Wywiad z dr. n. med. Arturem Kołakowskim, specjalistą z Centrum CBT – Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie
Na czym polegają objawy ADHD?
ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji. Można je rozpoznać, jeśli u dziecka występują trzy grupy objawów: zaburzenia koncentracji uwagi, nadruchliwość i impulsywność.
O zaburzeniu koncentracji uwagi mówimy wtedy, gdy ktoś skupia się gorzej niż jego rówieśnicy. Ta koncentracja może mieć wiele wymiarów, np. wybiórczość uwagi, nieumiejętność skupienia się na jednym z wielu docierających do nas bodźców.
O koncentracji mówimy też wtedy, gdy oceniamy jej trwałość, czyli czas, jaki dana osoba może spędzić na wykonaniu określonego zadania. Osoby z zaburzoną koncentracją pracują krócej. Szybciej się rozpraszają. Oceniając koncentrację, oceniamy też tzw. rozpraszalność. To łatwo zauważyć – dziecko nie kończy rozpoczętych zadań, zapomina o ważnych szczegółach, nie pamięta, jaka jest praca domowa, gubi różne rzeczy.
W przypadku nadmiernej ruchliwości mówimy, że dziecko odpoczywa w ruchu. Są dzieci, które mają zwiększoną potrzebę ruchu, w związku z tym siedzenie jest dla nich ciężką pracą fizyczną, a także umysłową, bo muszą nad tym zapanować. To dzieci, które mają problemy z siedzeniem w sytuacjach, w których się od nich tego wymaga.
Nadmierna impulsywność przejawia się m.in. jako problem z zaplanowaniem zadania i przewidzenia jego konsekwencji. Bardzo często rodzice i nauczyciele mówią, że takie dzieci najpierw robią, a dopiero później myślą o konsekwencjach.
Kiedy i jak można rozpoznać ADHD u dziecka?
Cechy, o których mówiłem, muszą wystąpić intensywniej niż u innych osób z tej samej grupy wiekowej. Cecha staje się objawem wtedy, gdy przeszkadza w życiu. Czyli musimy mieć jakieś dowody, że tak duże nasilenie jakiegoś objawu powoduje gorsze funkcjonowanie dziecka.
Jeżeli mówimy o wieku rozpoznania ADHD, to mamy problem ze zdiagnozowaniem tego zespołu u małych dzieci. Umówiono się, przynajmniej w Europie, że poniżej 4. roku życia nie rozpoznajemy. Natomiast w okresie przedszkolnym między 4. a 6. rokiem życia jest to bardzo trudne. Wiele zaburzeń rozwojowych w tym czasie wygląda podobnie. Bardzo wiele osób zatrzymuje się w tym wieku na poziomie rozpoznania cech ADHD z zaleceniem dalszej
obserwacji. W momencie pójścia dziecka do szkoły (po dwóch miesiącach adaptacyjnych) to rozpoznanie ustala się – oczywiście, o ile takie dziecko jest pod obserwacją.
Pierwszymi objawami, jakie zauważą rodzicie, będą nadruchliwość i impulsywność, bo to bardziej rzuca się w oczy niż problemy z koncentracją.
Czy agresja jest jednym z objawów ADHD? Jak postępować z dzieckiem, które zachowuje się agresywnie wobec
rówieśników?
W kryteriach diagnostycznych nie ma nic o agresji. To inne rozpoznanie, które może się łączyć z ADHD lub być jego powikłaniem, ale nie jest to izolowane ADHD.
Jeżeli mówimy o pracy z tymi dziećmi, to najczęściej stosuje się model wielointerwencyjny. Namawiamy rodziców, opiekunów dziecka, by zdobywali wiedzę na temat tego zaburzenia. Bardzo często prosimy ich o przeczytanie minimum jednej książki – wiedza pozwala bowiem zaakceptować problem, odróżniać objawy ADHD od innych trudnych zachowań; pozwala być dobrym adwokatem swojego dziecka.
Następny etap, który dość szybko włączamy, to warsztaty dla dobrych rodziców, ponieważ tak naprawdę tylko dobrzy rodzice są w stanie zmodyfikować swój sposób pracy z dzieckiem. Okazuje się, że w przypadku dzieci z trudnym temperamentem „zwyczajne” metody wychowawcze, np. wyjaśnianie, są nieskuteczne.
Taka praca z dzieckiem wymaga sporego wysiłku od rodziców czy nauczycieli i jest mało efektywna. W czasie takich warsztatów rodzice pracują nad wprowadzeniem w wychowywanie swojego dziecka technik behawioralnych. Uczą się skutecznego wydawania poleceń, wprowadzania zasad, uczą się chwalić, pracować systemami żetonowymi.
Czy te metody są skuteczne?
Taki zestaw metod można stosować bardzo szeroko. Jeśli to nie wystarcza, jeśli mamy do czynienia z ciężkim obrazem ADHD, musimy sięgnąć po kolejne piętro, czyli leczenie farmakologiczne. Jak pokazują badania naukowe, sponsorowane m.in. przez Amerykański
Instytut Zdrowia Psychicznego, leczenie farmakologiczne jest metodą, która w przypadku ciężkiego ADHD często jest konieczna. Czwarty poziom metod – jeżeli mamy do czynienia z jakimś dodatkowym rozpoznaniem – to leczenie typowe dla tych powikłań.
Czy dziecko z ADHD powinno chodzić do szkoły integracyjnej?
Szkoła integracyjna to szkoła, w której jest mniej uczniów, a program i sposób pracy dostosowywany do indywidualnych potrzeb uczniów. Jeśli są spełnione takie warunki, każde dziecko będzie funkcjonować lepiej, będzie optymalnie wykorzystywać swoje możliwości. Dla dziecka z ADHD taka szkoła integracyjna byłaby dobra pod warunkiem, że w jego klasie nie byłoby więcej niż dwoje dzieci z tym zaburzeniem. Natomiast jeśli warunek ten nie jest możliwy do spełnienia, to dziecko powinno być w zwykłej, normalnej klasie. Nie powinno się znaleźć w klasie specjalnej, szkole specjalnej czy w ośrodku szkolno-wychowawczym.
Rodzice dzieci z ADHD często opowiadają o trudnościach, jakie ich pociechy mają w nawiązywaniu dobrych kontaktów z rówieśnikami. Jak im pomóc?
To bardzo poważny problem. Jednym z powikłań ADHD jest odrzucenie zarówno przez rówieśników, jak i przez dorosłych. Staramy się pomagać na różnych poziomach, m.in. na warsztatach dla nauczycieli. Nauczyciele uczą się technik, jak uczyć tolerancji, jak mówić o odmienności.
Na warsztatach dla rodziców uczymy, jak wzmacniać społeczne funkcjonowanie dziecka. Zwracamy im uwagę, by skupiali się nie tylko na rozwoju akademickim swoich dzieci, ale także na rozwoju społecznym.
Bardzo duże znaczenie będzie miała też farmakologia, wtórną korzyścią farmakologii może być poprawa kontaktów towarzyskich. Na poziomie czwartym, czyli leczenia powikłań, sporo tych dzieci trafia na specjalne grupy terapeutyczne, gdzie pracują m.in. nad uczeniem się kontaktów społecznych czy też nad samooceną.
Popatrzymy na ten problem także od drugiej strony. Często dzieci zdrowe słyszą od swoich rodziców: nie baw się z nim, on jest chory, trudny. Trzeba także pracować nad odrzucaniem społecznym.
Dziękujemy za rozmowę.
Wywiad przeprowadziły Monika Karbarczyk i Marta Figielska
Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!
To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.
ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU
Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.