Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”: 8 i 22 października 2020

Na początku września Kapituła Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” podjęła decyzję, że tradycyjna Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTS” – spotkanie środowiska ochrony zdrowia w Polsce – zostanie zamieniona na dwa mniejsze spotkania. Uroczyste wręczanie statuetek odbędzie się 8 i 22 października 2020 o godz. 16.00 w hotelu Sheraton. Laureaci Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” to osoby wybitne i nietuzinkowe. Na ich sukces składają się codzienna praca, wytrwałość, dążenie do celu. Serdeczną atmosferą kameralnych spotkań chcemy zrekompensować Laureatom ponad półroczne oczekiwanie na ceremonię wręczenia Nagród Zaufania „Złoty OTIS 2020”.
Budująca dieta

Budująca dieta


Wapń jest ważnym składnikiem naszych kości i zębów. Jego niedobory w organizmie mogą m.in. opóźnić wzrost, prowadzić do deformacji, łamliwości i zniekształcania kości.

Wapń w organizmie człowieka występuje w dwóch postaciach: związanej z układem kostnym na stałe, a także jako rodzaj tkanki zapasowej. Kiedy organizm odczuwa brak wapnia, pobiera go z krwi. Wykorzystuje zapas wchodzący w skład układu kostnego. Proces ten osłabia nasze kości, które stają się porowate, podatne na zniekształcenia i złamania.

Dzienne zapotrzebowanie
Rola wapnia jest niezwykle ważna w procesie kształtowania się tkanki kostnej u dzieci i młodzieży. Większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek występuje również u kobiet po menopauzie (ze względu na zagrożenie osteoporozą) oraz w czasie ciąży i karmienia piersią. Bardzo ważne jest więc zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości wapnia. Dobowe zapotrzebowanie jest zależne od płci, wieku, stanu fizjologicznego i wynosi od 800 do 1200 mg.

Dietetycy informują, że tę ilość wapnia zapewnia spożycie w ciągu dnia 3-4 szklanek mleka lub 2-3 szklanek mleka i 2 plasterków sera żółtego albo 1-2 szklanek jogurtu naturalnego, 200 g sera twarogowego i 200 g sardynek.

Źródła wapnia
Osoby dorosłe powinny wybierać produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu, pełnotłuste wpływają bowiem niekorzystnie na stężenie cholesterolu we krwi. Najbogatsze w wapń wyroby mleczne to żółte sery dojrzewające.

Nie należy spożywać zbyt wielu serów topionych. Zawierają one dużo tłuszczu, a więc i nasyconych kwasów tłuszczowych. Są zresztą o wiele gorszym źródłem wapnia: 100 g sera topionego dostarcza 400-500 mg tego pierwiastka. Z tych samych względów oraz z powodu niewielkiej zawartości wapnia nie zaleca się śmietany i śmietanki.

W diecie osób uczulonych na białko mleka krowiego jako źródło wapnia dużą rolę może odgrywać mleko kozie i wytworzone z niego produkty.

Dużo wapnia jest w: sardynkach, warzywach zielonych (szpinak, brokuły, natka pietruszki) i strączkowych (nasiona soi i fasoli). Należy przy tym pamiętać, iż niektóre warzywa (np. szpinak, szczaw, rabarbar, rzodkiewka), owoce oraz używki (herbata, kawa czy kwaśne wino) są bogate w szczawiany. Związki te, wiążąc w przewodzie pokarmowym wapń, obniżają jego wchłanianie.

W profilaktyce i stanach niedoboru tego ważnego pierwiastka często zaleca się też odpowiednie preparaty, które można kupić w aptece bez recepty.

Jednak sama dieta i leki nie wystarczą. Ważne jest również ograniczenie spożycia produktów zwiększających wydalanie wapnia z moczem, czyli soli, mocnej kawy, herbaty i coli. Należy też unikać nadmiernego spożycia białka zwierzęcego, powodującego zmniejszenie wchłaniania wapnia.

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH