Witryna Apteki narzędziem marketingowym (część 1)


Znając swojego pacjenta, każda apteka może poprzez witrynę kierować do niego jasny i pozytywny komunikat – zaproszenie, dlatego musimy wiedzieć, że inaczej dekorujemy witrynę prowadząc aptekę położoną w nowoczesnej dzielnicy miasta, a inaczej w dzielnicy starszej lub w śródmieściu.

Obraz starej i szarej apteki niewidocznej wśród innych punktów handlowych czy usługowych nie jest już przez pacjenta pozytywnie kojarzony. Wraz z rozwojem nowoczesnej sztuki wystroju i aranżacji wnętrz, który w ostatnim dziesięcioleciu nie pozostawił w tyle prawie żadnego punktu sprzedaży, widać znaczącą zmianę komunikowania się z klientem poprzez witrynę. Takie zmiany można spostrzec zwłaszcza tam, gdzie dokonuje się zakupu produktów, które muszą kojarzyć się klientowi z pewnością, gwarancją i profesjonalnością.

Zachowania przyszłego klienta

Wykonano wiele badań marketingowych nad zachowaniem się przyszłego klienta, obserwując go w zwykłej, jak by się mogło wydawać, czynności przechodzenia obok sklepów. Wyniki tych badań są imponujące: za pomocą oceny krajobrazu czy architektury otaczającej dany punkt, czy nawet na podstawie szerokości chodników lub kolorów budynków można przewidzieć, które miejsca będą chętniej odwiedzane przez klientów, a które mniej. Ogromną rolę w tym ogólnym wrażeniu, będącym jednocześnie zachętą do wejścia i zakupu, pełni witryna. Na pierwszy rzut oka nie zastanawiamy się, o co w niej tak naprawdę chodzi. Większość z nas uważa, że ma się ona kojarzyć z tym, co wewnątrz można kupić i jest to prawdą, ale w istocie komunikatów, które przekazuje witryna, jest bardzo wiele.

Wiele pytań

Często zdarza się, że witryn jest więcej – co wtedy? Jak pogodzić interesy komunikowania się z pacjentem (że jest to apteka) z przekazem marketingowo-sprzedażowym? Co postawić w witrynie? Jak wyeksponować produkty czy promocje, na których nam szczególnie zależy? Jakie kolory są najbardziej sprzyjające zachęceniu do dokonania zakupów? Jaki wybrać przekaz, wiedząc jacy pacjenci do nas przychodzą oraz jakie produkty sprzedajemy? Pytań jest bardzo wiele, dlatego do tego tematu będziemy powracali w kolejnych wydaniach „Managera Apteki”. W tym materiale skupimy się na potrzebach pacjenta, kolorystyce wystroju oraz sezonowości, o której już wspominaliśmy w innych artykułach naszego pierwszego wydania.

Pozytywny komunikat

Znając swojego pacjenta, każda apteka może poprzez witrynę kierować do niego jasny i pozytywny komunikat – zaproszenie, dlatego musimy wiedzieć, że inaczej dekorujemy witrynę prowadząc aptekę położoną w nowoczesnej dzielnicy miasta, a inaczej w dzielnicy starszej lub w śródmieściu. Jeżeli naszymi klientami są pacjenci starsi, wystrój witryny musi być bardziej stonowany i spokojniejszy. Wybierajmy stendy produktów OTC przeznaczonych właśnie dla naszego pacjenta. Jeżeli naszymi pacjentami są młode mamy, witryna musi przemawiać właśnie do nich – stąd nacisk i wybór dekoracji z elementami kojarzącymi się ze zdrowiem i pielęgnacją dzieci i niemowląt. Zarówno jedna, jak i druga grupa pozytywnie kojarzy trzy podstawowe kolory przeznaczone, jakby „zarezerwowane”, dla apteki: biały, granatowy, zielony, ale jest to tylko podstawa wystroju, swego rodzaju tło, które należy uzupełnić elementami wyróżniającymi nasz punkt od innych z nami sąsiadujących. Myśląc o dekoracji, musimy wziąć pod uwagę takie barwy, które zapraszają do środka naszej apteki, czyli: żółty, czerwony, pomarańczowy oraz bardzo elegancki i modny bordowy. Na tle spokojnych zimnych barw aptecznych te kolory będą ocieplały wystrój i dawały dobre odbicie dla przekazu informacji związanej z produktami sprzedawanymi w aptece bez recepty. Skoro mówimy o produktach, trzeba podkreślić, że najważniejsza dla pacjenta jest sezonowość – niedopuszczalne jest zapominanie o tak ważnej informacji zewnętrznej, która nie tylko przypomina pacjentowi o zakupie potrzebnych produktów na daną porę roku, ale również podpowiada, które z nich mogą jemu samemu albo jego rodzinie pomóc.

Dbaj o wystrój

Ciekawy wystrój witryny przyciąga uwagę, klienci chętniej wchodzą do punktów, gdzie wystrój witryny zmienia się często. Jest to sygnał, że w tym miejscu personel myśli o klientach i wie, czego im potrzeba. Z własnych doświadczeń wiemy, jak miło jest w okresie Świąt Bożego Narodzenia spacerować ulicami i podziwiać kolorowe światła, cudowne dekoracje przypominające o rodzinnym wypoczynku i prezentach. Witryna apteki także jest miejscem, które powie pacjentowi o tym, że właśnie u nas kupi najlepszy prezent dla swoich bliskich. Prezent, który nie tylko będzie odpowiedni, ale również najzdrowszy.

4.7/5 - (64 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH