Obraz Polki XXI wieku

24 września przy placu Konstytucji w Warszawie została otwarta wystawa fotografii “Obraz Polki XXI wieku”.

Ekspozycja wielkoformatowych prac znanych artystów z grupy Świetlica próbuje ilustrować typy kobiecości, z jakimi stykamy się w naszej codzienności. Przedstawiane prace stanowią przetworzenie artystyczne wyników badań nad współczesną kobiecością w Polsce.

Pomysłodawcą i opiekunem projektu jest marka Falvit – suplement diety dla kobiet.

Falvit to marka, która towarzyszy polskim kobietom od pokoleń – została stworzona z myślą o paniach. Falvit, wspomagając kobiety na co dzień, postanowił przyjrzeć się ich dniu powszedniemu, dążeniom i marzeniom. Falvit pokazuje więc, jaka jest współczesna Polka, czyniąc to najpierw za pomocą badań, następnie – unikatowych zdjęć.

– Szukając modeli kobiecości, do współpracy przy realizacji projektu zaprosiliśmy niezależny ośrodek badawczy TNS OBOP oraz studio “Świetlica”, które współpracuje z wybitnymi fotografami. Takie połączenie w ramach projektu “Obraz Polki XXI wieku” gwarantuje uzyskanie obrazu o większej głębi, opartego zarówno na twardych danych badawczych, jak i subiektywnej wizji artystów – mówi Magdalena Kacprzuk z Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego Jelfa, producenta Falvitu.

Celem badania opinii było scharakteryzowanie współczesnych Polek w wieku 25-45 lat pod względem wyglądu zewnętrznego, osobowości, wyznawanych wartości, stosunku do rodziny i kręgu znajomych, pracy i kariery zawodowej, sposobu spędzania wolnego czasu, możliwości i dążeń finansowych, a także marzeń i planów na przyszłość.

Uzyskane informacje, opracowane przez ośrodek badawczy, posłużyły do wyróżnienia dominujących w społeczeństwie polskim typów kobiet i stworzenia ich “portretów” – najpierw pojęciowych i słownych w raporcie z badania, następnie artystycznych – na fotografiach.

TNS OBOP wyróżnił sześć typów kobiet, które następnie, w zetknięciu z wizją artystów fotografików, zostały opisane w następujący sposób:

“Jestem wciąż na Fali” – w modelu tym odnajdujemy kobiety sukcesu, które spełniły się w pracy oraz są usatysfakcjonowane z życia rodzinnego. Racjonalnie podchodzą do rzeczywistości, są szczęśliwe, pogodnie patrzą w przyszłość, starają się zachować równowagę między wszystkimi sferami swojego życia.

W. Wieteska. Warszawa

“Mam Artystyczną duszę” – kobiety młode, zadbane, ambitne, które przyjechały do dużego miasta, aby się rozwijać. Dużo wymagają od siebie i innych. Są niezależne i zaangażowane, ale czasem bywają nieśmiałe.

Jacek Poremba. Poznań

“Żyję na Luzie” – dziewczyny pełne energii. Lubią towarzystwo, dobrą zabawę, starają się podążać za modą. Dbają o siebie i są zadowolone z własnego wyglądu. Ważni są dla nich znajomi, a rodzina to jeszcze przyszłość.
Tomasz Sikora. Kraków

“Bywam VIP-em” – kobiety, które mają klasę, są zadbane i eleganckie. Osiągnęły sukces w życiu zawodowym. Ważny jest dla nich wygląd zewnętrzny. Potrafią stawiać sobie cele i wytrwale do nich dążyć. Uczestniczą w życiu kulturalnym. Jeśli w życiu czegoś chcą – będą to miały. Raczej niezwiązane trwale “singielki”. Jeśli mają dzieci, są troskliwymi matkami. Dbają o ich wykształcenie, jednak główną uwagę skupiają na sobie.
A. Chmielecki. Gdańsk

“Inwestuję w siebie” – w tej grupie znajdują się kobiety elokwentne i inteligentne, które potrafią rozmawiać o wszystkim. Są otwarte w myśleniu, nie boją się nowości i postaw niestandardowych. Czytają książki, słuchają jazzu, chodzą do opery – po trosze dlatego, że lubią taką muzykę, po trosze – bo takie są trendy.

M. Gryndberg. Lublin

“Troszczę się o innych” – kobiety tradycyjne, poświęcają się rodzinie i domowi,
a jednocześnie pracują zawodowo. Jednak nie praca, lecz rodzina jest ich priorytetem. Trochę nieśmiałe i wycofane. Troskliwe i opiekuńcze Matki-Polki, którym często nie starcza czasu i zasobów, by zatroszczyć się o siebie.
Andrzej Świetlik. Łódź

O pomoc w artystycznym pokazaniu różnorodnych wizerunków współczesnych Polek Falvit zwrócił się do grupy “Świetlica”, którą tworzą znani fotograficy, m.in. Jacek Poremba, Tomasz Sikora, Wojciech Wieteska, Andrzej Świetlik, Adam Chmielecki, Mikołaj Grynberg.

Sześciu artystów ruszyło z aparatami po kraju, by odnaleźć swój własny portret określonego typu kobiety. Byli w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Lublinie, Gdańsku i Krakowie. W każdym mieście wybrali tylko jedną panią, która ich zdaniem reprezentuje dany typ kobiecości i kobiecego piękna.

Efektem ich wyboru jest wystawa, która składa się z sześciu unikatowych fotografii.

– To bardzo ciekawy projekt. Wydawałoby się, że nie sposób jednym obrazem pokazać typ kobiety, który wyłonił się w badaniach. Czy się udało? Myślę, że
w dużej części tak, choć to minimalistyczne zadanie wymagało od nas wielkiej dyscypliny i skupienia.

  • Chciałbym, aby każda z fotografii zasygnalizowała widzowi choć część tego bogactwa sensów i treści, z jakim my mieliśmy do czynienia podczas poszukiwań modeli, pracy z ludźmi, wyboru ostatecznych materiałów – powiedział Andrzej Świetlik z grupy Świetlica, autor jednej z prezentowanych prac.

    Wystawa eksponowana będzie w wybranych miastach w Polsce, w przestrzeni miejskiej.

    Warszawa: 24 września – 8 października
    Lublin: 8 – 15 października
    Kraków: 15 – 22 października
    Łódź: 22 – 29 października
    Poznań: 29 października – 5 listopada
    Gdańsk: 5 – 11 listopada

4.9/5 - (312 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH