Techniki NLP w pracy aptekarza


Czy istnieje recepta na sukces? Tak, pod warunkiem, że będziemy świadomie myśleć i działać. W tym celu wykorzystywane są techniki NLP.

Termin NLP jest skrótem nazwy Neuro-Linguistic Programming, który tłumaczy się jako programowanie neurolingwistyczne. Umiejętność ta polega na używaniu technik językowych i wiedzy o zasobach psychicznych do programowania własnych oraz cudzych zachowań. W ten sposób poprawia się komunikację interpersonalną w życiu zawodowym, rodzinnym i towarzyskim.

Programowanie myślenia
Nasze zachowania są programowane przez wiele różnych zdarzeń, np. słowa i gesty bliskich osób, postawa kierowców na drodze itp. Znając techniki NLP, możemy świadomie myśleć i działać. Pozbędziemy się różnych nałogów i słabości, jeśli odpowiednio zaprogramujemy własne myślenie, a to przełoży się na zmianę działań.

Rzeczywistość – taka sama, ale inna
Różne oceny rzeczywistości mają swój początek w umyśle. Popatrzmy na różnice w postrzeganiu roli i funkcji aptek. Właściciele aptek z szybą będą dowodzili, że jest to jedyna słuszna koncepcja, natomiast ci z samoobsługą będą przekonywali, że to ich rozwiązanie jest najlepsze.

Jak widać, każdy z nas nieco inaczej postrzega rzeczywistość. Dotyczy to lekarza przepisującego leki, pacjenta, który może inaczej interpretować słowa lekarza oraz farmaceuty mającego własne zdanie na dany temat.

Znanym przykładem – w odniesieniu do różnych ocen tej samej rzeczywistości – jest szklanka do połowy wypełniona wodą. Jedna osoba stwierdzi, że niestety jest tylko pół szklanki wody, podczas gdy inna powie, że na szczęście jest jeszcze pół szklanki wody. Ten przykład dowodzi, że ocena rzeczywistości powstaje w naszym umyśle. Można więc poszerzyć swoje doświadczenia i wiedzę, korzystając z poglądów i ocen wyrażanych przez inne osoby.

Poszerzanie horyzontów
Wzbogacenie własnego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów. Zrozumienie tego faktu ułatwi z czasem zacieśnianie współpracy lekarza i farmaceuty w sprawowaniu opieki nad pacjentem. Obserwujemy to w wielu krajach Unii Europejskiej. Taka współpraca będzie się rozszerzała także w Polsce w miarę zmiany zasad programowania własnych umysłów.

Przykładem ze sfery politycznej może być druga połowa XX wieku w Europie. Budowanie wspólnoty państw zastąpiło agresję i nawoływania do zbrojnego rozwiązywania konfliktów.

Pierwszy wniosek, jaki wynika z tej analizy, dotyczy tego, aby krytycznie spojrzeć na własne przemyślenia. Niekiedy można zastanowić się nad zmodyfikowaniem swoich poglądów zamiast uparcie dowodzić, że białe jest czarne.

Pewne fakty mogą być różnie interpretowane. Weźmy pod lupę wahania na giełdzie. Spadki notowań będą dla jednej osoby impulsem do sprzedaży akcji, a druga zacznie kupować, przewidując przyszłe wzrosty na giełdzie. Tak samo lekarze mogą różnie interpretować wyniki badań.

Każdy z nas może zatem poszerzyć sobie skalę wyboru. Właściciel apteki, spoglądając na działania konkurentów czy innych placówek usługowych, będzie wprowadzać zmiany do swoich decyzji.

Rozmowa z pracownikami i pacjentami też może być użyteczna w poprawie działania apteki.

Wyznaczanie celów i ich realizacja
Kolejną techniką NLP jest opieranie działań na formułowaniu celów oraz ich realizowaniu. Łączy się to z umiejętnością dążenia do tego, co powstanie w umyśle. Jeśli na przykład absolwent farmacji „zobaczy” siebie jako właściciela apteki, to prędzej czy później zakupi lub wydzierżawi lokal i rozpocznie własną działalność gospodarczą.

Okazuje się, że zaplanowane, świadome i dokładne wyznaczenie celów zwiększa szanse na wprowadzenie ich w czyn. Cele mają bowiem moc realizacyjną. Jeśli farmaceuta postanowi zwiększyć zakres świadczonych w aptece usług, wprowadzić dermokosmetyki, poprawić atmosferę w miejscu pracy, zbudować sieć kilku aptek, to zauważy, że zrealizuje te postanowienia.

Model sukcesu
W ramach zasad NLP zbudowano czteroetapowy model sukcesu. Obejmuje on następujące etapy: wyznaczenie celu, podjęcie działań, obserwacja następstw, wprowadzenie korekt w działaniach.

Opisana procedura odzwierciedla rzeczywistość, ponieważ bardzo trudno zaplanować cele i działania, które będą przebiegać idealnie.

Celowe działanie
Załóżmy, że właściciel apteki postanawia wykorzystać regułę 20/80, aby zwiększyć swoje obroty. Zaczyna zbierać informacje o pacjentach, którzy stanowią 20 proc. ogólnej liczby klientów apteki, a realizują 80 proc. obrotów. Po sformułowaniu celu oraz wykonaniu pierwszych działań może się okazać, że trzeba zmienić oprogramowanie, przekonać farmaceutów do zapisywania informacji, zastanowić się nad instrumentami utrzymywania kontaktów z tą grupą pacjentów.

Na rynku aptecznym znajdują się zarówno placówki rozwijające się dynamicznie, jak i takie, które upadają. Granica jest ostra i wyraźna. Zawsze można szukać usprawiedliwienia w czynnikach zewnętrznych. Ale są to także uwarunkowania wewnętrzne, tkwiące w umyśle.

Dobrą ilustracją może być tu żartobliwa historyjka. Pewien mężczyzna powiedział do swojego przyjaciela: „Chciałbym odnieść sukces w biznesie”. „Rozumiem” – odpowiedział przyjaciel i zapytał: „A co robisz, aby odnieść sukces?”. „Jak to, co robię? Czekam” – odparł tamten.

Opisane techniki NLP mogą być bardzo pomocne w doskonaleniu pracy w aptece. Ich skuteczność zależy przede wszystkim od praktycznej realizacji, a poza tym nie wymagają dodatkowego czasu ani środków.

Opracowano na podstawie: H. Alder, B. Heather, „NLP w 21 dni”, Rebis, Poznań 2005.


#ZASADY NLP

  • Formułujmy cele w pozytywny sposób. Jeśli myślimy o tym, aby nie spadły obroty apteki, to w umyśle pojawiają się obrazy negatywne. Kiedy z kolei zastanawiamy się, jak zwiększyć dochody, umysł może podświadomie dążyć do podejmowania działań pozytywnych.
  • Umieszczajmy cele w kontekście. Oznacza to umiejscowienie celu w czasie (kiedy), przestrzeni (gdzie), otoczeniu podmiotowym (z kim go zrealizujemy) i przedmiotowym (za pomocą jakich narzędzi).
  • Określajmy cele za pomocą konkretnych, sensorycznych pojęć. Łączy się to z ich wizualizacją (np. nagroda za pierwsze miejsce, gratulacje od innych, miłe słowa od rodziny).
  • Wybierajmy cele, które można zrealizować samodzielnie. Ogranicza to pokusę przerzucania odpowiedzialności na innych.
  • Uczciwie oceniajmy efekty osiąganego celu. Przykładem może być zbudowanie sieci aptek lub duży wzrost obrotów kosztem zdrowia czy poważnego kryzysu rodzinnego.
  • Wybierajmy cele warte wysiłku. Oznacza to długofalowe spojrzenie na własne życie.
4.3/5 - (183 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH