Światło można wykorzystywać do budowania partnerskich relacji z klientami. Może ono służyć promowaniu apteki oraz tworzeniu atmosfery ułatwiającej pracę. Dzięki niemu można podnieść stopień zadowolenia pacjentów z dokonywanych zakupów.
Każdy, kto spotka się z przedstawicielem firmy Philips, usłyszy, że firma nie sprzedaje żarówek, lecz sprzedaje światło. Można się o tym przekonać spoglądając nocą na ulice miast, na których widać podświetlone budynki, neony, dekoracje świetlne czy zdobione światłem wystawy sklepowe.
Światło może pełnić wiele funkcji w aptece. Na ogół nie zwraca się na nie uwagi, a jednak wpływa ono na stan ducha, samopoczucie, energię wewnętrzną.
Przyciąganie uwagi
Pierwszy impuls może się pojawić jeszcze na ulicy, na której jasno oświetlona apteka przyciągnie wzrok przechodnia. Tak jak Gwiazda Betlejemska prowadziła Mędrców, tak też oświetlona apteka, jej nazwa, logo, szyld, przyciąga uwagę pacjentów. Wzrok kieruje się automatycznie do miejsc jaśniejszych, lepiej oświetlonych. Właściciel apteki może wykorzystać światło, aby zwrócić na nią uwagę przechodniów. W tym przypadku należy stosować żarówki energooszczędne, aby uzyskać dobry efekt przy minimalnym nakładzie.
Funkcje promocyjne
Światło pełni również funkcje promocyjne wewnątrz apteki. Kierowane na wyspy lub gondole, przyciąga wzrok pacjentów oraz przechodniów. Zastosowanie lampek umieszczonych na wysięgnikach pozwala dobrze oświetlić produkty umieszczone na półkach. Zastosowanie oświetlenia wewnątrz przeszklonych szafek ułatwia dostrzeżenie preparatów, a także współtworzy atmosferę zdrowia w aptece. Światło kierowane na półki i produkty może skłonić pacjentów do zakupu pod wpływem impulsu.
Funkcja informacyjna
Odpowiednie oświetlenie może służyć postrzeganiu wydzielonych na półkach kategorii produktów. Półki, na których są preparaty witaminowe, można zaznaczyć umieszczonymi na ich obwodzie cienkimi jarzeniówkami ze światłem żółto-pomarańczowym. Półka z lekami naturalnymi czy preparatami ziołowymi może być zaznaczona jarzeniówkami ze światłem zielonym. Kategoria produktów przeciwbólowych może być podkreślona światłem niebieskim. Poza funkcjami promocyjno-informacyjnymi, tak wykorzystane światło będzie tworzyło szczególną atmosferę w aptece.
Budowanie nastroju
Światło można również wykorzystać do zaznaczenia poszczególnych części apteki, stosownie do funkcji, jaka będzie przypisana danym miejscom. Przy wejściu do apteki można zastosować silniejsze światło, które przyciąga pacjentów, ożywia ich oraz wprowadza w dobry nastrój. W okolicy pierwszego stołu, przy kasie, lepiej zastosować światło bardziej skupione, np. halogeny punktowe. Tworzą one lepszy nastrój w rozmowie pacjenta z farmaceutą, a jednocześnie ułatwiają odczytanie recepty, obejrzenie opakowania czy też zróżnicowanie banknotów w trakcie płacenia. Poza światłem istotny w tej części jest także materiał, z którego wykonany jest pierwszy stół – najlepszy będzie matowy blat, który nie odbija światła.
Jasne, zbliżone do naturalnego, a jednocześnie bardziej intensywne światło należy zastosować w części roboczej, aby nie męczyć wzroku osób, które tam pracują.
Światło punktowe
Wzrost zainteresowania doradztwem powoduje, że w aptekach tworzone są miejsca do prowadzenia indywidualnych rozmów z pacjentami. Strefy te mogą być oddzielone zarówno zmatowionym szkłem, jak również oświetlone mniej intensywnie, aby tworzyć atmosferę dyskrecji i zaufania. Przydatne może być tutaj światło punktowe, kierowane na tę część stołu, na której będą pokazywane odpowiednie materiały. Światło powinno być tak umieszczone, by umożliwić pozostawanie twarzy pacjenta w lekkim półcieniu. Nieco lepiej może być oświetlona twarz farmaceuty, bowiem mimika jego twarzy wysyła ważne dla pacjenta sygnały (prawdziwość słów, szczerość, zaangażowanie, zainteresowanie). Lekki półmrok w kawiarni czy też w bocznych nawach kościoła ułatwia nawiązywanie kontaktów osobom, które wyznają sobie sekrety serc i tajemnice życia. W takim sensie mniej intensywne światło w części przeznaczonej na rozmowy z pacjentami może budować lepsze relacje z farmaceutą.
Oświetlenie o charakterze punktowym można stosować również w tej części apteki, w której pacjenci przeglądają prasę.
Światła kolorowe
Jeśli w aptece znajduje się miejsce wydzielone dla dzieci, można tam zastosować światło kolorowe. W harmonii z kolorem ścian można umieścić kolorowe żarówki. Mogą one tworzyć szczególną atmosferę, wydzielając równocześnie ten fragment. Kolorowe światło zniekształca barwy i nie powinno być stosowane w części apteki, w której eksponowane są leki.
Projektowanie oświetlenia
Projektując układ świateł w aptece można wykorzystać wiele ciekawych rozwiązań, np. uformować lampy na suficie w takim kształcie, w jakim zbudowano wyspy czy gondole na podłodze. Na ścianach można umieścić podświetlone szklane półeczki, na których można ustawić elementy promujące aptekę (np. waga apteczna, moździerz). W przeszklonych szafkach, z umieszczonymi w nich diodami, halogenami czy świetlówkami, można prezentować otrzymane nagrody, certyfikaty, jak również elementy podkreślające autorytet apteki czy korzenie jej marki. Na osobnych półkach lub w wydzielonych miejscach mogą się pojawić żaróweczki, które będą nawiązywały do różnych uroczystości, świąt, sezonów. Odpowiednie oświetlenie kwiatów powoduje, że zieleń jest bardziej intensywna i wyrazista.
Współcześnie apteki są jaśniejsze oraz bardziej oświetlone niż to było w przeszłości. Jest to rozwiązanie właściwe, bowiem tworzy lepszy klimat oraz atmosferę w aptece. Niezależnie od oświetlenia punktowego, światło ogólne w aptece minimalizuje kontrast między oświetleniem miejscowym.
W projektach należy pamiętać o innych kwestiach, związanych z użytkowaniem sprzętu oraz jego konserwacją. Istotne jest także ułożenie włączników światła, aby w miarę łatwo się je zapalało i gasiło. Warto mieć także na uwadze dostęp do żarówek, które się zużywają i muszą być wymieniane. Dodatkową kwestią jest wydzielanie ciepła zarówno przez żarówki, jak również stosowane w niektórych rozwiązaniach transformatory. Nie powinny być one umieszczane zbyt blisko produktów ani farmaceutów i pacjentów.