choroby serca

Choroby serca – jubileuszowa kampania edukacyjna “Servier dla Serca”

Choroby serca to coraz bardziej powszechny problem w dobie starzejącego się społeczeństwa  „Servier dla Serca” to ogólnopolska kampania profilaktyczno-edukacyjna, która już od 15 lat wsłuchuje się w serca Polaków, pokazując tym samym, że warto inwestować w dobre nawyki, ponieważ procentuje to w przyszłości, oraz uświadamia, że zdrowie w dużej mierze zależy od nas samych. W ramach kampanii oferowane są bezpłatne badania i konsultacje kardiologiczne w wybranych miastach Polski. 

Choroby serca | Cele kampanii

Kampania “Servier Dla Serca” ma na celu zwiększanie świadomości pośród naszego społeczeństwa odnośnie profilaktyki chorób układu krążenia. Kampania prowadzona jest skutecznie już od 15 lat. Jej pierwszą ambasadorką była aktorka Pani Teresa Lipowska. Kampanię od lat wspierają liczne uznane towarzystwa naukowe w Polsce, patronuje jej m.in. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego, Polskie Towarzystwo Lekarskie oraz Polskie Forum Profilaktyki. Co roku Kampania ma temat przewodni. W poszczególnych latach były to: choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, zawał serca, niewydolność serca, kondycja serc kobiet, osób po 60. roku życia, a także dziecięcych serc. Mobilna Kardiologiczna Poradnia Servier na przestrzeni lat oferowała Polakom bezpłatne konsultacje lekarskie oraz badania profilaktycznie obejmujące: BMI, pomiar ciśnienia tętniczego, stężenie cholesterolu, stężenie glukozy, badania EKG, badania ECHO serca, konsultacje kardiologiczne, badanie wskaźnika kostka-ramię.

Choroby serca | Kilka faktów na temat kampanii

Do tej pory kampania była przeprowadzona w ponad 60 miastach Polski, w tym m.in. w: Warszawie, Gdańsku, Lublinie, Białymstoku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Krakowie, Rzeszowie, Katowicach, Bydgoszczy, Toruniu, Olsztynie, Zamościu, Wejherowie, Łomży, Zabrzu. Mobilna Poradnia pokonała dotychczas ponad 76 000 kilometrów, co oznacza, że mogłaby niemal dwukrotnie okrążyć równik. Przez 15 lat udało się przebadać ponad 44 000 pacjentów, co w przybliżeniu odpowiada liczbie mieszkańców Świnoujścia, Otwocka czy Kołobrzegu. Średnia wieku przebadanych pacjentów na przestrzeni 15 lat wyniosła 56 lat. Kobiety częściej decydowały się na badania. Mobilną Poradnię odwiedziło zdecydowanie więcej kobiet (prawie 2/3 przebadanych) niż mężczyzn. Ambasadorami Kampanii „Servier dla Serca” byli dotychczas: Teresa Lipowska, Edyta Olszówka, Małgorzata Socha, Dorota Gardias, Halina Mlynkova, Krystyna Czubówna, Piotr Polk, Piotr Gruszka, Karolina Gorczyca, Maria Pakulnis, Magda Steczkowska. Kampania „Servier dla Serca” co roku aktywnie towarzyszy obchodom Światowego Dnia Serca i aktywnie promuje ich idee.

Wkład włożony przez organizatorów kampanii w promowanie prozdrowotnych zachowań i profilaktykę chorób układu krążenia, został nagrodzony prestiżowymi nagrodami, m. in. takimi jak: Złoty Otis z Diamentami, Prix Galien, Sukces Roku w Ochronie Zdrowia. „Działania prowadzone w ramach kampanii „Servier dla Serca” mają charakter długofalowy, a ich podstawowym celem jest zwiększenie świadomości Polaków w zakresie profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego.

Choroby serca | Tegoroczna kampania w liczbach:

W ramach tegorocznej kampanii przebadano aż 1388 osób (600 mężczyzn i 788 kobiet)! Średnia wieku pacjentów wyniosła 58 lat. Z konsultacji kardiologicznych natomiast, wraz z badaniem EKG skorzystały 392 osoby, co stanowi 28% wszystkich pacjentów. To całkiem duże liczby, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż badania były zupełnie darmowe.

Szczegółowe wyniki badań:
– 270 osób (20% pacjentów) zadeklarowało, że pali papierosy
– u 328 pacjentów, tj. u 24% wszystkich przebadanych osób stwierdzono podwyższone wartości ciśnienia tętniczego (ciśnienie tętnicze skurczowe ≥ 140 i rozkurczowe ≥ 90);
– u 67% pacjentów (910 osób), zanotowano podwyższony wskaźnik BMI, przekraczający wartość 25;
– u 129 osób (9% wszystkich przebadanych pacjentów) stężenie glukozy we krwi przekraczało wartość 140 mg%;
– u 57% pacjentów, tj. u 783 przebadanych osób stwierdzono stężenie cholesterolu całkowitego przekraczające 190 mg%;
– Aż 14% przebadanych, tj. 194 osoby przyznały, że we wcześniejszych badaniach stwierdzono u nich podwyższony poziom cholesterolu, ale się nie leczą;
– 433 osoby (32 %) zadeklarowały, że leczą się na nadciśnienie, a 48 osób (4%) wskazało, iż choruje na nadciśnienie, ale się nie leczy;
– 110 osób (8%) odpowiedziało, że leczy się na cukrzycę, a 48 osób (4%), że na nią choruje, ale się nie leczy;
– 297 osób (22%) przyznało, że nie uprawia wysiłku fizycznego, a 655 osób (48%), że uprawia go nieregularnie. Minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut ćwiczy z kolei 414 osób (30%).

Choroby serca | Dodatkowe atrakcje podczas kampanii

Kampanii co roku nieodzownie towarzyszy przestrzeń edukacyjna. W namiocie specjalnie przeznaczonym do tego celu, pacjenci mogą zapoznać się z publikacjami odnośnie profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych. Organizowane są też liczne aktywności sportowe, np. na trampolinie czy energorowerze (urządzenie wytwarzajace prąd przy pomocy roweru). Wysiłek fizyczny pozwala wprawić w ruch wyciskarkę wolnoobrotową, przygotowując w ten sposób zdrowy sok. Oczekując na badania można było sprawdzić też stan swojej wiedzy w temacie, jakim są choroby serca. Dla zwycięzców przewidziano nagrody. Cała akcja ma na celu zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat chorób układu krążenia i zapobiegania ich groźnym konsekwencjom. Kto w końcu, jeśli nie my sami, ma największy wpływ na stan naszego zdrowia i jakości życia?

Źródło: Informacja prasowa / primum.pl

4.7/5 - (3 votes)

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH