Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Edukacyjna rola farmaceuty

Edukacyjna rola farmaceuty


Farmaceuci coraz częściej stają przed dylematem: edukować czy nie edukować pacjentów w zakresie ryzyka podejmowanej terapii. A jeśli tak, to jak robić to najlepiej.

Farmaceuta jest tą osobą z kręgu fachowych pracowników opieki zdrowotnej, z którą pacjent widuje się najczęściej. Wyniki badań wykazują, że są to spotkania czterokrotnie częstsze niż w przypadku wizyt lekarskich czy kontaktu chorego z pielęgniarką.

Poważne dylematy
To właśnie farmaceuta najczęściej informuje chorego o interakcjach wydawanych leków z innymi preparatami oraz przypomina o konieczności stosowania się do zaleceń lekarskich. Z pozoru może się wydawać, że obie te kwestie nie bardzo mogą iść ze sobą w parze. Z jednej strony lekarz stara się, żeby pacjent podjął terapię i przestrzegał jego zaleceń możliwie przykładnie. Z drugiej zaś strony staje farmaceuta, który informuje pacjenta o możliwych interakcjach i związanym z ich występowaniem ryzykiem pojawienia się działań niepożądanych.

Wobec tego może nasuwać się pytanie: czy znaczna ilość informacji o wydźwięku negatywnym (możliwe interakcje i działania niekorzystne) ma wpływ na niepodejmowanie terapii albo nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych przez pacjenta? I kolejne: czy to, że u pewnej liczby pacjentów wystąpi działanie niepożądane, jest ważniejsze od tego, że większa część chorych odniesie korzyść z podjętej (zawsze przecież obarczonej pewnym ryzykiem) terapii? Farmaceuta staje więc przed dylematem: edukować czy nie edukować pacjentów, a jeśli tak, to na co położyć większy nacisk?

W jednej drużynie
Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy pacjent jest przecież inny i farmaceuta powinien wiedzieć, jak z nim rozmawiać. Ważne, żeby zarówno lekarz jak i farmaceuta byli przekonani (i pamiętali o tym), że „grają w jednej drużynie”. Ani lekarz nie powinien podważać kompetencji farmaceuty, ani farmaceuta negować zleceń lekarza.

Warto jednak zauważyć, że to od farmaceuty pacjent oczekuje możliwie pełnej informacji o preparatach, które stosuje, oraz o tych, które mogą być mu dodatkowo pomocne. Nierzadko też pacjent przychodzi do apteki tylko po poradę, traktując apteczny personel jako osoby pierwszego kontaktu w sferze zdrowia. Życie pokazuje więc, że farmaceuta powinien być w pewnym sensie „zdrowotnym specjalistą od wszystkiego”. Dlatego – wzorem państw zachodnich – jednym z podstawowych zadań farmaceuty jest właściwa edukacja i systematyzowanie wiedzy, najpierw swojej, a w następnej kolejności – pacjenta.

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH