Reklamy leków na receptę, skierowane bezpośrednio do pacjentów wcale nie zwiększają sprzedaży.
Jak pisze serwis Nauka w Polsce PAP, powołując się na publikację “New Scientist”, reklamy w telewizji i prasie, przekonujące konsumenta do leku, który i tak przepisuje lekarz, od dawna budzą kontrowersje. Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy zakładali jednak dotąd, że taka reklama jest skuteczna – według jednych poszerza wiedzę o chorobach, według innych – niepotrzebnie zwiększa spożycie leków.
Bezpośredni wpływ takich reklam na rynek był trudny do oszacowania ze względu na stosowane w tym samym czasie inne reklamy, docierając wyłącznie do lekarzy.
Naukowcy z Harvardu wybrali trzy szeroko reklamowane w USA leki i porównali ich sprzedaż w Kanadzie przed oraz po telewizyjnej kampanii reklamowej. Tylko w przypadku leku na zespół jelita drażliwego odnotowano niewielki, przejściowy wzrost sprzedaży po reklamach.
Zdaniem autorów badań, po pierwsze sprzedaż leków na receptę zależy głównie od przepisujących je lekarzy, a po drugie pacjenci mają więcej niż kiedyś źródeł informacji o zdrowiu (choćby portale internetowe) i zwykle nie domagają się leku tylko dlatego, że podobała im się efektowna reklama z przystojnymi aktorami.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce