Żywność w opakowaniu czy luzem?

Jakie produkty żywnościowe lepiej kupować luzem, a jakie w opakowaniu?

Pieczywo najlepiej wybierać to ułożone luzem na półce. Sprzedawane w torebkach bułki i chleb są świeże dużo dłużej, ale to zasługa konserwantów. Ma to niestety wpływ na nasze zdrowie. Najczęściej dodawany do ciasta przez piekarzy kwas propionowy może podrażniać żołądek. Uszkodzone ściany tego narządu są wystawione na ataki bakterii, co zwiększa ryzyko powstawania wrzodów. Dodatkowo naukowcy podejrzewają, że coraz częstsze stosowanie konserwantów w jedzeniu może też zwiększać podatność na alergie.

Warzywa ukwaszone sprzedawane na wagę mają większą wartość, bo te zapakowane w szczelną folię są wcześniej pasteryzowane. Proces ten niszczy co prawda mikroby powodujące psucie, ale jednocześnie pozbawia kiszonki dobrych bakterii, tzw. probiotyków. Te żywe mikroorganizmy zasiedlają nasze jelita, niszczą chorobotwórcze bakterie i wydzielane przez nie szkodliwe toksyny. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy kapusta lub ogórki w opakowaniu zostały zapasteryzowane, warto przeczytać etykietę, bo producenci mają obowiązek umieścić taką informację na opakowaniu.

Wędliny w najzdrowszej postaci to te pokrojone i zapakowane w miejscu produkcji. Zjedzenie wędliny porcjowanej w sklepie niesie ze sobą duże ryzyko zatrucia. Krajalnice i noże nie zawsze są dobrze umyte. Mogą być źródłem niebezpiecznych zarazków z surowego mięsa, które wcześniej było krojone tymi narzędziami. Najczęściej spotykana w takiej sytuacji jest bakteria Campylobacter. Po dostaniu się do naszego organizmu wytwarza ona toksynę, która wywołuje ból brzucha, gorączkę i biegunkę. W ostrych przypadkach może nawet spowodować zapalenie serca lub powikłania neurologiczne. Najlepsze wędliny to te z logo producenta. Kupując w supermarketach szynkę pakowaną na tackach, nie mamy stuprocentowej pewności, że jest świeża.

Mrożonki najlepiej kupować z w szczelnych i nieprzepuszczających światła opakowaniach producenta. Magazynowanie w minusowych temperaturach jest najlepszą metodą przechowywania warzyw i owoców. Sprzedawane luzem stają się jednak bezwartościowe. Światło i tlen, na których działanie są narażone, niszczy zawarte w nich cenne związki. Najbardziej wrażliwa na sklepowe świetlówki jest witamina C. Warzywa i owoce nie tracą jej zbyt wiele przy zamrożeniu, ale niewłaściwie przechowywane mogą zostać pozbawione tego składnika.

Łuskane orzechy najlepiej wybierać w opakowaniu, aby uchronić je przed wysychaniem i pleśnieniem. Nasiona te zawierają tłuszcze, które pozwalają cerze zachować jędrność i elastyczność. Bez opakowania, pod wpływem światła i powietrza, te cenne składniki szybko jełczeją i tracą swoje właściwości. Orzechy są też bogate w równie wrażliwą na światło witaminę E, która została uznana za składnik eliksiru młodości. Jest ona silnym przeciwutleniaczem i niszczy wolne rodniki atakujące komórki skóry. W ten sposób zapobiega powstawaniu zmarszczek.

(Źródło: gotowanie.onet.pl)

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH