Bądź szczęśliwą mamą

Bądź szczęśliwą mamą


Oczekiwanie na potomstwo jest czasem szczególnym, to okres wielkiej radości, ale i niepokoju o rozwijające się maleństwo.

Suplementacja witaminowa
W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, które mają zapewnić prawidłową pracę dwóch organizmów. Szczególnie zwraca się uwagę na witaminę B9, czyli kwas foliowy. Zapobiega on poważnym wadom rozwojowym, takim jak: rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie i przepukliny mózgowo-rdzeniowe. Jednak w przyjmowaniu witamin należy zachować ostrożność – ich nadmiar może być bowiem szkodliwy dla rozwijającego się płodu. Chodzi tu głównie o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (np. A, D), które są magazynowane w organizmie i nie są wydalane z ustroju, jeżeli występują w zbyt dużej ilości. Jeśli chcemy mieć pewność, że przyjmujemy właściwe witaminy w odpowiedniej ilości, sięgnijmy po preparaty przeznaczone dla kobiet w ciąży i karmiących. Ta sama zasada dotyczy składników mineralnych.

Nie jedz za dwóch
Zachowanie prawidłowej wagi, a dokładnie dbanie o prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży jest istotne nie tylko ze względu na matkę, ale i w trosce o dziecko. Otyłość zmniejsza komfort życia przyszłej matki – kobieta szybciej się męczy, ma trudności z wykonywaniem podstawowych czynności – i może prowadzić do wystąpienia tzw. cukrzycy ciężarnych, która wymaga samokontroli (pomiar cukru kilka razy dziennie i odpowiednia dieta) i często zmusza lekarzy do przeprowadzenia cesarskiego cięcia. Panie o zbyt niskiej wadze ciała mogą urodzić dziecko niedożywione z niedowagą, bardziej niż jego rówieśnicy narażone na choroby.

Prawidłowa dieta powinna zawierać odpowiednią ilość kalorii i być urozmaicona. Szczególnie polecane są duże ilości warzyw i owoców, potrawy gotowane (nie smażone), drób, ryby, nabiał.

W zdrowym ciele zdrowy duch
Prawidłowy przebieg ciąży zależy nie tylko od diety i przyjmowania witamin, bardzo ważna jest także higiena fizyczna i psychiczna.

Higiena fizyczna nie powinna ograniczać się do podstawowych zabiegów mających na celu utrzymanie ciała w czystości. Ważne jest przygotowanie ciała do trudnego okresu, jakim jest ciąża. Panie powinny pamiętać o balsamach i kremach poprawiających stan skóry, umożliwiających przygotowanie jej do „rozciągnięcia” i zapobiegających powstawaniu rozstępów. W czasie ciąży organizm przechodzi burzę hormonów, która manifestuje się m. in. zmianami skóry twarzy – należy zadbać o dopasowanie kosmetyków pielęgnacyjnych do wymagań przesuszonej lub zbyt tłustej cery. Szczególną uwagę należy poświęcić jamie ustnej – kobiety w ciąży są bardziej narażone na próchnicę, dlatego zaleca się im przynajmniej dwukrotną wizytę u stomatologa, ze względów estetycznych i zdrowotnych – przecież próchnica to bakterie, które mogą zagrażać dziecku.

Znajdź czas dla siebie
Higiena psychiczna to po prostu dbanie o pozytywny nastrój i unikanie sytuacji wyzwalających stres. Niezależnie od ilości obowiązków trzeba znaleźć czas na relaks (to zresztą dotyczy nie tylko kobiet w ciąży, ale każdego z nas). Kobieta oczekująca dziecka powinna odpoczywać tak, jak lubi, bo tylko wtedy poczuje się szczęśliwa. Można pójść na spacer, uprawiać sporty (rozsądnie i po konsultacji z lekarzem) lub oddać się lekturze. Nie zapominajmy, że szczęście matki pozytywnie wpływa na płód – to nie jest oklepane stwierdzenie, tak działa chemia (hormony).

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH