwskazania, sprzedaz leków | Farmacja |
Można się czasem spotkać z opinią, że rola farmaceuty ogranicza się do prawidłowego i zgodnego z przepisami wydania leku. Jest to mniemanie zarówno nieprawdziwe, jak i krzywdzące – zawód farmaceuty jest zawodem społecznego zaufania wymagającym wysokich kwalifikacji fachowych i etycznych.
Autor Na Zdrowie | Andrzej Smyk, biznes, dystrybucja leków, marketing, promocja, sprzedaz leków, zwiększanie sprzedaży, zysk w aptece | Informacje |
W tym artykule zajmiemy się operacjami technicznymi, dzięki którym zrealizujemy w naszej aptece cele trademarketingowe.
Autor Na Zdrowie | Andrzej Smyk, biznes, dystrybucja leków, marketing, promocja, rynek farmaceutyczny, sprzedaz leków, zwiększanie sprzedaży, zysk w aptece | Informacje |
Jak pisałem w poprzednim artykule, trade marketing to zestaw narzędzi, który umożliwia zmianę jakości apteki pod względem operacyjnym, wizualnym i mentalnym. „Jak to zrobić?”, „Od czego należy zacząć?”, „Ile to będzie kosztowało?”. Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Każdy biznes należy rozpocząć od dobrze, rzetelnie i uczciwie przygotowanego biznesplanu. Wbrew pozorom te trzy przysłówki tylko z pozoru oznaczają to samo lub określają podobne cechy. „Dobrze” to znaczy zgodnie z zasadami opracowywania takiego dokumentu pod względem merytorycznym i technicznym. „Rzetelnie” – biznesplan powinien zawierać tylko prawdziwe dane oparte na konkretach, a plany dotyczące realizacji i wyników powinny być realne. „Uczciwie” – biznesplan robimy z przekonaniem, że będziemy go wprowadzać w takiej wersji, jaką ostatecznie przyjmiemy, a wszelkie zmiany w trakcie realizacji będą wynikały z ważnych przesłanek ekonomicznych lub konkurencyjnych.
Autor Na Zdrowie | Andrzej Smyk, biznes, dystrybucja leków, marketing, promocja, rynek farmaceutyczny, sprzedaz leków, zwiększanie sprzedaży, zysk w aptece | Informacje |
Dzięki narzędziom, którymi posługuje się trade marketing, nasza apteka może stać się atrakcyjniejszym miejscem dla pacjentów, a my możemy stać się poważniejszym partnerem w rozmowach z kontrahentami.
Autor Na Zdrowie | apteka, dermokosmetyki do ciała, Irena Rej, leki bez recepty (OTC), marketing, Michał Mańka, porady farmaceuty, relacje, rynek farmaceutyczny, socjologia, sprzedaz leków, systemy opieki farmaceutycznej, wywiad, zarządzanie | Informacje |
Na rynku jest bardzo wiele różnego rodzaju produktów i tak naprawdę nie sposób ich wszystkich znać. Dlatego najważniejsza jest umiejętność selektywnego wybierania tego, co najlepsze. Poza tym, trzeba też słuchać pacjentów, zapamiętywać nazwy produktów, o które najczęściej pytają. Ważna jest również umiejętność doradzania.
Autor Na Zdrowie | Henryk Mruk, neuromarketing, pacjent, porady farmaceuty, psychologia, sprzedaz leków | Informacje |
Umiejętne wykorzystanie nastrojów społecznych oraz emocji pozwala na osiągnięcie dobrych rezultatów wizerunkowych oraz sprzedażowych. Im większe produkt wzbudza kontrowersje, tym bardziej marka utrwala się w pamięci odbiorców.
Autor Na Zdrowie | apteka, Dariusz Nowicki, Justyna Hofman-Wiśniewska, Polfarmed, sprzedaz leków, wywiad | Farmacja |
Jak obecnie przedstawia się sytuacja na rynku farmaceutycznym w Polsce?
Szczęśliwie producentów i tych, którzy zajmują się sprzedażą leków, kryzys ominął.
Ludzie chorują bez względu na kryzys i muszą kupować leki…
Autor Na Zdrowie | gorący temat, hurtownie, Katarzyna Pinkosz, opinie, sprzedaż bezpośrednia, sprzedaz leków | Farmacja |
Przygotowywany przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy Prawo farmaceutyczne zawiera kontrowersyjny zapis wprowadzający sztywne ceny oraz marże na leki refundowane. Czy po tych zmianach pacjent zapłaci więcej? Kto na tych zmianach zyska, a kto straci?
Autor Na Zdrowie | leki na receptę, porady farmaceuty, psychologia, rodzaje zakupów w aptece, sprzedaz leków, zamiennik, Zbigniew Jara | Informacje |
Kiedy farmaceuta udziela pacjentowi wyczerpujących informacji na temat leków, pozwalając, by sam podjął decyzję o stosowaniu się do zaleceń lekarza, mowa jest o zakupie merytorycznym. Kiedy sugeruje pacjentowi wybór konkretnego rozwiązania, mamy do czynienia z zakupem poleconym.
Autor Na Zdrowie | apteka, biznes, decyzje pacjenta, farmaceuta, Henryk Mruk, Jarosław Mruk, merchandising, pacjent, producenci leków, ścieżka zakupu w aptece, sprzedaz leków, zarządzanie, Zarządzanie kategorią produktu, zwiększanie sprzedaży | Informacje |
Budując kategorie produktów, przede wszystkim należy zadbać o ich odpowiednie nazwanie i czytelność tych nazw. Farmaceuta może doskonale wiedzieć, że na danym regale leżą produkty na wątrobę, jednak bez wyraźnego napisu pacjent tego nie zobaczy. Warto zadbać także o podświetlenie nazwy kategorii, gdyż światło przyciąga wzrok pacjenta.
Autor Na Zdrowie | Jolanta Budzińska-Kotapska, sprzedaz leków, strata, zysk w aptece | Informacje |
Stwierdzenie, że apteka jest swoistą placówką handlową sprzedającą specyficzny towar, czyli leki, wydaje się truizmem. Jednak sprzedaż leków różni się zasadniczo od sprzedaży każdego innego towaru – muszą być one bardzo dobrej jakości i sprzedawane przez fachowy personel, który potrafi w porę wychwycić ewentualne błędy.