Jednym z elementów przyciągających pacjentów do apteki jest sezonowa ekspozycja towarów.
Odpowiednie ustawienie produktów zwróci uwagę pacjenta, wpłynie na częstość jego odwiedzin w aptece, a także na wzrost obrotów. Tematyczne ekspozycje mogą pełnić też funkcję edukacyjną.
Właściwa ekspozycja towarów, zgodna z zasadami merchandisingu, jest niezwykle ważnym czynnikiem pozyskiwania pacjentów. Wpływa ona na wzrost obrotów apteki i zwiększa liczbę jej odwiedzin. Nasze działania mogą być jeszcze bardziej skuteczne, jeśli dostosujemy asortyment do potrzeb pacjentów.
Ekspozycja jesienno-zimowa
W okresie jesienno-zimowym znacznie wzrasta liczba przeziębień. Byłoby dobrze, gdyby pacjent idący do apteki miał w polu widzenia – przynajmniej kilkakrotnie – opakowania najlepiej rotujących preparatów. Dlatego warto zadbać o odpowiedni wystrój witryn, tak by przyciągały uwagę potencjalnych pacjentów, a w konsekwencji zwiększały sprzedaż.
Wewnątrz apteki, w najlepszych miejscach – z punktu widzenia sprzedaży – warto wyeksponować leki łagodzące objawy przeziębienia oraz wzmacniające odporność. Pacjent z pewnością zauważy na półce opakowania danego leku, jeśli będą one ułożone na zasadzie „multifacingu”, czyli eksponowania kilku opakowań produktu jednocześnie. Nie można również zapomnieć o innej, często nieprzestrzeganej zasadzie „facingu”, czyli ustawieniu produktu „twarzą do pacjenta”. Każdy preparat prezentowany we wnętrzu apteki powinien być ustawiony tak, aby pacjent mógł zobaczyć przednią stronę opakowania.
Warto pamiętać o eksponowaniu przede wszystkim tych preparatów, które szybko rotują, gdyż pacjenci znają ich marki lub trwa ich kampania reklamowa. Dołączona informacja o promocji będzie dodatkowym atutem tej ekspozycji.
Innym pomysłem na ciekawą ekspozycję może być półka lub gablota np. z napisem „Na przeziębienie”. Obok opakowań preparatów przeciw grypie można ustawić krople do nosa, chusteczki higieniczne czy preparaty wzmacniające odporność.
Sezon wiosenny
Miesiące wiosenno-letnie to czas na ekspozycję leków przeciwalergicznych, przeciwbólowych oraz preparatów witaminowych. Osoby cierpiące na alergię często skarżą się na nieżyt nosa i bóle zatok. Wiosną wielu pacjentów odczuwa osłabienie spowodowane przesileniem pór roku, stresem bądź nieregularnym trybem życia. Myśląc o zbliżającym się lecie, chcą wzmocnić swoje siły.
Bazując na własnych doświadczeniach, a także biorąc pod uwagę kampanie reklamowe w mediach, farmaceuta powinien z odpowiednim wyprzedzeniem (np. w maju) wyeksponować preparaty związane z tymi dolegliwościami.
Zbliżające się wakacje i coraz lepsze warunki pogodowe zachęcają do wyjazdów poza miasto czy wycieczek weekendowych. Jest to dobra okazja dla właścicieli aptek, aby przypomnieć o nabyciu stosownych produktów. Warto pomyśleć nad ekspozycją pt. „Uzupełniamy apteczkę”. Na takiej półce lub w gablocie warto umieścić różnego rodzaju plastry, materiały opatrunkowe, środki przeciwbólowe, leki na biegunkę i preparaty na chorobę lokomocyjną. Taka akcja może mieć charakter edukacyjny. Może np. przypominać kierowcom o uzupełnieniu apteczki samochodowej.
Sezon letni
Po długim okresie zimowym i niezbyt ciepłej wiośnie ludzie są spragnieni słońca i ruchu na świeżym powietrzu. W tym czasie media polecają stosowanie kremów z filtrem UV, prezentują wszelkiego rodzaju kosmetyki wyszczuplające oraz liczne preparaty odstraszające owady i łagodzące ukąszenia. Tego typu informacje są o wiele skuteczniejsze niż klasyczna reklama. Warto wziąć to pod uwagę i przygotować odpowiednie zapasy oraz ekspozycję na lato.
Okres wakacyjny to trudny czas dla wielu aptek. Zmniejsza się liczba pacjentów, a to z kolei znacznie zmniejsza obroty i zyski. Jednym ze sposobów na zmianę tej sytuacji jest przygotowanie szerokiego asortymentu kosmetyków – zwłaszcza tych, które są dostępne wyłącznie w aptekach. Warto przygotować ofertę tak, aby były w niej produkty zarówno drogie, jak i tanie. W ten sposób nasza oferta będzie skierowana do różnych grup pacjentów.
Ekspozycja świąteczna
Okres przed Świętami Bożego Narodzenia jest czasem poszukiwania prezentów dla bliskich. Powinni o tym pamiętać także właściciele aptek, zaopatrując się w świąteczne zestawy preparatów wzmacniających, witaminowych lub dermokosmetyków. Mile widziana byłaby także możliwość zapakowania takiego prezentu np. w ozdobną torebkę. Warto również zadbać o ładny wystrój świąteczny witryny aptecznej. Może to być choinka lub Mikołaj, a obok nich promowane produkty.
Kolejnymi ważnymi datami dla apteki powinny być: Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki i Dzień Ojca. W tych dniach zarówno producenci, jak i hurtownicy przygotowują dla aptek specjalne oferty. Nie zapominajmy także o Dniu Dziecka. Najlepszym miejscem ekspozycji będą w tym przypadku półki na wysokości wzroku pacjenta.
Warto podejmować działania, które poprawią wyniki naszej apteki, wzmocnią jej konkurencyjność na rynku i pomogą ją wypromować w danej okolicy. Nieoceniona jest tu kreatywność przy wdrażaniu zmian, które często budują pozytywny wizerunek placówki i wpływają na liczbę pacjentów odwiedzających naszą aptekę.