Mamo, tato, dbajmy o serce! Ogólnopolska kampania profilaktyczno-edukacyjna

Mamo, tato, dbajmy o serce! – tym hasłem podczas ogólnopolskiej akcji profilaktyczno-edukacyjnej SERVIER DLA SERCA organizatorzy zachęcają do wspólnego zatroszczenia się o serce.

Program edukacyjny Mamo, tato, dbajmy o serce! dotyczący profilaktyki chorób układu krążenia – skierowany do dzieci szkół podstawowych – jest prowadzony w ramach ogólnopolskiej kampanii SERVIER DLA SERCA.

Celem programu jest uświadomienie – młodszym i starszym, kluczowej roli, jaką odgrywają:
– profilaktyka – już od najmłodszych lat,
– regularne badania – umożliwiające wczesną diagnozę,
– zachowania prozdrowotne – eliminujące ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Działania podejmowane podczas programu koncentrują się na zachęceniu do wspólnego, rodzinnego zatroszczenia się o serce poprzez m.in. zmianę szkodliwego stylu życia, stosowanie odpowiedniej diety czy regularną aktywność fizyczną.

EDUKACJI NIGDY ZA WIELE

Jednym z głównych elementów kampanii jest program edukacyjny dla szkół oraz przedszkoli. W ramach akcji na trasie Mobilnej Kardiologicznej Poradni Servier odbyły się Serdeczne lekcje prowadzone przez doświadczonych pedagogów z Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych. Uczniowie mogli dowiedzieć się, jak funkcjonuje serce człowieka i w jaki sposób należy o nie dbać. Oprócz części teoretycznej podczas lekcji prowadzone są zabawy i quizy, które pomagają uczniom utrwalić zdobytą wiedzę.

DLA NAUCZYCIELI

W ramach kampanii prowadzone są dwa rodzaje aktywności:
– opracowanie scenariuszy lekcji dla dzieci z klas I–III oraz IV–VI szkół podstawowych stanowiące propozycję przeprowadzenia zajęć dotyczących profilaktyki chorób serca
– wspomniane Serdeczne lekcje, które są prowadzone przez doświadczonego pedagoga w Namiocie Edukacyjnym towarzyszącym Kardiologicznej Poradni Servier.

Organizowane są także warsztaty, których celem jest zapoznanie nauczycieli z tematyką chorób układu sercowo-naczyniowego u dzieci, podkreślenie, jak ważna jest profilaktyka wdrażana od jak najmłodszych lat oraz uświadomienie, że pedagodzy mają istotny wpływ na kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród uczniów.

MAMO, TATO, DBAJMY O SERCE!

Pierwsza edycja programu, zrealizowana z sukcesem w 2010 roku, skłoniła organizatorów akcji SERVIER DLA SERCA do kontynuacji idei. Celem działań jest uświadomienie Polakom, jak ważne są nie tylko regularne badania umożliwiające wczesną diagnozę, ale również zdrowe zachowania wdrażane od najmłodszych lat, które pozwolą w przyszłości wyeliminować ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

– Najbardziej niepokojące są dane dotyczące rosnącej liczby dzieci z nadwagą i otyłością w naszym kraju. Polska jest tutaj liderem w Europie! Coraz mniej czasu dzieci spędzają aktywnie, uprawiając sport lub zwyczajnie bawiąc się na świeżym powietrzu. Najwięcej 11-latków spędzających przynajmniej 2 godziny dziennie przed komputerem to dzieci z Polski. Coraz częściej dzieci rezygnują z lekcji WF-u w szkole. Takie zachowania istotnie zwiększają ryzyko rozwoju miażdżycy, a w konsekwencji prowadzą do powikłań np. do zawału serca czy udaru mózgu w wieku dojrzałym – mówi Katarzyna Urbańska, dyrektor ds. komunikacji Servier Polska.

– Jesteśmy przekonani, że edukacja dotycząca profilaktyki prowadzona od najmłodszych lat pozwoli na ukształtowanie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych i postaw prozdrowotnych korzystnie wpływających na kondycję ich serc – dodaje.

BADANIA PROFILAKTYCZNE

W ramach kampanii mieszkańcy różnych polskich miast mogą skorzystać z bezpłatnych badań: ciśnienia tętniczego krwi, stężenia glukozy i cholesterolu, wskaźnika BMI. W przypadku nieprawidłowych wyników zapewniona zostanie specjalistyczna konsultacja kardiologiczna oraz badanie EKG serca. Dodatkowo osoby odwiedzające Kardiologiczną Poradnię Servier otrzymują materiały edukacyjne dotyczące chorób serca i ich profilaktyki oraz będą mogły wziąć udział w konkursach edukacyjnych z nagrodami.

Natomiast rodzice odwiedzający poradnię razem ze swoimi dziećmi mają okazję zbadać swoje pociechy. Organizatorzy oferują m.in. bezpłatne badania dedykowane najmłodszym – pomiar wzrostu i wagi (siatki centylowe) lub BMI (w zależności od wieku) oraz pomiar ciśnienia tętniczego i tętna.

DEBATY SPOŁECZNE

W ramach kampanii odbywają się debaty społeczne z udziałem ekspertów, przedstawicieli patronów merytorycznych, decydentów, pracowników oświaty, rodziców i mediów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie profilaktyki chorób serca już w najmłodszym wieku. Uczestnicy debaty podpisali deklarację „Dla zdrowych serc młodych Polaków”, która zobowiązuje do popularyzowania zdrowych nawyków wśród dzieci.

AMBASADORZY I PATRONI AKCJI

Ambasadorami akcji zostali aktorka filmowa i telewizyjna Karolina Gorczyca oraz utytułowany sportowiec – były siatkarz i trener Piotr Gruszka. Aktorka zachęca do kształtowania postaw prozdrowotnych u dzieci już od najmłodszych lat, natomiast sportowiec podkreśla wagę aktywności fizycznej w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego.

Akcji patronują: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Polskie Forum Profilaktyki Układu Krążenia, Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka, Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Polskie Towarzystwo Dietetyki, Polskie Towarzystwo Badań Nad Otyłością, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych oraz Krajowa Federacja Sportu Dla Wszystkich.

ON–LINE

Organizatorzy akcji zapraszają do odwiedzenia strony internetowej w nowej odsłonie www.dbajoserce.pl, która powstała z myślą o osobach chorujących na serce, ich rodzinach, a także wszystkich zainteresowanych profilaktyką chorób układu krążenia. Można tu znaleźć materiały edukacyjne dotyczące czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, a także materiały poświęcone konkretnym schorzeniom kardiologicznym.

Zapraszamy również na profil kampanii na Facebooku: facebook.com/dbajoserce, na którym można sprawdzić aktualności, wziąć udział w konkursach i śledzić najnowsze doniesienia.

Rate this post

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH