Dla dwóch trzecich pacjentów najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze leku jest jego skuteczność. Jako kolejne czynniki ankietowani wymieniają przyzwyczajenie oraz opinię znajomych i bliskich.
Klienci aptek nie są na ogół świadomi wpływu reklamy na decyzje zakupowe. Na podstawie danych pozyskanych z firm farmaceutycznych (z lat 2007-2008) można stwierdzić, że w czasie trwania kampanii reklamowej i około pół roku po niej sprzedaż reklamowanego specyfiku wzrasta.
Zależy ona od wielu czynników, m.in. od fazy cyklu życia produktu, znajomości marki, częstotliwości konsumpcji leków itp. Można pokusić się o tezę, że reklama ma duży wpływ na decyzje zakupowe pacjenta. Prawdopodobnie przekaz informacyjny w postaci spotu telewizyjnego czy radiowego jest na tyle przekonujący w odbiorze, że przeciętny konsument uznaje lek za skuteczny.
Dla ponad 60 proc. respondentów duże i bardzo duże znaczenie mają sugestie farmaceuty przy zakupie leków. Oznacza to, że ten zawód cieszy się w społeczeństwie bardzo dużym zaufaniem.
Obecnie najpopularniejszą formą leku są tabletki i tabletki musujące – preferuje je aż 60 proc. pacjentów. Jest to związane ze zmieniającym się stylem życia konsumentów. Są oni zapracowani, zabiegani, często ukrywają swój zły stan zdrowia, a dzięki takiej formie leku mogą go zażyć nie zwracając na siebie uwagi.
Od pewnego czasu firmy farmaceutyczne zmieniają więc strukturę asortymentu na korzyść postaci suchych, czyli tabletek i kapsułek.
Pełny tekst artykułu znajdą Państwo w majowym numerze “Managera Apteki”