Sejm RP po rozpatrzeniu licznych poprawek Senatu RP przyjął 12 maja br. ustawę o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Na podkreślenie i uznanie zasługuje przeprowadzona w Senacie RP forma pracy i styl debaty nad ustawą. Rozpatrywano ją bez pośpiechu i presji czasu z udziałem zainteresowanych podmiotów
w trzech senackich komisjach: zdrowia, gospodarki narodowej i ustawodawczej, w oparciu o opracowaną w Biurze Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu opinię prawną na temat zgodności z Konstytucją RP. Różni się ona w wielu przypadkach od opinii oraz ekspertyz innych uznanych autorytetów z dziedziny prawa gospodarczego i cywilnego.
Godnym zastanowienia jest fakt, że dopiero w trakcie prac w Senacie strona rządowa w wielu sprawach zmieniła nagle zdanie i zaakceptowała szereg rozwiązań wcześniej proponowanych przez stronę społeczną, w tym BCC, a zdecydowanie odrzucanych jako bezzasadne i sprzeczne z intencją projektodawcy, podważając jednocześnie wiedzę i kompetencje wielu niezależnych ekspertów.
Teraz ustawa trafi do prezydenta, który może ją podpisać, zawetować lub skierować do Trybunału Konstytucyjnego.
W trakcie prac parlamentarnych przede wszystkim w Senacie RP przyjęto część poprawek postulowanych przez stronę społeczną w tym również BCC i dotyczących m.in:
- usunięcia zapisu 3-procentowego podatku refundacyjnego;
- podziału ryzyka i ograniczenia do 50 procent paybacku;
- warunków zawierania umów refundacyjnych między aptekami a NFZ;
- etapowego wprowadzania wysokości marży hurtowej;
- sposobu egzekwowania należności i nakładania kar administracyjnych;
- możliwości i trybu odwoływania się przez przedsiębiorcę prowadzącego aptekę od decyzji pokontrolnych Inspekcji Farmaceutycznej oraz NFZ
Zenon Wasilewski
ekspert BCC ds. prawa farmaceutycznego