110 decybeli w pogotowiu

Wydawałoby się, że pojazdy uprzywilejowane, jeżdżąc w nocy, kiedy ruch jest minimalny lub kiedy nie ma korków, mogłyby obyć się bez syreny. Odpowiedni przepis w prawie o ruchu drogowym wyjaśnia, że karetki pogotowia zawsze muszą jeździć z włączonym sygnałem.

Ambulanse są pojazdami uprzywilejowanymi tylko wówczas, gdy poruszają się z włączonymi sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi jednocześnie” – mówi reporterowi “Metropolu” rzeczniczka Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego Edyta Grabowska.

Tak skonstruowane przepisy nie są zbyt korzystne dla mieszkańców bloków przy ruchliwych arteriach miast. Nie wszędzie jednak sytuacja wygląda tak jak w Polsce. Przykładowo karetki w Austrii włączają sygnał dźwiękowy tylko wtedy, gdy samochody zagradzają im drogę.

Dźwięk, jaki emitują syreny karetek, może wynosić ok. 110 decybeli. Porównywalny hałas wywołuje młot pneumatyczny, niewiele głośniejszy jest startujący samolot.

Sygnały są tak dobierane, by były słyszalne za dnia dla kierowców, którzy np. słuchają radia, a z drugiej zakłócają ciszę nocną. Skoro ambulanse nie mogą jeździć bez sygnału, to najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby dysponowały dwoma sygnałami o różnej intensywności dostosowanymi do pory dnia” – podpowiada rozmówca “Metropolu” członek Polskiego Towarzystwa Akustycznego i prezes Ligi do Walki z Hałasem dr Andrzej Chyla.

4.8/5 - (267 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH