Sztuka kłótni

Aby rozwiązać konflikt same umiejętności językowe nie wystarczą!
Warsztaty Transforming Communication uczące przyjaznego rozwiązywania konfliktów i porozumiewania już w Polsce!

Julia i John Gottmanowie, badacze Uniwersytetu Washingtona w Seatle i terapeuci rodzin, obserwując ponad 1000 par w ciągu wielu lat dokonali wielu odkryć, obalających dotychczasowe mity na temat zwiazków. Jednym z nich była częstotliwość kłótni w parach i ich wpływ na trwałość i szczęście związków.

Okazało się, że sama liczba kłótni nie ma wpływu na trwałość związku, ważne jest JAK pary się kłócą! To dobra wiadomość, bo skutecznej komunikacji i przyjaznej postawy można się nauczyć.

Gottmanowie zaobserwowali, że pierwsze minuty – to, co ludzie mówią i w jaki sposób, decyduje o przebiegu rozmowy i wyniku kłótni, a nawet związku (badacze z dużą dokładnością przewidywali na podstawie obserwacji pierwszych 5 minut, która para przetrwa przez następne 5 lat, kiedy badania były powtarzane).

Jedną z ważnych obserwacji jest to, że stan rozmówców, – gdy np. ich puls wynosi ponad 95 uderzeń na minutę – determinuje wynik kłótni. A więc nawet nasze najlepsze intencje porozumienia się nie pomogą, gdy jesteśmy wzburzeni i w tym stanie rozmawiamy. Najpierw należy wrócić do stanu spokoju.

Innym wnioskiem z badań, jaki wysunęli Gottmanowie, to główny temat konfliktów.

Jeśli konflikty podzielimy na konflikty interesów (np. moje potrzeby są inne niż drugiej osoby, ale obie osoby chcą ustalić wspólne rozwiązanie) i na konflikty wartości (np. to, co jest dla mnie ważne, nie jest ważne dla partnera), to okazuje się, że konflikty wartości stanowią 67 % wszystkich konfliktów.

I tak jak konflikt interesów (potrzeb) jest stosunkowo łatwo rozwiązać, to rozwiązanie konfliktu wartości nie jest takie szybkie i proste. Bo nie możemy zmusić kogoś do zmiany poglądów, to dana osoba pod jakimś wspływem, może zmienić swoje poglądy.

Ten wpływ możemy wywrzeć np. poprzez bycie przykładem tych wartości, które w drugiej osobie chcemy osiągnąć, czy w procesie umiejętnego doradzania.

O tym jak osiągać stan spokoju w kłótni, jak rozpoznać język komunikacji drugiej osoby i dopasować go do wzorców myślenia, działania i podejmowania decyzji drugiej osoby, jak rozwiązywać konflikty interesów i wartości, jak asertywnie rozwiązywać swoje problemy i pozwalać innym na rozwiązywanie ich problemów, unikając tak nielubianego doradzania uczy Transforming Communication.

Transformująca komunikacja – w angielskiej nazwie są zawarte oba aspekty tej metody – zmiana swojej komunikacji oraz transformacja siebie, swoich relacji i tym samym świata, uczy jak dopasować swój sposób myślenia i komunikacje do innych, aby porozumieć się i jednocześnie poprzez nauczenie się nowych zachowań, postaw, powoduje transformację w samej osobie.

Warsztaty z Transformującej Komunikacji są więc nie tylko okazją do doskonalenia sprawności językowej, ale przede wszystkich do poznania sposobów rozwiązywania konfliktów wartości, które są przyczyną rozpadu związków, sporów i wojen i wytworzenia nowych postaw i wartości.

Pierwsze warsztaty Transformującej Komunikacji w relacjach są już dostępne w j. polskim – autor tej metody warsztatowej dr Richard Boldstad, certyfikował pierwszych trenerów tej metodologii rozwiązywania konfliktów w Polsce.

Pierwsze warsztaty dla osób, które pragną w przyjazny sposób rozwiązywać konflikty i pozytywnie wpływać na innych odbędą się w listopadzie br. w czasie długiego weekendu w Szczyrku.

4.8/5 - (274 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH