Wywiad z Markiem Gonsiorem, dyrektorem działu marketingu firmy Walmark.
Co uważa Pan za największe zagrożenie na polskim rynku suplementów diety?
Rynek suplementów diety w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzanie i rozwój asortymentu tego typu produktów. Wiążą się z tym działania marketingowe i ogromna ilość informacji, która ze wszystkich stron dociera do konsumentów. Z naszych kontaktów z klientami wynika, że taki natłok wiadomości powoduje pewne zagubienie, które jest potęgowane przez nierzetelność niektórych producentów.
Jakie działania mogą wspomóc edukację i rzetelne informowanie konsumentów?
Na polskim rynku jest wiele inicjatyw, których celem jest wyróżnienie najlepszych produktów i usług oraz promocja etycznych zasad panujących w przedsiębiorstwach i biznesie.
Razem ze wzrostem rynku suplementów diety ewoluuje również podejście producentów do kwestii komunikacji. Zdecydowana większość firm stara się prowadzić odpowiedzialny marketing, co nie tylko pozwala konsumentowi na wybór odpowiedniego produktu, ale również sprzyja zdrowej konkurencji na rynku. Szczególną rolę powinni odgrywać najwięksi producenci, w tym oczywiście Walmark.
Czy Walmark jako lider rynku prowadzi działania zmierzające do polepszenia komunikacji z konsumentami?
Od początku swojej działalności na polskim rynku Walmark korzysta nie tylko z masowych kanałów dotarcia, ale również stara się, aby poza jednostronnym przekazem reklamowym prowadzić dialog z konsumentem. Zajmujemy się zdrowiem naszych klientów, dlatego podejmując się tego zadania powinniśmy zapewnić im jak najlepszy dostęp do informacji.
Jakie są to konkretnie działania?
Bardzo dużą rolę odgrywa edukacja i odpowiednia komunikacja między producentem, farmaceutą, lekarzem oraz konsumentem. Dlatego poprzez swoją działalność staramy się informować, że gwarancją całkowitego bezpieczeństwa dla zdrowia jest kupowanie preparatów w aptekach i sklepach zielarskich, gdzie każdy konsument może liczyć na fachową poradę. Z uwagi na sposób dystrybucji tego rodzaju preparatów, w maju 2005 roku zdecydowaliśmy się złożyć oficjalną deklarację środowisku farmaceutycznemu, która potwierdza, że głównymi kanałami dystrybucji preparatów z marką Walmark są apteki i specjalistyczne sklepy zielarsko-medyczne. To stanowisko utrzymujemy nadal, gdyż pozwala ono zapewnić bezpieczeństwo konsumentom, jak również realizować nasz rozwój w dziedzinie farmacji. Naszym konsumentom rekomendujemy również zwracanie uwagi na produkty, które cieszą się np. pozytywną opinią Instytutu Żywności i Żywienia, posiadają liczne wyróżnienia konsumentów, farmaceutów, instytucji badawczych i opiniotwórczych oraz autorytetów.
Na czym polega działalność Klubu Zdrowia Walmark?
Klub Zdrowia Walmark powstał 7 lat temu. Pełni on funkcję edukacyjną i informacyjną. Do niedawna była to jedyna taka inicjatywa na polskim rynku. Członkowie Klubu mają zapewnione szerokie doradztwo na temat produktów Walmark oraz nurtujących ich problemów zdrowotnych. Warto zaznaczyć, że Klubowicze mają zapewniony dostęp do lekarza, który odpowiada na pytania dotyczące właściwości produktów Walmark. Ponadto dwa razy w roku Klubowicze otrzymują Katalog Produktów i czasopismo „Klub Zdrowia”.
Tego typu program jest potrzebny konsumentom. Potwierdza to liczba członków Klubu Zdrowia Walmark, która przekroczyła już 86 tysięcy. Warto zaznaczyć, że tą inicjatywą są zainteresowani nie tylko klienci indywidualni, lecz także farmaceuci i lekarze. To nobilitujące i motywujące do dalszego doskonalenia programu.
Jak tłumaczycie Państwo konsumentom ustawową definicję suplementu diety jako produktu posiadającego właściwości „odżywcze lub fizjologiczne”, ale nie lecznicze?
Jako firma produkująca suplementy diety i przymierzająca się wprowadzania leków staramy się przede wszystkim pamiętać o zdrowiu naszych konsumentów i prowadzić odpowiedzialny marketing. Nasi pracownicy szczególną wagę przywiązują do komunikatów reklamowych, które są nie tylko zgodne z obowiązującym prawem, ale również zrozumiałe dla konsumentów.
Nie ukrywamy, że nasze produkty są suplementami diety, dlatego wszystkie nasze materiały zawierają przejrzyste informacje, do której kategorii należą nasze produkty i jakie mają właściwości. Nasze ogłoszenia prasowe i materiały reklamowe zawierają ponadto dane kontaktowe umożliwiające zadanie dodatkowych pytań i wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości.
Myślę, że promowane przez nas podejście sprzyja podnoszeniu świadomości zdrowotnej konsumentów. To bardzo istotne w tak wielkim natłoku docierających do nich informacji.
Dziękujemy za rozmowę.
Wywiad przeprowadziły
Marta Figielska i Monika Karbarczyk
#Zbigniew Pytlik – prezes Walmarku
W obecnych warunkach rynkowych współczesne przedsiębiorstwo nie może się ograniczać w sposobie komunikacji z konsumentem. Bardzo ważne jest utrzymanie więzi z klientem przez cały okres współpracy, który polega nie tylko na informowaniu o nowym produkcie, ale na ciągłej edukacji i wymianie informacji. W tym celu Walmark powołał 7 lat temu do życia Klub Zdrowia. Do niedawna była to jedyna taka inicjatywa na polskim rynku. Dzięki Klubowi ponad 86 tysięcy osób otrzymuje bez wychodzenia z domu informacje na temat zdrowia, porady od dyżurującego lekarza, informacje na temat sposobów utrzymania dobrej formy oraz preparatów pod marką Walmark. To bardzo korzystna i wygodna forma kontaktu dla wielu zapracowanych lub mieszkających w małych miasteczkach ludzi. Klub Zdrowia dał nam możliwość wypracowania pewnego stylu i kultury komunikacji z konsumentem. Pokazuje również Walmark jako firmę otwartą, przyjazną, która odpowiedzialnie wychodzi naprzeciw ludzkim potrzebom.