M jak magnez


Któż z nas nie doświadczył bolesnego skurczu łydki czy drgającej powieki? Objawy te mogą świadczyć o niedoborze magnezu w organizmie.
A wszystko to m. in. przez stres, kawę, konserwanty i zanieczyszczenie środowiska.

Rola magnezu
Dorosły człowiek potrzebuje dziennie 300-400 mg magnezu. Udział tego pierwiastka w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu jest nieoceniony. Bierze on aktywny udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczy. Odgrywa bardzo ważną rolę w procesie skurczu mięśni, w tym mięśnia sercowego (wzmacnia układ krwionośny). Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i pobudliwość nerwowo-mięśniową, zmniejsza bezsenność i zdenerwowanie. Reguluje proces krzepnięcia krwi, stymuluje procesy obronne organizmu. Jest materiałem budulcowym kości i zębów.

Istnieje wiele czynników zmniejszających zawartość magnezu w pożywieniu. Najistotniejsze to nadmierna chemizacja żywności. Jednak nasze nawyki i zachowania też nie są bez znaczenia. Spożywanie alkoholu, picie kawy, stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych, przewlekły stres, nadmiar tłuszczów i cukrów, a także źle skomponowana dieta wpływają na niedobór tego pierwiastka w organizmie.

Objawy niedoboru
Najbardziej odczuwanymi skutkami deficytu magnezu są drgawki, bolesne skurcze łydek, mrowienia w kończynach, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, próchnica zębów, biegunka, mdłości. Niedobór magnezu ma również istotny wpływ na równowagę psychiczną. Niejednokrotnie przeciążenie umysłowe i fizyczne prowadzi do zwiększonego zużycia magnezu przez układ nerwowy, co objawia się rozdrażnieniem, apatią, trudnościami w koncentracji, zmęczeniem, zaburzeniem snu, bólem głowy.

Występowanie
Magnez występuje w wielu artykułach spożywczych m.in. w: kakao, kaszy gryczanej, pestkach dyni, migdałach, orzechach, koprze, natce pietruszki, a także fasoli białej. Jednak konserwacja tych produktów prowadzi do utraty tego cennego pierwiastka. I tak np. oczyszczone ziarno zbóż traci aż 78 proc. magnezu, a biały cukier zawiera 200 razy mniej tego pierwiastka niż ciemna melasa. Umiejętnie dobrana dieta bogata w ciemne pieczywo, urozmaicona bakaliową przekąską, jabłkiem czy kostką gorzkiej czekolady jest w stanie zapewnić dzienną dawkę magnezu dla dorosłego człowieka. Należy pamiętać, że gorzka czekolada jest wartościowym źródłem magnezu, gdy zawiera jak najwięcej masy kakaowej, najlepiej ok. 80 proc.

Prawidłowe wchłanianie magnezu jest uzależnione także od nawyków żywieniowych. Pokarmy bogate w ten pierwiastek nie powinny być łączone z produktami mlecznymi, gdyż wapń zmniejsza wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego, podobnie jak witamina B i białko. Przyswajanie tego pierwiastka jest także utrudnione przez wiele środków farmaceutycznych.

Mimo właściwej diety w sytuacjach przewlekłego stresu, wysiłku fizycznego, czy intensywnej nauki często konieczna jest suplementacja magnezu. Musimy o tym pamiętać, aby zapewnić maszynie naszego ciała siłę i składniki do jak najlepszego funkcjonowania.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH