Aż trzy polskie miasta znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia stu najbardziej zanieczyszczonych miast Europy, przygotowanego przez francuskie stowarzyszenie Respire.
Autorzy rankingu wykorzystali dane Europejskiej Agencji Środowiska, która gromadzi odczyty ze stacji pomiarów jakości powietrza w europejskich miastach.
Pierwsza dziesiątka przedstwia się następująco:
1. Sofia (Bułgaria)
2. Mediolan (Włochy)
3. Kraków (Polska)
4. Marsylia (Francja)
5. Płowdiw (Bułgaria)
6. Madryt (Hiszpania)
7. Turyn (Włochy)
8. Wrocław (Polska)
9. Rzym (Włochy)
10. Warszawa (Polska)
W miejscach, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest największe, rejestruje się także największą liczbę zachorowań na nowotwory układu oddechowego. Na Górnym Śląsku każdego roku notuje się pięć razy więcej przypadków zachorowań na raka płuc i oskrzeli niż choćby na północy kraju.
Smogu jest najwięcej w okresie zimowym, kiedy panuje wyż atmosferyczny, temperatura jest niska, w powietrzu unoszą się gęste mgły, a wiatr jest bardzo słaby. W takie dni lepiej nie przebywać przez dłuższy czas w miejscach silnie zapylonych, nie oddychać zbyt głęboko ani nie oddawać się aktywności na powietrzu.
Substancje, które wpływają na jakość powietrza, stanowią najczęściej wynikową procesu spalania, choć mogą pochodzić także z innych źródeł, np. stosowania nawozów sztucznych w rolnictwie, hodowli bydła czy unoszenia pyłu z hałd górniczych. Część z nich powstaje w wyniku reakcji chemicznych.
Szkodliwość procesów spalania w energetyce i przemyśle jest redukowana przez stosowanie filtrów bądź odpowiednie sterowanie procesem spalania. W większości przypadków produkty spalania są emitowane do atmosfery na znacznej wysokości, co powoduje, że zanim dotrą do ziemi ulegną rozrzedzeniu. Innym rozwiązaniem jest zlokalizowanie emitorów ograniczających wpływ emisji na ludzi.
O wiele trudniej jest zminimalizować szkodliwy wpływ emisji zanieczyszczeń generowanych w wyniku procesów spalania w gospodarstwach domowych i komunikacji. Ograniczenie szkodliwości emisji może być realizowane przez zwiększenie udziału zbiorczego ogrzewania w aglomeracjach miejskich oraz redukcję emisji przez zwiększenie izolacyjności budynków.
W przypadku emisji komunikacyjnej jedynym rozwiązaniem wydaje się poprawa infrastruktury drogowej oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast.
(Źródło: zdrowo.pl)