Powrót do korzeni

Powrót do korzeni


Nasze społeczeństwo, nieco na wzór społeczeństw zachodnich, coraz częściej zaczyna dostrzegać potrzebę zdrowego trybu życia.

Piramida potrzeb stworzona przez amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa (1908-1970) opiera się na dwóch filarach: uzależnionych od aktualnych potrzeb motywacji ludzi oraz hierarchii, w jakiej one występują. Maslow wskazuje na pięć grup ludzkich potrzeb, układając je w piramidę – od najniższego rzędu do najwyższego. Są nimi, w kolejności, potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależności i miłości, szacunku i uznania oraz samorealizacji. Aby zaspokoić potrzeby wyższego rzędu, należy, w pierwszej kolejności zrealizować potrzeby rzędu niższego. Dlatego np. osoby, którym brak poczucia bezpieczeństwa, które boją się utraty pracy, stabilności finansowej, trudno motywować poprzez spotkania integracyjne, które odnoszą się do, znajdujących się o szczebel wyżej, potrzeb afiliacji.

Praca i jeszcze raz praca
Przez szereg lat, w duchu przemian gospodarczych oraz poprawy efektywności i rozwoju technologicznego, główny nacisk kładziono na kształtowanie i zaspakajanie potrzeb samorealizacji oraz uznania ponadprzeciętnych wyników. Kultury organizacyjne firm podnosiły do rangi bohaterów osoby, które pracowały najwięcej i najintensywniej. Nagradzano lojalność, zaangażowanie i realizację planów. Presję tę spotęgował kryzys, który podniósł poprzeczkę w dziedzinie wydajności pracy. Dużą rolę w kształtowaniu opinii społecznej odegrały media, które opisywały osiągnięcia liderów i zachęcały czytelników do ich naśladowania poprzez ciągły rozwój wiedzy i umiejętności, zaangażowanie i dyscyplinę.

Praca stała się głównym celem społeczeństw w krajach rozwiniętych. Sukces zawodowy zaczęto utożsamiać z sukcesem życiowym. Co więcej, pracownicy coraz częściej godzili się na poświęcanie potrzeb niższego rzędu, takich jak odpoczynek, efektywny sen, zdrowe odżywianie czy ruch na świeżym powietrzu. Powszechną wymówką stało się hasło: „nie mam czasu”. Tylko czy taka filozofia pozostaje w zgodzie z założeniami, które przed laty przyjął „ojciec” teorii motywacji? Wysiłki pokładane w realizację kolejnych projektów, przy jednoczesnym zaniedbywaniu podstawowych potrzeb, do jakich należy: dostarczanie organizmowi niezbędnych substancji odżywczych oraz gimnastyki dla ciała i umysłu, prowadzą do spadku zdolności do twórczego, kreatywnego myślenia, który nie sprzyja rozwojowi organizacji. Jeszcze większym zagrożeniem jest rozwój chorób cywilizacyjnych, fizycznych i psychicznych, zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej.

Powrót
Odpowiedzią na zjawisko szerzących się dolegliwości związanych z zaburzeniami snu, metabolizmu czy narządów ruchu oraz depresji stał się, zyskujący coraz większe zainteresowanie w Europie i Ameryce, powrót do korzeni. Obserwacja społeczeństw opierających czynności życiowe na filozofii Wschodu pozwala wierzyć, że zdrowe odżywianie, harmonia pomiędzy pracą a wypoczynkiem, spokój wewnętrzny gwarantują witalność i długie, wolne od chorób, życie. W Japonii, Chinach czy też w Indiach pacjenci pod opieką lekarzy uczą się odżywiać, stosować zioła i wyciągi z roślin, by uchronić się od chorób. Zdrowa dieta wspomagana jest przez systematyczne ćwiczenia, takie jak tai chi czy joga, oraz przez, dającą spokój i harmonię wewnętrzną, medytację. W Europie zasadą „jesteś tym, co jesz” kierują się Francuzi oraz Włosi. Wierzą oni, że śródziemnomorska dieta może zastąpić korzystanie ze spa i wizyty u lekarza. Ich zdaniem wszelkie niedoskonałości urody, takie jak szara, wysuszona skóra, zmiany trądzikowe czy otyłość, są wynikiem nieracjonalnego i niedostosowanego do potrzeb organizmu odżywiania. Skandynawowie z kolei koncentrują się na eliminacji z posiłków wszelkiej żywności modyfikowanej, zawierającej sztuczne barwniki i konserwanty. W sklepach spożywczych poszukują rodzimych produktów, które nie przemierzały tysiąca mil, by trafić na stół. Czerpią z dobrodziejstw mórz i lokalnych farmerów, prowadzących ekologiczne uprawy.

Slow life
W Polsce rynek klientów kierujących się w swoich wyborach ideą powrotu do korzeni to nadal niewielka nisza. Niemniej jednak, ich liczba nieustannie rośnie, wspierana przez nowy nurt w mediach określany mianem „slow life”, hołdujący zasadom życia w zgodzie ze sobą. Do czasopism i portali internetowych stopniowo dołączają przedsiębiorstwa, które coraz częściej oferują pracownikom zdrową żywność w zakładowych stołówkach i restauracjach, karnety na basen czy zajęcia w klubach fitness oraz wyjazdy integracyjne do spa, gdzie organizowane są warsztaty jogi i medytacji. Kolejnym przykładem jest rosnące wśród biznesmenów zainteresowanie zamykaniem się w klasztornych celach bez telefonów i komputerów, stanowiące ucieczkę od zgiełku i dające szansę na przemyślenie i ułożenie priorytetów, które wpływają na ich decyzje zawodowe i prywatne. Falę entuzjazmu koncentrującego się wokół zdrowego trybu życia obrazuje m.in. liczba spacerujących i biegających w parkach oraz udział biegaczy w organizowanych przez metropolie maratonach (w Poznaniu: od 716 uczestników w 2000 roku po 4702 w roku 2011).
Stopniowo zwiększa się także liczba sklepów ze zdrową żywnością. W miastach powstają zielone bazary, gdzie oferowane są lokalne, ekologiczne produkty żywnościowe. Wśród osób zniechęconych stosowaniem coraz to nowszych, niewolnych od skutków ubocznych diet popularność zyskują sesje prowadzone przez diet coachów, którzy pomagają odnaleźć indywidualną drogę do stosowania zasad zdrowego stylu życia. Edukacja ta prowadzona jest również na większą skalę, w formie warsztatów i pogadanek dla rodzin z dziećmi o tematyce związanej z zasadami racjonalnego żywienia oraz roli zajęć ruchowych w rozwoju młodzieży.

Czas na apteki
W jaki sposób wykorzystać rodzące się zmiany społeczne w branży farmaceutycznej? Powołując się na zapomniane słowa ojca medycyny Hipokratesa: „niechaj pożywienie będzie lekarstwem”, warto kształtować świadomość pacjentów w zakresie dbałości o zdrowie fizyczne i psychiczne. Prowadzić kampanie marketingowe ukierunkowane na zalety prewencji, uczyć pacjentów, jak dbać o zdrowie, by uniknąć chorób w przyszłości. Szczególną opieką warto otoczyć dzieci. Ich zdrowie i harmonijny rozwój to źródło trosk większości rodziców, którzy coraz aktywniej poszukują rzetelnej wiedzy na temat zasad zdrowego stylu życia. W odpowiedzi na te poszukiwania można opracować zestaw fachowych porad i propagować je podczas spotkań w przedszkolach i szkołach lub na portalach internetowych. Najistotniejsze jest jednak osobiste zaangażowanie farmaceutów, którzy wykorzystując swój autorytet, mogą edukować pacjentów podczas sprzedaży bezpośredniej.

Działania te powinny być powiązane z rozwojem portfela oferowanych towarów. Oprócz leków, przepisywanych przez lekarzy, warto eksponować takie towary, jak: ekologiczne produkty i naturalne suplementy diety, podkreślając ich nieinwazyjność oraz ziołowe lub owocowo-warzywne pochodzenie. Coraz bardziej świadomi konsumenci częściej docierać będą do informacji o działaniach niepożądanych leków o silnym działaniu, w szczególności antybiotyków, leków hormonalnych oraz szczepionek. Ich uwaga zwróci się ku alternatywnym terapiom, takim jak ziołolecznictwo i medycyna niekonwencjonalna. Oprócz korzyści, jakie dają oferowane przez apteki leki, suplementy diety oraz kosmetyki, pacjentów interesować będzie ich skład. Pewne, uznawane za główny atrybut właściwości, takie jak oddziaływanie antyalergiczne, staną się standardem. Pacjenci oczekiwać będą dodatkowo naturalnych składników, które wolne są od konserwantów, sztucznych barwników i substancji zapachowych. Wzrośnie popyt na zdrową żywność oraz kosmetyki organiczne, które mogą stać się nowym źródłem generowanych zysków. Model taki jest powszechnie stosowany w zachodniej Europie, gdzie apteki występują w połączeniu z drogeriami oraz sklepami z żywnością ekologiczną. W Polsce zwiastunem powrotu do korzeni jest rosnąca popularność tranu, który wraca do łask jako bezinwazyjny, naturalny środek wzmacniający odporność organizmu.

Oprócz produktów i preparatów żywieniowych warto także wprowadzić do sprzedaży, bardzo popularne wśród aktywnych, dbających o formę klientów, analizatory składu ciała, które wskazują na zawartość masy tłuszczowej, wody i mięśni w organizmie oraz wskazują ich pożądane proporcje. Innym, popularnym produktem są pulsometry, pozwalające dostosować intensywność treningów do oczekiwanych rezultatów oraz wydolności organizmu. Dostrzegłszy potrzeby pacjentów oraz nowe możliwości sprzedaży, Polfa Warszawa wprowadza na polski rynek nową markę, Medic Zone, pod którą będą oferowane różnorodne urządzenia medyczne (na początek termometry bezdotykowe, wagi z możliwością mierzenia tkanki tłuszczowej oraz ciśnieniomierze).

Zwiększenie kompetencji
Inna znacząca zmiana, będąca efektem nowego nurtu, to nowa rola farmaceuty, który, oprócz specjalisty dobierającego leki lub realizującego recepty, będzie także pełnił rolę mentora i coacha motywującego klientów do zmian w stylu życia oraz pokazującego spektrum alternatywnych możliwości w zakresie dbałości o zdrowie. Aby zbudować autorytet w tym zakresie, warto systematycznie zgłębiać wiedzę i samemu wprowadzać w życie zasady zdrowego stylu życia. Jednym z rozwiązań będzie także zatrudnienie dietetyków lub diet coachów, którzy będą prowadzić porady dla pacjentów w zakresie roli, jaką pełni zdrowe odżywianie w procesie dbałości o zdrowie.

Jest to nowy, choć trudny do realizacji kierunek rozwoju aptek, co wynika z faktu, że w procesie transformacji będą one musiały zmienić sposób myślenia swoich pracowników i pacjentów. Miejsce leczenia w coraz większym stopniu zastępować będzie idea i praktyczne zastosowanie profilaktyki. Zwrot ten wymagać będzie realizacji kampanii społecznych edukujących pracodawców i pracowników. Warto jednak pamiętać, że rynek produktów wspierających zdrowy tryb życia ma ogromny potencjał rozwojowy i może przynieść wymierne korzyści tym, którzy się nim zainteresują.

Proponowane sposoby działania aptek i farmaceutów mogą być instrumentem budowania przewagi konkurencyjnej. W warunkach zmienionego prawa farmaceutycznego właściwy kontakt i komunikacja z pacjentem mogą wzmacniać jego zadowolenie, a tym samym zwiększać lojalność.

4.8/5 - (285 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH