Nawet 60 litrów krwi dziennie będzie mógł zebrać „Jan Paweł II” – nowoczesny autobus do oddawania krwi, który zaprezentowali wolontariusze i ambasadorzy kampanii społecznej „Krewniacy”. Autobus, zaopatrzony w pięć stanowisk do pobierania krwi, gabinet lekarski oraz chłodziarkę do przechowywania ratującego życie płynu, pod koniec lipca wyruszył w ogólnopolską trasę.
Autobus kosztował 2,2 mln zł. Pieniądze pochodzą ze zbiórki społecznej zainicjowanej przez Europejską Fundację Honorowego Dawcy Krwi, organizatora kampanii społecznej „Krewniacy”. Fundacja planuje zdobyć jeszcze 5-10 podobnych autobusów.
Według danych fundacji, w Polsce dokonuje się rocznie około 2 mln transfuzji krwi, 500 tys. osób jest honorowymi dawcami krwi, a wielu z nich w ciągu roku oddaje krew kilka razy, co daje 900 tys. pobrań krwi rocznie. Jednorazowo można pobrać 450 ml krwi, co dwa miesiące od mężczyzn i co trzy miesiące od kobiet. Jednak krwi wciąż brakuje. Statystycznie w Polsce co 15 sekund trzeba komuś zrobić transfuzję. Ambasadorami akcji są ludzie ze świata filmu i sportu, m.in. aktor Radosław Pazura i sportowiec Przemysław Saleta. (mk)