Uwaga

Uwaga, PMS!


Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) to nie mit. Wiele kobiet przed menstruacją odczuwa dolegliwości bólowe, rozdrażnienie, a także ma problemy z koncentracją. Jak sobie z tym radzić?

Pod akronimem PMS (Premenstrual syndrome) kryje się zespół napięcia przedmiesiączkowego. Z dostępnych danych wynika, że problem ten obecnie dotyka od 50 do 70 proc. kobiet. Zespół ten obejmuje objawy fizyczne, psychiczne oraz emocjonalne, które w zależności od organizmu kobiety, mogą występować i trwać od kilku do nawet kilkunastu dni przed menstruacją. Przyczyną tych dolegliwości są fizjologiczne zmiany w stężeniach hormonów, do których dochodzi w połowie trwania cyklu. Huśtawka hormonalna rzutuje na samopoczucie kobiety, a objawy zwykle ustępują w  momencie pojawienia się krwawienia.

Objawy
Dotychczas opisano ponad 100 różnych dolegliwości kojarzonych z PMS. Należą do nich przede wszystkim: rozdrażnienie, nadmierna pobudliwość, agresja, depresja, zmęczenie, problemy z koncentracją, ospałość, problemy ze wzrokiem, zmiany apetytu, uderzenia gorąca, bóle mięśni i stawów, bóle piersi, zaparcia, wzdęcia, wzrost masy ciała. Wymienione objawy występują z różnym nasileniem i nie są systematyczne. Oznacza to, że nie można przewidzieć, czy w nadchodzącym cyklu kobieta będzie odczuwała którekolwiek z objawów PMS.

Zioła złagodzą rozdrażnienie
Leczenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego uwarunkowane jest rodzajem występujących dolegliwości i stopniem ich nasilenia. Terapia opiera się przede wszystkim na łagodzeniu występujących objawów, szczególnie preparatami pochodzenia naturalnego.

Przypadłościom takim jak rozdrażnienie, płaczliwość, agresja czy depresja można skutecznie zapobiegać, stosując preparaty zawierające magnez z witaminą B6. Ten makroelement, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek, zmniejsza pobudliwość nerwową i skurcze mięśniowe. Ważne jest wybieranie kompozycji magnezu z pirydoksyną, która zwiększa wchłanianie pierwiastka z przewodu pokarmowego. Ponadto warto sięgać po zioła uspokajające, takie jak melisa, kozłek lekarski, dziurawiec zwyczajny, chmiel zwyczajny czy męczennica. Ich działanie zostało opisane na stronie 34.

Sposoby na obrzęknięte nogi
Zatrzymanie wody w organizmie prowadzi do występowania obrzęków nóg, piersi oraz odczuwania ciężkości. Są to kolejne z najczęściej zgłaszanych objawów PMS. W przypadku pojawienia się powyższych dolegliwości, wskazane jest wzbogacenie diety o produkty moczopędne, takie jak korzeń pietruszki, korzeń lubczyku, picie naparu z liści pokrzywy, ziela skrzypu lub liści brzozy, które pomogą usuwać zbędną wodę z organizmu. Należy także obniżyć zawartość soli w diecie, gdyż sprzyja ona zatrzymywaniu wody. Niekiedy, gdy występujące obrzęki są na tyle poważne, że nie daje się ich złagodzić naturalnymi ziołowymi lekami, wdrażana jest farmakoterapia syntetycznymi lekami moczopędnymi.

Na ból i zaparcia
W przypadku uskarżania się na różnorodne bóle uogólnione, bóle kręgosłupa, stawów, głowy, jako remedium stosować można leki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych, np. ibuprofen. Gdy towarzyszą temu dodatkowo skurcze, polecane są leki o działaniu rozkurczowym, przede wszytskim drotaweryna i butylobromek hioscyny.

W leczeniu zaparć polecane są: suszone śliwki, figi, siemię lniane, nasienie babki płesznika, które regulują pracę jelit i ułatwiają defekację. W skrajnych przypadkach, można zastosować środki zawierające związki antranoidowe (korzeń rzewienia, liść senesu, korę kruszyny oraz liść aloesu). Pobudzają one perystaltykę jelita grubego i w ten sposób działają przeczyszczająco. Trzeba jednak pamiętać, by nie stosować ich bez potrzeby.

Wpływ stylu życia
W łagodzeniu objawów napięcia przedmiesiączkowego istotne jest dostosowanie stylu życia do aktualnych potrzeb organizmu kobiety. Przede wszystkim należy się wysypiać. Według badań, kobiety, które śpią za krótko, są bardziej narażone na silniejsze dolegliwości przedmenstruacyjne, niż kobiety przesypiające 6-7 godzin na dobę.

Ponadto dowiedziono, że stały regularny wysiłek fizyczny zmniejsza odczuwanie dolegliwości związanych z PMS. Dlatego ruch i aktywność fizyczna powinny być stałym elementem życia każdej z nas.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii uważają, że kobiety o pesymistycznym nastawieniu do świata, ze skłonnościami do nastrojów depresyjnych, silniej odczuwają objawy PMS. Również otaczająca nas aura, pora roku i pogoda mogą wpływać na samopoczucie w fazie cyklu przedmenstruacyjnego. Wiąże się to z podwyższoną częstotliwością występowania nastrojów depresyjnych związanych z brakiem światła, szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych.

Czasami dolegliwości odczuwane przez niektóre kobiety są na tyle silne i uporczywe, że uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Przeszkadzają bowiem w wykonywaniu codziennych czynności w domu oraz w pracy. W takich przypadkach konieczna jest pomoc lekarza.


Kojąca woń olejków

W terapii napięcia nerwowego coraz częściej polecana jest aromaterapia z wykorzystaniem olejków o właściwościach uspokajających, relaksujących. Używane są do niej olejki eteryczne z roślin takich jak lawenda, rumianek, róża czy koper włoski.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH