Wigilia według Pięciu Przemian

Wigilia według Pięciu Przemian


Boże Narodzenie to dobry czas, by rozpocząć przygodę z liczącą 3000 lat tradycyjną metodą gotowania, która pomaga nawet w poważnych chorobach i podnosi naszą odporność.

Kuchnia Pięciu Przemian wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej i zakłada, że gotowanie zgodnie z cyklem żywiołów (Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal, Woda) pozwala żyć w równowadze, zachować odporność i wyeliminować wiele chorób.

Ta tradycyjna, bogata w produkty roślinne dieta, jest lekkostrawna (przeciwdziała refluksowi, wrzodom żołądka) i reguluje przemianę materii (wysoka zawartość błonnika). Jednocześnie jest uboga w tłuszcz zwierzęcy, dlatego sprzyja obniżeniu cholesterolu i przeciwdziała chorobom serca. Sprzyja również zachowaniu linii, bo jest niskokaloryczna (w 4 tyg. możesz schudnąć nawet 5 kilo bez liczenia kalorii i sprawdzania indeksu glikemicznego).

Dwie główne zasady
Według Pięciu Przemian, to co jemy musi być dostosowane do pór roku i klimatu, w jakim żyjemy. W Polsce (klimat umiarkowany) powinniśmy postawić na rozgrzewanie organizmu, w szczególności zimą, która jest u nas najchłodniejszą i najbardziej wilgotną porą roku. Dlatego, aby być zdrowym, należy równoważyć to, co na zewnątrz, rozgrzewając nasze ciało od wewnątrz poprzez spożywanie trzech ciepłych posiłków dziennie. – Jednocześnie powinniśmy niemal wyeliminować np. surowe warzywa i nabiał (mleko, twarogi), które dostarczają dużo wilgoci i wychładzają organizm od środka – wyjaśnia Anna Krasucka, ekspert kuchni Pięciu Przemian.

Zimą szczególnie polecane są płatki owsiane (które dobrze rozgrzewają), długo gotowane zupy (np. rosół), bigos albo gotowane warzywa (np. buraczki, kapusta). – Do picia polecam kawę zbożową, przyprawioną np. imbirem, cynamonem albo kardamonem, oraz kompoty, które mogą posłużyć jako lekkostrawne desery, albo przekąski między posiłkami – dodaje Krasucka.

Wigilijne menu
Aby zacząć przygodę z nową kuchnią, warto wypróbować kilka wigilijnych przepisów. Proponowane potrawy są smaczne, lekkostrawne i czerpią ze sprawdzonej kuchni staropolskiej.

– Tradycja przygotowywania kluseczek z makiem pochodzi z domu rodzinnego mojej mamy, czyli z Borów Tucholskich, gdzie z dziada pradziada podawano je do barszczu czerwonego, który otwierał kolację wigilijną – zdradza Anna Krasucka. Poza kluseczkami szczególnie polecamy kutię z orkiszu, czyli najstarszej i najzdrowszej odmiany pszenicy, oraz aromatyczny kompot z suszu. Palce lizać!

Dieta na cały rok
W oparciu o Pięć Przemian warto jeść nie tylko zimą. Na rynku jest wiele ciekawych książek, w których znajdziemy zasady żywienia na każdą z pór roku. Możemy się też nauczyć gotowania na specjalnych kursach (np. www.5przemian.pl, www.piecsmakow.com.pl).

komentuje: Anna Krasucka, ekspert kuchni Pięciu Przemian, www.piecsmakow.com.pl


Piramida żywieniowa
Według Pięciu Przemian, posiłki powinniśmy budować według następujących proporcji:
40-50 proc. – ziarna, kasze, płatki (kasza jaglana, płatki owsiane)
35-40 proc. – gotowane warzywa sezonowe (cukinia, dynia, pietruszka)
10-15 proc. – owoce rodzime (jabłka, śliwki, gruszki)
10 proc. – rośliny strączkowe (fasola, soja, soczewica)
3 proc. – produkty fermentowane (kiszona kapusta)
2 proc. – inne składniki (oleje, jaja, nasiona, świeże i suszone zioła, kawa zbożowa)
1-2 razy w tygodniu – mięso (najlepiej ekologiczne)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH