Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody

Jemy mniej warzyw i owoców

Według badań Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Polacy jedzą coraz mniej warzyw i owoców.
W latach 2008-2010 średnio zjadaliśmy 283 gramy dziennie, podczas gdy jeszcze 10 lat temu 309 g. Najbardziej spadło spożycie jabłek, kapusty, marchwi, buraków i cebuli. Więcej natomiast zjadamy owoców cytrusowych.
Średnio, konsumpcja warzyw w polskich gospodarstwach domowych w latach 2001-2010 zmniejszała się o ok. 0,9 proc. rocznie, a owoców o 1,9 proc. Wśród owoców najbardziej spadło spożycie jabłek, choć i tak jest to najchętniej zjadany przez nas owoc (15 kg rocznie).

Niebezpieczne ukąszenia owadów

Niebezpieczne ukąszenia owadów

Wakacje to czas wzmożonej aktywności owadów kąsających i kleszczy. Informujmy pacjentów, jakie są sposoby zapobiegania ukąszeniom, łagodzenia ich objawów, a także jakie mogą być ich konsekwencje. W Polsce gatunkiem, który pasożytuje na człowieku, jest kleszcz pospolity. Kleszcze są aktywne w poszukiwaniu żywicieli w okresie od wiosny do jesieni, skupiają się zwykle wzdłuż ścieżek leśnych, gdzie najłatwiej mogą spotkać „ofiarę”. Nie mają oczu, więc wyczuwają jej obecność za pomocą doskonale rozwiniętego zmysłu węchu. Kiedy już znajdą się na żywicielu, szukają dogodnego miejsca do przyczepienia się, najczęściej tam, gdzie skóra jest cienka. Człowiek nie czuje, kiedy kleszcz wbija się w skórę, ponieważ wytwarza on substancję znieczulającą.

Zadbam o swoje serce

Zadbam o swoje serce

Codzienne posiłki mieszkańców krajów śródziemnomorskich zawierają również wiele warzyw bogatych w witaminy, wodę, sole mineralne i przeciwutleniacze. Z kolei często spożywane przez nich makarony, pełnoziarniste pieczywo, ryż oraz rośliny strączkowe zawierają duże ilości węglowodanów złożonych oraz niezbędnego błonnika. Ich potrawy często są przyprawiane dużą ilością czosnku i cebuli, znanych ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych i obniżających ciśnienie krwi. Lampka czerwonego wina pomaga z kolei obniżyć poziom złego cholesterolu, a podwyższyć dobrego.

To dzięki tym wszystkim produktom mieszkańcy krajów śródziemnomorskich cieszą się niebywałym zdrowiem. Badacze potwierdzili to, i dlatego zalecają stosowanie tej diety w profilaktyce pierwotnej i wtórnej choroby niedokrwiennej serca oraz przy nadciśnieniu tętniczym.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH