Pomóż swemu sercu


Niezależnie od prowadzonego trybu życia możemy próbować pomóc sobie poprzez zażywanie preparatów, które zmniejszają ryzyko poważniej choroby układu krążenia.

Choroby układu krążenia są cały czas dużym problemem społecznym i leczniczym; stanowią one przyczynę mniej więcej połowy zgonów w Polsce, a zawału serca doznaje rocznie około 100 tysięcy osób. Niestety tempo i warunki życia, a także problemy naszej służby zdrowia sytuacji nie poprawiają i liczba ludzi dotkniętych chorobami układu krążenia systematycznie rośnie.

Oczywiście pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, by zmniejszyć zagrożenie, jest wyeliminowanie czynników ryzyka, z których do najpoważniejszych należą: palenie tytoniu, mało ruchliwy tryb życia, złe nawyki żywieniowe, nieleczone nadciśnienie czy otyłość. Nie mniej ważne jest przestrzeganie zasad higieny psychicznej – coraz powszechniejsza pogoń za różnymi dobrami czy usilne dążenie do poprawy warunków życia są co prawda zrozumiałe, ale nie służą na dłuższą metę naszemu zdrowiu.

Zmniejszyć ryzyko
Niezależnie od prowadzonego trybu życia możemy próbować pomóc sobie poprzez zażywanie preparatów, które zmniejszają ryzyko poważniej choroby układu krążenia. Naturalnie, przy obciążeniu wieloma czynnikami ryzyka nasze szanse na zachowanie zdrowia znacznie maleją, choć być może stosowanie środków wspomagających pracę serca może złagodzić skutki nieodpowiedniego trybu życia. Najlepiej byłoby zarówno żyć zgodnie z wymaganiami naszego organizmu, jak również w razie potrzeby zażywać środki uzupełniające naszą dietę o elementy, których w niej brakuje.

Preparaty magnezu
Korzystne działanie mają zwłaszcza preparaty magnezu. Dla pełniejszego działania często bywa on łączony z witaminami, co także może wspomagać wchłanianie tego pierwiastka.

Do niedawna rola magnezu była niedoceniana. Wynikało to m.in. z trudności wykonania prawidłowego pomiaru wewnątrzkomórkowego stężenia tego pierwiastka.

Ostatnio zainteresowanie jego rolą bardzo wzrosło, na co wskazuje również liczba publikowanych na ten temat prac. Magnez jest pierwiastkiem zaangażowanym w ponad 300 podstawowych reakcji enzymatycznych przebiegających w naszym organizmie, w tym utylizacji glukozy, syntezy białek i kwasów tłuszczowych, a także w reakcjach rozpadu. Jest on bardzo ważnym ogniwem funkcjonującego w ustroju systemu chroniącego przed powstawaniem wolnych rodników, którym przypisuje się znaczącą rolę w patogenezie wielu chorób. Niedobór magnezu wiąże się ze zwiększonym zagrożeniem nadciśnieniem, zawałem serca, niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca.

Uzupełnianie diety preparatami magnezu jest szczególnie istotne u osób, u których występują czynniki podwyższające ryzyko zapadnięcia na te choroby. Badania na dużych grupach wykonane w Stanach Zjednoczonych wskazują, że istnieje silny związek między zawartością magnezu w diecie a ogólnym stanem zdrowia w badanej populacji. Dzienne zapotrzebowanie na magnez dla osób dorosłych to w przybliżeniu ok. 300 mg, jednak ilość ta jest zależna od stanu organizmu.

Witamina B6
Witamina B6 odgrywa ważną rolę w tworzeniu się czerwonych krwinek, gdyż fosforan pirydoksalu jest konieczny w procesie syntezy hemoglobiny. Prawidłowa struktura i odpowiednia ilość czerwonych krwinek we krwi warunkują poprawną pracę układu krążenia, którego jedną z najważniejszych funkcji jest dostarczanie tlenu do tkanek. Poza tym witamina B6 ma duże znaczenie w metabolizmie białek i kwasów tłuszczowych, a niektóre jej formy ułatwiają wchłanianie magnezu. Dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej to ok. 2 mg.

Witamina E
Witamina E jest związkiem czy raczej grupą związków (tokoferoli) chroniących lipidy błon komórkowych przed utlenieniem. Niedobór witaminy E prowadzi m.in. do niedokrwistości wynikającej z przyspieszonego rozpadu krwinek czerwonych. Przypisuje się jej także działanie zapobiegające szkodliwemu działaniu wolnych rodników, jakkolwiek ostatnie badania wskazują, że jej samoistna rola w zapobieganiu chorobom układu krążenia i rakowi była przeceniana. Dobowe zapotrzebowanie na witaminę E jest zmienne i zależy od ilości tłuszczów w diecie, nie należy jednak przekraczać dziennej dawki 400 jednostek międzynarodowych.

Pamiętajmy, że zapotrzebowanie na witaminy różni się w zależności od organizmu i stanu fizjologicznego. W razie wątpliwości najlepiej zasięgnąć porady lekarza lub farmaceuty – uchroni nas to przed skutkami przyjmowania nadmiernych ilości tych skądinąd bezpiecznych preparatów.

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH