Wsparcie oraz pozytywne emocje ze strony szefa znacznie zmniejszają odczuwalny poziom stresu u pracowników – dowodzi badanie przeprowadzone przez Joannę Szalewską, absolwentkę SWPS w Sopocie.
Autorka pracy przebadała 122 mężczyzn pracujących na czterech gdańskich placach budowy. – Im częściej odczuwamy negatywne emocje, tym większy poziom stresu, i analogicznie, im więcej pozytywnych emocji, tym mniejszy stres – tłumaczy Szalewska. – Co ciekawe, ani współpracownicy, ani twarde wytyczne i zasady pracy nie odgrywają tak ważnej roli dla dobrego samopoczucia w pracy, jak wsparcie emocjonalne od szefa. Wsparcie emocjonalne to stopień, w jakim można liczyć, że będzie można podzielić się swoimi kłopotami z pracodawcą, lub stopień w jakim można liczyć na to, że pracodawca uzna pracownika za osobę godną zaufania i kompetentną – dodaje autorka badania.
Wyniki badania mogą być praktyczną wskazówką dla pracodawców. – Uzyskane rezultaty mogą odegrać kluczową rolę podczas rekrutacji na stanowiska wiążące się z wysokim poziomem stresu i zagrożone szybkim wypaleniem zawodowym. Badanie pokazało, że osoby przejawiające tendencję do doświadczania pozytywnych emocji, prawdopodobnie będą sobie lepiej radzić ze stresem i będą bardziej zadowolone z pracy – argumentuje Joanna Szalewska.
Badanie jest jednym z niewielu tego typu przeprowadzonych w Polsce, ponieważ dotyczy środowiska pracowników fizycznych. Dotychczas najczęściej badania prowadzono wśród studentów lub pracowników umysłowych.
Badanie przeprowadzono w 2011 roku w ramach pracy magisterskiej pt. „Wsparcie ze strony organizacji oraz dyspozycyjna afektywność jako wyznaczniki psychicznego dobrostanu pracowników” w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie.
(Źródło: zdrowie.wieszjak.pl)