Kolory w aptece – Apteka w dobrym stylu (część 2)


W badaniach udowodniono, że zarówno kolory, jak i muzyka wpływają na atmosferę zakupów. Zależy ona m.in. od zastosowanych we wnętrzu barw, ich intensywności oraz połączeń.

Kolory towarzyszą człowiekowi od chwili urodzenia i wywołują różne efekty zarówno w świadomości, jak i w podświadomości. Odbiór kolorów ma swoje korzenie w kulturze, z której wywodzi się dana osoba. Przykładem może być kolor żałoby – dla jednych jest to czerń, a dla innych biel.

Pamiętając o rzymskim przysłowiu De gustibus non disputandum est (O gustach się nie dyskutuje), podzielę się refleksjami na temat znaczenia kolorów w aptece.

Zewnętrzne oznaczenie aptek
Kolory można stosować do zewnętrznego oznaczenia aptek. Na przykład w Portugalii stosuje się kolor zielony. Krzyże apteczne są zielone – zapalone, kiedy apteka jest czynna lub wyłączone, kiedy jest zamknięta. We Włoszech jest podobnie, chociaż apteki są oznakowane krzyżami niebieskimi. Inne rozwiązanie wybrano w Niemczech, gdzie czerwona litera „A” przyciąga uwagę i wzrok przekładając się także na większą zauważalność.

W Polsce stosowane są różne kolory i różne rodzaje czcionek do oznaczenia aptek. Nie jest to rozwiązanie właściwe. Autorytet oraz postrzeganie buduje się m.in. przez jednolitość oznakowania. Byłoby więc wskazane, aby polskie apteki stosowały jednolite kolory i zasady oznakowania.

Ścieżka pacjenta
Kolejna kwestia związana z wykorzystaniem kolorów w aptece łączy się ze ścieżką pacjenta, nazywaną niekiedy przejściem od strefy rozproszenia do strefy skupienia, czyli od drzwi do kasy.

W celu ożywienia i pobudzenia pacjentów wchodzących do apteki można przy drzwiach umieszczać plakaty lub gabloty, w których będzie dominował kolor czerwony. W pobliżu kasy lepiej umieszczać plakaty lub opakowania zdominowane przez kolor niebieski, który ułatwia koncentrację oraz skupienie pacjenta.

Wnętrze apteki
Zastosowane w aptece kolory mogą zachęcać lub zniechęcać pacjentów do jej odwiedzania. Aby apteka była przez pacjentów postrzegana jako przyjazna, kolory jej ścian powinny być stonowane, a nie jaskrawe i ostre.

Jak już wspomniałem, dobrym kolorem może być biel oraz jasne odcienie niebieskiego, zielonego, a także kolory pastelowe. To zalecenie jest właściwe dla aptek zlokalizowanych na osiedlach, w małych miejscowościach oraz na terenach wiejskich.

Inaczej może być w centrum dużego miasta, w nowoczesnym centrum handlowym, w których apteka może wykorzystać kolory ostre i intensywne. W centrach miast i w centrach handlowych pacjenci akceptują pewną ekstrawagancję. Może to nawet służyć wyróżnieniu się apteki wśród wielu innych obiektów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wykorzystywanie kolorów luksusowych kształtuje podświadome przekonanie pacjentów, że ceny leków są w tej aptece wysokie. Dotyczy to również posadzek, sufitów, okien czy gablot.

Marmurowa, błyszcząca posadzka tworzy wrażenie, że oferowane leki mają wysokie ceny. Nie zmienią tego wewnętrznego i podświadomego przekonania nawet promocje cenowe. Może się zdarzyć, że apteka zlokalizowana w luksusowym centrum handlowym będzie oferowała najniższe ceny leków, jednak pacjenci nie odbiorą tego obiektywnie i tak będą przekonani, że jest to najdroższa apteka.

Zdarza się, że apteka ma szczególną lokalizację lub tradycję, które uzasadniają wykorzystanie ciemnego drewna i mebli z minionej epoki. Tak może być w aptece zlokalizowanej w centrum miasta, niedaleko zabytków, muzeum itp. W tym przypadku apteka tworzy inny klimat, dobrze wkomponowany w otoczenie.

Kolor wzmacnia promocję
Kolory są również wykorzystywane jako element wzmacniający działania promocyjne. Pojedyncze apteki, stosując własne materiały promocyjne, powinny dążyć do stałości, powtarzalności oraz jednolitości wybranego koloru. Mam tutaj na myśli wykorzystanie tego samego koloru w oznaczeniu apteki, na stronie internetowej, na własnych opakowaniach, a także na wizytówkach, ulotkach czy gadżetach.


#Znaczenie kolorów

  • Niebieski jest odbierany jako kolor czystości oraz świeżości, działa uspokajająco. Stosowany jest na opakowaniach leków OTC, które mają działania przeciwbólowe oraz uspokajające. Odpowiednie światło fluorescencyjne powoduje, że kolor ten staje się bardziej widoczny. Daje on złudzenie większej odległości – oddala produkt od pacjenta.
  • Zielony jest utożsamiany z produktami pochodzenia naturalnego, czyli z różnego rodzaju herbatami ziołowymi oraz lekami wytwarzanymi na bazie surowców naturalnych. Często stosuje się go na opakowaniach tych produktów, a także do zaznaczenia półek, gablot oraz szafek w aptekach, na których prezentowane są produkty zielarskie czy homeopatyczne. Zielone oświetlenie wokół regałów może wzmocnić siłę oddziaływania opakowań.
  • Czerwony pobudza, przyciąga uwagę. Opakowania z tym kolorem zdają się przybliżać produkt do pacjentów. Jest on zwykle stosowany na opakowaniach proszków do prania. Z uwagi na działania pobudzające nie poleca się go w aptekach.
  • Żółty kojarzy się ze słońcem, energią, radością. Jest wykorzystywany na opakowaniach kremów i olejków do opalania. Może dodatkowo wzmocnić postrzeganie półek, na których będą prezentowane te grupy produktów. Kolor żółty jest także odpowiedni dla opakowań preparatów witaminowych i wzmacniających.
  • Pomarańczowy kojarzony jest z witalnością, radością i może być wykorzystywany podobnie jak kolor żółty.
  • Biały jest kolorem neutralnym, także kojarzącym się z czystością, sterylnością, zdrowiem. Białe fartuchy personelu medycznego oraz farmaceutów kierują sygnały o bezpieczeństwie apteki oraz jakości produktów. Ten kolor dobrze rozprasza światło i dlatego wykorzystywany jest na sufitach i ścianach aptek.
  • Złoty kojarzony jest z luksusem, z czymś wyjątkowym i drogim. Może się pojawić na opakowaniach drogich kosmetyków lub kremów. Podobnie kojarzone są kolory: czarny, ciemnozielony, ciemnogranatowy oraz ciemnoczerwony.
  • Barwy drewna są tradycyjnie związane z apteką, z meblami aptecznymi. Należy je stosować z pewną ostrożnością. Zbyt duże nasycenie drewnem, zwłaszcza ciemnym, tworzy atmosferę przytłaczającą pacjenta. Ciemne gatunki drewna mogą wpływać na przekonanie, że ceny leków są wysokie. Drewno jaśniejsze, np. buk, grusza, świerk, może tworzyć bardziej przyjazną atmosferę w aptece.
4.8/5 - (122 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH