Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody

Chcemy za długo spać

20 proc. osób w wieku 25-44 lata narzeka na zbyt krótki sen. Według prof. Jima Horne’a z Sleep Research Center przy Loughborough University, wynika to z faktu, że jesteśmy społeczeństwem nadmiaru.
Za dużo jemy, za dużo pijemy i za długo chcemy spać. Naukowiec uważa, że chcemy dłużej spać, bo nasze życie stało się bezpieczniejsze. W strzeżonych osiedlach w nocy nie musimy się bać niebezpieczeństwa. Podlegamy takiemu samemu zjawisku jak zwierzęta w zoo. Na przykład leniwce na wolności śpią niespełna 10 godzin na dobę, a te trzymane w niewoli – 16 godzin.

Innym powodem, dla którego chcemy dłużej spać, jest przekonanie, że człowiek dobrze funkcjonuje tylko wtedy, kiedy przesypia 7-8 godzin w ciągu doby. Tymczasem to tylko ogólne zalecenie i nie każdy potrzebuje aż tyle snu. – Tym dłużej i lepiej śpimy, im bardziej aktywni jesteśmy w ciągu dnia – twierdzi dr Michał Skalski z Kliniki Psychiatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Emeryt, który spędza cały dzień w domu, przesypia pięć godzin i to mu wystarcza. Te pięć godzin to czas tzw. snu obligatoryjnego – wymaga tego organizm, by w ciągu dnia sprawnie funkcjonować.

Osoby aktywne zawodowo na ogół korzystają z dwóch do trzech dodatkowych godzin snu – to tzw. sen fakultatywny. Nie każdy i nie zawsze musi z niego korzystać. Bez szkody dla zdrowia możemy przesypiać tylko sześć godzin w ciągu doby. Dr Daniel Kripke z University of California w San Diego przez sześć lat prowadził badania z udziałem ponad miliona osób w wieku od 30 do 102 lat, którzy spali po 6-7 godzin na dobę. Wykazał, że takie osoby znacznie rzadziej umierają przedwcześnie niż te, które przesypiają w ciągu doby więcej niż osiem godzin.

Z drugiej strony, należy pamiętać, że zbyt krótki sen także nie służy zdrowiu. Badania przeprowadzone wśród dzieci w wieku 13-15 lat wykazały, że niedobór snu skutkuje podwyższeniem ciśnienia krwi. Przyczynia się do tego przesiadywanie przed komputerem czy telewizorem. W przyszłości połowa nastolatków będzie cierpiała na bezsenność, bo ta dolegliwość rozwija się u 50 proc. osób, które nie przestrzegają higieny snu.

(Źródło: wprost.pl)

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH