Rozwiązanie autodiagnozy z „Managera Apteki” nr 6/2010

Jaki jest twój styl komunikacji?

PARTNERSKI 0 5 10 15 20 25 30 35 AUTORYTARNY

20 +
Wynik jest tylko wskazaniem, jak sam oceniasz swoje umiejętności komunikacji. Im wyższa cyfra, tym twój styl komunikacji jest bardziej autorytarny, polegający na wydawaniu poleceń, a nie na konsultowaniu się z innymi. Wysoki wynik świadczy o braku umiejętności skutecznej komunikacji, budującej dobre relacje i zrozumienie. Pracując z ludźmi w tym stylu, wywierasz na nich nacisk, uzyskujesz posłuch głównie ze względu na zajmowane stanowisko (tzw. autorytet wynikający z władzy), a nie z akceptacji ciebie jako osoby. Nie masz z personelem wspólnych celów, z którymi podwładny mógłby się identyfikować. Ten styl – w dłuższej perspektywie – nie przyniesie korzyści. Możesz czuć brak porozumienia z zespołem, brak więzi i stres związany z zarządzaniem zespołem mało współpracującym.
Rekomendacje dla osób z wynikiem 20+
Naucz się coachingowego stylu zarządzania, pytania ludzi o zdanie, a nie wydawania poleceń. Uzgadniaj plan działania, naucz się partnerskiego traktowania podwładnych nie poprzez wydawanie poleceń, ale poprzez delegowanie obowiązków. Naucz się przyjaznej komunikacji – zwrotów budujących relacje. I pracuj nad zmianą podstawy wobec innych.

5-20
Jeśli twój wynik waha się od 5 do 20 punktów, oznacza to, że stosujesz partnerski styl w komunikacji, w zarządzaniu ludźmi. Aby potwierdzić obiektywność tego wyniku, poproś co najmniej trzech pracowników o anonimowe wypełnienie tego testu z myślą o tobie i pokazanie ci zbiorczego wyniku. Jeśli wynik potwierdzi twoją autodiagnozę, gratulujemy przyjaznego stylu komunikacji. Jeśli natomiast istnieje różnica w twojej ocenie i twoich pracowników, warto się przyjrzeć tej sytuacji. Pamiętaj, że skuteczność komunikatu nadawcy poznaje się po tym, jak go zrozumiał odbiorca. Oznacza to, że pracownicy odbierają ciebie inaczej, niż ty myślisz. Ta rozbieżność jest powodem do zastanowienia, a także może być motywacją do rozwoju w celu uzyskania spójności z postrzeganiem twojego wizerunku przez ciebie i przez innych. Zapytaj pracowników o ich zdanie, opinie, o to, jakich zachowań oczekiwaliby od ciebie, a jakich nie.

Pełna treść artykułu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH