Wanda Nowicka

Prawo do klauzuli sumienia

Farmaceuci są obecnie w Polsce jedynymi przedstawicielami zawodu medycznego, którzy nie mogą posłużyć się klauzulą sumienia. Burza rozpętała się po rozszerzeniu klauzuli sumienia dla lekarzy. W październiku 2010 r. Rada Europy wzmocniła klauzulę sumienia dla lekarzy. Zgodnie z nią „szpital, placówka czy osoba nie mogą być przedmiotem presji czy dyskryminacji ani ponosić żadnej odpowiedzialności”, gdy odmówią przeprowadzenia aborcji czy eutanazji lub wzięcia udziału w którymś z tych zabiegów.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Funkcjonowanie ludzi w całej sferze społeczno-gospodarczej opiera się na działaniu zespołowym. Ma to również miejsce w aptece, w której – jak wszędzie – współpracują ze sobą ludzie o zindywidualizowanych osobowościach. Jest rzeczą naturalną, że między pracownikami może dochodzić do powstawania sytuacji konfliktowych. Zwiększenie konkurencji na rynku aptecznym, wolniejsze tempo wzrostu obrotów, wysokie wymagania pacjentów, mogą stać się zarzewiem wielu konfliktów. W każdym zespole istnieje wiele płaszczyzn, na których może dochodzić do nieporozumień.

Cena musi być widoczna? prawnik radzi...

Cena musi być widoczna? prawnik radzi…

W jaki sposób apteka powinna realizować obowiązek informowania pacjenta o cenach nabywanych produktów w myśl rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług? Przecież w przypadku leków refundowanych, na opakowaniu widnieje inna cena aniżeli ta, którą uiszcza pacjent. Czy każdy produkt w aptece powinien być ometkowany (również strzykawki, igły i inne produkty o drobnych gabarytach)?

Rynek farmaceutyczny w Chinach

Rynek farmaceutyczny w Chinach

Chiny to kraj pełen paradoksów. Dotyczy to również rynku farmaceutycznego. Zdarzały się przypadki, że w celu zwiększenia dostępu społeczeństwa do leków, Narodowa Komisja Rozwoju i Reform obniżała ich ceny. To z kolei powodowało zaprzestanie produkcji tych farmaceutyków z powodu nieopłacalności. Rozpoczęte w Chinach w latach 70. XX wieku reformy ekonomiczne spowodowały dynamiczny rozwój gospodarki. Przez ostatnie dwie dekady roczne tempo wzrostu PKB wynosiło średnio 14 proc. Równie dynamicznie rozwijał się rynek farmaceutyczny, który w ostatnich 20 latach wzrastał średnio o 18-20 proc. w skali roku (dla porównania: w Stanach Zjednoczonych i w Europie wzrost ten wyniósł średnio 7-9 proc.), co przy zachowaniu tego tempa wzrostu spowoduje, że do 2020 roku będzie on największym na świecie.

Sprzedaż szczepionek w przychodniach

Wiele przychodni odmawia szczepienia preparatami, które pacjenci wcześniej zakupili w aptekach i przynieśli ze sobą. Trzeba jasno powiedzieć – sprzedaż szczepionek w przychodniach jest nielegalna, a apteki są w zasadzie jedynymi placówkami, które gwarantują prawidłowe przechowywanie leków.

Wygląd farmaceuty a wizerunek apteki

Wygląd farmaceuty a wizerunek apteki

Wszystko, co składa się na wygląd apteki, przekłada się na wyobrażenia pacjentów na temat tej placówki. Również wygląd farmaceutów wpływa na odczucia pacjenta, związane z oceną jakości świadczonych usług.

Jak założyć hurtownię?

Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie hurtowego obrotu produktami leczniczymi obwarowana jest szeregiem ograniczeń, mających na celu ochronę interesu publicznego. Przepisy prawa nakładają na podmioty zamierzające wykonywać tego typu działalność wiele obowiązków.

Według danych opublikowanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, w Polsce działają łącznie 604 hurtownie farmaceutyczne1. Choć znaczna część rynku przejęta została w przez duże grupy kapitałowe, to nadal działalność w zakresie obrotu hurtowego jest uważana za atrakcyjną, z zastrzeżeniem spełnienia wielu wymogów, których część omówiono poniżej.

Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej

Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej

Rozwój każdego przedsiębiorstwa, w tym również apteki, jest ściśle powiązany z przywództwem. Zakładając aptekę, magister farmacji lub inna osoba, podejmuje ryzyko związane z przedsiębiorczością. Obejmuje ono niepewność związaną z ustaleniem celu, doborem narzędzi jego osiągania, zatrudniania ludzi, ich motywowania oraz tworzenia atmosfery w pracy zespołu. Omawiana książka zawiera wyniki badań, obserwacji, przemyśleń oraz ustalenia innych badaczy, opisywane w literaturze przedmiotu.

Wirtualna przestrzeń apteki

Wirtualna przestrzeń apteki

Od serwera zależy bezawaryjne działanie strony www apteki. Dlatego dobierając hosting, należy zwrócić uwagę na jego kluczowe aspekty, m.in. parametry powierzchni dyskowej czy transferu danych. Warto o tym pamiętać, ponieważ niewłaściwie dobrana usługa często staje się przyczyną problemów, których można było uniknąć.

Ochrona danych w programach lojalnościowych

Ochrona danych w programach lojalnościowych

Apteki bardzo często, w celu podtrzymywania kontaktów ze swymi klientami, proponują im udział w programach lojalnościowych. Wiąże się to z szeregiem obowiązków, m.in. wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych. By móc uczestniczyć w programie lojalnościowym, z reguły należy wypełnić formularz, w którym podaje się określone dane osobowe (np. imię, nazwisko, adres, e-mail). Dochodzi zatem do ich przetwarzania, ponieważ zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej: UODO), przez pojęcie to należy rozumieć…

Który program wybrać?

Który program wybrać?

Apteka, która planuje przystąpienie do programu lojalnościowego, powinna wziąć pod uwagę kilka kluczowych dla tej współpracy aspektów. Czy nadal jestem apteką niezależną? Na to pytanie odpowiada poziom obrotów, który musimy zrealizować w miejscu wskazanym przez operatora. Dla jednego właściciela apteki będzie to 40 proc., a dla innego – nawet 80 proc., i nie będzie odczuwał tego jako ubezwłasnowolnienia. Jest to też kwestia wygody, a czasami wynegocjowania naprawdę atrakcyjnych warunków handlowych. Deklarując współpracę na poziomie 70-80 proc. swoich obrotów…

Makrotrendy a zachowania pacjentów

Makrotrendy a zachowania pacjentów

Na zachowania pacjentów wpływa wiele różnorodnych czynników. Jednym z nich są makrotrendy, czyli tendencje występujące w dłuższym, wynoszącym od 7 do 12 lat okresie. W badaniach wyodrębnia się kilka makrotrendów, które będą wpływały na decyzje zakupowe konsumentów oraz pacjentów w najbliższych latach. Skoncentrujmy się na tych makrotrendach, które można wykorzystać w marketingowym zarządzaniu apteką.

Zagrożenie

Zagrożenie, czy jedna z dróg w biznesie?

Czym jest sieć? Co jest lepsze: być w niej, czy też poza nią? Jest też inne ważne pytanie: być w sieci, czy też być częścią sieci? Być może wydaje się ono absurdalne, ale mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśni, jaka jest różnica pomiędzy tymi pojęciami.

O nieracjonalności zachowań

O nieracjonalności zachowań (część 2)

Krzywo ustawione krzesła, rozdarta okładka czasopisma, błoto na podłodze – te wszystkie szczegóły, z pozoru nieistotne, wpływają na podświadomą ocenę jakości opieki farmaceutycznej w placówce.

Ile zarabiamy?

Ile zarabiamy?

Choć kryzys uderzył w wiele dziedzin gospodarczych i negatywnie odbił się na zarobkach polskich pracowników, są branże, które świetnie sobie z nim poradziły. Jak wynika z raportu „Pulsu Biznesu”, farmaceuci odnotowali w ostatnim czasie znaczny wzrost wynagrodzeń.

Rola reklamy i zadania farmaceuty

Rola reklamy i zadania farmaceuty

Wraz z rozrostem grupy leków OTC, przed farmaceutami stanęły nowe wyzwania i pojawiły się nieznane dotąd pola realizacji misji tego zawodu. Warto na nie odważnie wkroczyć i zmierzyć się z fenomenem reklamy.

Reklama zagościła w naszym życiu na dobre, i czy tego chcemy, czy nie – każdy (mniej lub bardziej świadomie) ulega sile jej perswazji. Dlaczego? Wcale nie dlatego, że wierzy w przekaz w niej zawarty (choć bywa i tak), ale raczej z lenistwa lub wygody. Po co wertować podręczniki czy spędzać godziny w kolejce do lekarza, po co myśleć, skoro sympatyczni aktorzy, udający różnych specjalistów, z uśmiechem na ustach podsuwają nam gotowe rozwiązania?

O nieracjonalności zachowań (część 1)

O nieracjonalności zachowań (część 1)

Znajomość mechanizmów rządzących ludzkimi zachowaniami może być bardzo przydatną wiedzą, jeśli tylko będziemy potrafili odpowiednio ją wykorzystać. Umiejętne zbudowanie oferty skierowanej do potencjalnego nabywcy, ułatwi mu dokonanie udanego wyboru, a w perspektywie sprawi, że pacjent chętnie wróci do miejsca, w którym farmaceuta trafnie odczytał jego potrzeby, proponując konkretny produkt.

Adres w internecie

Adres w internecie

Strona internetowa firmy to jedna z głównych form jej promocji. Posiadanie takiej strony wiąże się z wymiernymi korzyściami wizerunkowymi oraz ze stosunkowo tanim i szybkim sposobem dotarcia z informacją do klientów. Jednak stworzenie serwisu internetowego to nie wszystko, o wiele ważniejsze jest stworzenie domeny.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH