Zerwij z milczeniem

Ruszyła pierwsza w Polsce ogólnopolska kampania społeczna dotycząca profilaktyki raka prostaty.

Na raka prostaty rocznie zachorowuje ok. 8 tys. mężczyzn. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” zachęca mężczyzn do przełamania wstydu i zadbania o własne zdrowie.



Rak prostaty codziennie zabija dziesięciu mężczyzn. Najskuteczniejszą metodą przeciwdziałania tak wysokiej śmiertelności wśród populacji męskiej jest wczesna diagnostyka, a tym samym wykrycie choroby w jak najwcześniejszym stadium. Według danych Centrum Onkologii aż 7,11 proc. ogółu zgonów nowotworowych stanowią zgony na raka gruczołu krokowego. Wynika to m.in. z niskiego poziomu świadomości mężczyzn znajdujących się w grupie zagrożonej ryzykiem, a także wstydu, jaki niesie ze sobą ta choroba.

Rak prostaty jest złośliwą odmianą nowotworu atakującą zazwyczaj mężczyzn powyżej 45. roku życia. Zwykle nowotwór rozwija się w obwodowej części gruczołu i nie od razu uciska cewkę moczową. Wielu mężczyzn z rakiem prostaty cierpi też na łagodny przerost centralnej części tego narządu: często to właśnie jego objawy prowadzą do wykrycia nowotworu.

Od zewnątrz prostatę otacza cienka warstwa tkanki łącznej, tzw. torebka. Początkowo guz pozostaje w obrębie torebki, z czasem jednak rozrasta się, przerasta torebkę i nacieka na okoliczne struktury. Rozsiew może także następować przez oddzielenie się pojedynczych komórek nowotworowych, które wychwycone przez sąsiednie węzły chłonne, przedostają się do chłonki i dają początek ogniskom przerzutowym. Jeszcze inna droga wiedzie przez krew – zwykle do kości kręgosłupa i miednicy. Lekarz podejrzewa raka, gdy podczas badania stwierdza obecność twardego guzka lub jeśli cały narząd jest twardy, a jego kształt nieregularny. Niestety, bardzo małych guzów nie da się wyczuć.

Wcześnie zdiagnozowany nowotwór prostaty jest całkowicie uleczalny – dlatego lekarze specjaliści podkreślają konieczność konsultacji urologicznych przy jakichkolwiek objawach zaburzeń ze strony układu moczowego.


Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem”, skierowana do mężczyzn po 45. roku życia, ma na celu przekonanie ich do przełamania bariery własnych uprzedzeń i umówienia wizyty u lekarza.

Przełamanie wstydu przed badaniem prostaty i przerwanie milczenia to główne przesłania kampanii. Jednym z powodów, dla których mężczyźni unikają wizyty u lekarza jest niewiedza i strach przed chorobą. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” ma na celu zmianę postaw, a zerwanie plastra z ust symbolizuje gotowość do mówienia o problemie.

„Na ogół starsi panowie przychodzą do lekarza gdy bolą ich kości lub gdy dochodzi do ich złamania na skutek przerzutów nowotworowych z ogniska pierwotnego choroby. A gdyby tylko w porę reagowali na pierwsze objawy i zgłaszali się na badania kontrolne, moglibyśmy podjąć skuteczne leczenie dużo wcześniej. Dlatego jestem pełen nadziei, że kampania, którą stworzyła młodzież, ma szansę zmienić nastawienie mężczyzn do badań profilaktycznych i przekonać ich, że wstyd nie jest sprzymierzeńcem w walce z chorobą” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.

Finalny kształt kampanii zyskał poparcie środowiska lekarskiego, pacjentów, a także specjalistów z zakresu reklamy i marketingu.

Organizatorem programu „Mam Haka na Raka”, jest Polska Unia Onkologii. Patronat honorowy nad programem objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Rzecznik Praw Dziecka, Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia. Partnerem strategicznym programu jest firma GlaxoSmithKline. Program wspierają środowiska pacjentów m.in. Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei” oraz Studenckie Towarzystwo Onkologiczne. Patronat medialny objęli Telewizja Polska Program 1, Rynek Zdrowia, Polskie Radio Euro, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, a także portale Proto.pl, Intermen.pl, Senior.pl i Kampaniespoleczne.pl.

4.5/5 - (307 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH