wywiad z Tomaszem Albinowskim, Prezesem Zarządu UNIPHARM Sp. z o.o.
Firma UNIPHARM ma swoją centralę w Stanach Zjednoczonych. Gdzie jeszcze, oprócz Polski, ma swoje oddziały i ile ich jest? Czy planują Państwo ekspansję na inne rynki (na jakie)?
UNIPHARM, INC. działa od 1992 roku. Firma została zarejestrowana w stanie Maryland (USA). Centrala naszej firmy znajduje się w Nowym Jorku. Jesteśmy silną, stale rozwijającą się firmą farmaceutyczną. Obecnie mamy 8 oddziałów na całym świecie i zatrudniamy ponad 300 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Głównym rejonem naszych inwestycji jest Europa i tu przede wszystkim posiadamy swoje filie. Jeżeli chodzi natomiast o plany na przyszłość, to nie chciałbym wchodzić w kompetencje osób zajmujących się ekspansją na rynki międzynarodowe. Jedyne co mogę przekazać, to informacja o rozpoczęciu działalności naszego przedstawicielstwa w Chinach oraz plany dalszej ekspansji głównie na rynku europejskim oraz na rynkach Bliskiego Wschodu. Nasze preparaty zostały już zarejestrowane i w najbliższym czasie będą dostępne w Izraelu oraz na Słowacji. Obecnie przygotowujemy się do wprowadzenia serii Vitrum® do obrotu na Węgrzech i w Estonii oraz na rynki państw Bliskiego Wschodu.
Czy Państwa preparaty są produkowane tylko w Stanach Zjednoczonych czy również w Europie?
Leki i preparaty UNIPHARM, INC. powstają obecnie w zakładzie produkcyjnym naszej firmy w Farmingdale, NY, w którym zastosowano najbardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne. Zakład zajmuje powierzchnię blisko 7 tysięcy metrów kwadratowych.
Wszystkie wytwarzane tam produkty muszą odpowiadać standardom GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) oraz spełniać wymagania FDA (Amerykańska Agencja ds. Leków i Żywności). Wszyscy dostawcy wykorzystywanych przez nas surowców muszą spełniać te same kryteria. Każdy etap produkcji jest poddany ścisłej kontroli jakości zgodnie z CGMP (Ciągła Dobra Praktyka Produkcyjna). To, że spełniamy te najwyższe na świecie normy i standardy, upoważnia nas do stwierdzenia: jesteśmy dumni z tego, co robimy.
Produkty UNIPHARMU zostały laureatami Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” zarówno w tym, jak i w zeszłym roku. Co dała Firmie ta nagroda?
Nasza firma dwukrotnie otrzymała Nagrodę Zaufania „Złoty Otis”. Po raz pierwszy w roku 2004 dla preparatu Vitrum Calcium + Vitaminum D3 oraz w roku 2005 dla preparatu Arthron Complex. Oba te wyróżnienia dały nam przede wszystkim poczucie satysfakcji i zadowolenia. Otrzymanie tak prestiżowej nagrody świadczy o uznaniu produktu przez konsumentów, a to jest jednym z najważniejszych celów dla każdego producenta. Jeżeli produkt cieszy się zaufaniem pacjentów, daje to firmie poczucie spełnienia. Mamy również nadzieję, że w przyszłości wśród naszych produktów, które otrzymały już nagrodę oraz naszych nowych preparatów, znajdą się laureaci Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”.
Jednocześnie chciałbym podkreślić, że otrzymane nagrody – oprócz satysfakcji – stanowią dla nas duże wyzwanie, gdyż zobowiązują do utrzymania przynajmniej tak dobrej jak dotychczas opinii na rynku, a co za tym idzie – wysokiej pozycji w rankingach konsumenckich.
Jak można się dowiedzieć z informacji zawartych na stronie internetowej UNIPHARMU, włączają Państwo w misję swojej Firmy akcje edukacyjne dotyczące natury schorzeń cywilizacyjnych, niezbędnej profilaktyki i możliwych terapii. Na czym polega ten aspekt Waszej działalności?
Oprócz promocji marketingowej naszych produktów staramy się także wśród pacjentów propagować materiały edukacyjne zawierające opisy schorzeń cywilizacyjnych, ich objawy, metody profilaktyki oraz sposoby ich leczenia. Są to informacje mające na celu edukację osób zainteresowanych problematyką zdrowia i postaw prozdrowotnych.
Inną formą naszej działalności edukacyjnej jest dostarczanie najnowszych doniesień na temat określonych schorzeń, metod ich leczenia oraz zapobiegania. Staramy się także na bieżąco dostarczać lekarzom najnowsze wyniki badań dotyczących metod leczenia oraz skuteczności terapii poszczególnych schorzeń.
Ponadto, przy współpracy z lekarzami specjalistami współorganizujemy badania przesiewowe pacjentów w kierunku zagrożenia i wykrywania zwykle przebiegającej bezobjawowo osteoporozy. W trakcie takich wstępnych badań pacjenci z podejrzeniem zagrożenia lub wystąpienia osteoporozy kierowani są do lekarzy specjalistów w celu dalszej diagnostyki i leczenia choroby.
Podobnie jak inne firmy farmaceutyczne, wspieramy również edukację i doskonalenie wiedzy środowisk medycznych i farmaceutycznych, co również – mamy nadzieję – ma swoje odbicie w efektywności zwalczania chorób cywilizacyjnych.
Co Pan uważa za największy sukces firmy UNIPHARM w ostatnim roku?
W ostatnim roku, niewątpliwie jednym z większych sukcesów naszej firmy w Polsce było utrzymanie pozycji lidera na rynku preparatów wapniowych stosowanych w profilaktyce i leczeniu osteoporozy przez preparat Vitrum Calcium + Vitaminum D3. Mimo iż kilka firm wprowadziło na ten rynek nowe produkty, a pozostałe preparaty wzmocniły swoje działania promocyjne, udało nam się pozostać najczęściej polecanym preparatem w tej grupie. Zawdzięczamy to głównie wysokiej jakości naszego produktu, a co za tym idzie, zaufaniu, jakie posiada w środowisku lekarskim i konsumenckim. Zaufanie to wynika z faktu, że Vitrum Calcium + Vitaminum D3 jest produktem sprawdzonym – obecnym na rynku polskim jako lek od 1997 roku – a jego jakość jest potwierdzona wieloma badaniami i nagrodami przyznawanymi przez konsumentów, lekarzy oraz farmaceutów. Jesteśmy bardzo dumni z tego preparatu i cieszy nas fakt, że nasi klienci mimo wielu innych, podobnych preparatów pojawiających się w aptekach nadal darzą dużym zaufaniem nasz produkt.
Oprócz tego bardzo dumni jesteśmy z pozycji, jaką w zeszłym roku osiągnął nasz nowy produkt Arthron Complex. Został on wprowadzony na rynek polski w drugiej połowie 2004 roku i w bardzo krótkim czasie uzyskał duże uznanie w środowisku lekarskim (zwłaszcza wśród specjalistów) i konsumenckim. Jest to preparat stosowany w zmianach zwyrodnieniowych stawów i jako jedyny na rynku polskim posiada tak szeroki i kompleksowy skład. Jest to główna zaleta tego produktu i dzięki niej znalazł on tak szerokie zastosowanie.
Czy UNIPHARM planuje w najbliższym czasie wzmożoną kampanię reklamową swoich produktów? Czy dla współpracujących z Państwem hurtowni i aptek została przygotowana specjalna oferta na sezon wiosenny?
Ze względu na specyfikę naszych produktów, które głównie są polecane i kupowane przez konsumentów w okresie jesienno-zimowym, w najbliższym czasie nie planujemy wzmocnienia naszej kampanii reklamowej. Obecnie kampania, która rozpoczęła się na jesienią 2005 roku, dobiega końca. Rozpoczęliśmy natomiast pracę nad następną kampanią na sezon 2006/2007. Mamy nadzieję, że będzie ona, jak co roku, intensywniejsza i jeszcze bardziej zauważalna.
Natomiast, jeżeli chodzi o współpracę z hurtowniami i aptekami, to posiadamy stały program współpracy z dystrybucją farmaceutyczną, który co roku jest dostosowywany do warunków i oczekiwań rynku. Firma Unipharm posiada trzech głównych odbiorców swoich produktów na rynku polskim, dla których, jak co roku, jest przygotowywany plan współpracy. Wspólnie z tymi firmami opracowujemy również całoroczny plan promocyjno-marketingowy dla pozostałych naszych klientów (hurtownie i apteki). Ponieważ warunki na rynku farmaceutycznym, co roku zmieniają się, pojawia się konieczność weryfikacji i modyfikacji tych planów, co staramy się robić.
Wywiad przeprowadziła
Marta Figielska