Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Wzmacnianie odporności

Wzmacnianie odporności

Jesień i zima to okres wzmożonych zachorowań na infekcje górnych dróg oddechowych. Warto podpowiedzieć pacjentowi, jak zadbać o organizm, by zwiększyć jego naturalną odporność. Nowo narodzony organizm ludzki wyposażony jest wyłącznie w odporność nieswoistą, czyli w ubogi zaczątek układu odpornościowego. Stanowią go jedynie bariery mechaniczne i chemiczne, takie jak: skóra, błony śluzowe, niskie pH żołądka i bakteriobójcze składniki wydzielin np. lizozym w łzach, interferon we krwi, laktoferyna w ślinie. Już na tym etapie ma więc znaczenie proces wzmacniania odporności organizmu i dlatego stosując się do zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzieci przez pierwszych 6 miesięcy życia powinny być karmione wyłącznie piersią.

Niebezpieczne ukąszenia owadów

Niebezpieczne ukąszenia owadów

Wakacje to czas wzmożonej aktywności owadów kąsających i kleszczy. Informujmy pacjentów, jakie są sposoby zapobiegania ukąszeniom, łagodzenia ich objawów, a także jakie mogą być ich konsekwencje. W Polsce gatunkiem, który pasożytuje na człowieku, jest kleszcz pospolity. Kleszcze są aktywne w poszukiwaniu żywicieli w okresie od wiosny do jesieni, skupiają się zwykle wzdłuż ścieżek leśnych, gdzie najłatwiej mogą spotkać „ofiarę”. Nie mają oczu, więc wyczuwają jej obecność za pomocą doskonale rozwiniętego zmysłu węchu. Kiedy już znajdą się na żywicielu, szukają dogodnego miejsca do przyczepienia się, najczęściej tam, gdzie skóra jest cienka. Człowiek nie czuje, kiedy kleszcz wbija się w skórę, ponieważ wytwarza on substancję znieczulającą.

Zadbam o swoje serce

Zadbam o swoje serce

Codzienne posiłki mieszkańców krajów śródziemnomorskich zawierają również wiele warzyw bogatych w witaminy, wodę, sole mineralne i przeciwutleniacze. Z kolei często spożywane przez nich makarony, pełnoziarniste pieczywo, ryż oraz rośliny strączkowe zawierają duże ilości węglowodanów złożonych oraz niezbędnego błonnika. Ich potrawy często są przyprawiane dużą ilością czosnku i cebuli, znanych ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych i obniżających ciśnienie krwi. Lampka czerwonego wina pomaga z kolei obniżyć poziom złego cholesterolu, a podwyższyć dobrego.

To dzięki tym wszystkim produktom mieszkańcy krajów śródziemnomorskich cieszą się niebywałym zdrowiem. Badacze potwierdzili to, i dlatego zalecają stosowanie tej diety w profilaktyce pierwotnej i wtórnej choroby niedokrwiennej serca oraz przy nadciśnieniu tętniczym.

Sztuka jedzenia czosnku

Aby najlepiej wykorzystać zdrowotne walory czosnku, należy go zgnieść i odstawić na 10 minut przed zjedzeniem lub ugotowaniem – informuje “New Scientist.”

Badania przeprowadził Claudio Galmarini z Argentyny. Wykazał, że zgniatanie otwiera błony komórkowe i uwalnia enzym allinazę, pod którego wpływem powstają związki przeciwdziałające zakrzepom, z których najbardziej aktywnymi są allicyna i tiosulfinat. W nienaruszonych ząbkach czosnku allinaza pozostaje uwięziona.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH