normy żywieni8a dzieci - zmiany na 2018

Normy żywienia dzieci – zmiany norm na rok 2018!

Aby zaspokoić potrzeby żywieniowe, wystarczy dostarczać odpowiednią ilość energii i składników pokarmowych. Pomocne w tym zakresie są normy żywienia, opracowane i regularnie aktualizowane przez ekspertów. Przy nowych normach specjaliści brali pod uwagę najnowsze wyniki badań oraz zalecenia m.in. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Normy mają być pomocne w pracy lekarzy, dietetyków i osób planujących żywienie zbiorowe, a ich wdrażanie ma na celu poprawę stanu zdrowia Polaków, także tych najmłodszych.

Więcej kwasów tłuszczowych

Znacząco zmieniły się zalecenia dotyczące spożycia kwasów w poszczególnych grupach wiekowych, a także przez kobiety w ciąży i karmiące piersią. Podkreślono rolę kwasów z grupy omega 3, szczególnie kwasu α-linolenowego (ALA), zawartego w olejach roślinnych, i dokozaheksaenowego (DHA), który znajduje się w rybach, olejach rybnych i owocach morza.

Jak pokazują badania, Polska zalicza się do grupy krajów o niskim spożyciu ryb i owoców morza. Eksperci zalecają spożywanie ryb dwa razy w tygodniu. Jak twierdzą, korzyści zdrowotne spożycia umiarkowanych ilości ryb i tak przeważają nad ryzykiem związanym z zanieczyszczeniem metalami ciężkimi czy zanieczyszczeniami organicznymi.

Jakie ryby są zalecane?

Eksperci stworzyli listę ryb dopuszczalnych, zalecanych i niezalecanych dla kobiet ciężarnych, karmiących piersią i małych dzieci. Warto, żeby zapoznali się z nią rodzice maluchów, których organizmy są szczególnie wrażliwe w okresie pierwszych dni życia. Bardzo ważnym okresem dla prawidłowego rozwoju dziecka jest zarówno etap ciąży, jak i pierwsze lata życia. To wtedy rozwija się mózg, dojrzewa układ pokarmowy, programuje się metabolizm oraz kształtuje się układ odpornościowy dziecka.

Zalecenia: więcej witaminy D

Zdecydowano się podnieść normy na witaminę D dla wszystkich grup ludności. Według zaleceń dla Europy Środkowej niezależnie od sposobu karmienia dzieci powinny mieć suplementowaną witaminę D w następujących dawkach:

  • 400 IU (10 μg) dla noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia,
  • 400-600 IU (10-15 μg) dla niemowląt między 6. a 12. miesiącem życia, w zależności od dawki witaminy przyjmowanej z pożywieniem,
  • 600-1000 IU (15-25 μg) dla dzieci po 1. roku życia, zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień, a przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona efektywna synteza skórna witaminy D w miesiącach letnich.

Badania wykazały, że aż 75% niemowląt i 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje niewystarczającą ilość witaminy D wraz z dietą. W dodatku wraz z wiekiem niemowlęcia obniża się częstość suplementacji oraz stosowane są nieodpowiednie dawki. Skutkuje to niedoborami, badania biochemiczne potwierdzają wysoki wskaźnik niedoboru witaminy D już u niemowląt.

Zmiany norm żywieniowych dla niemowląt

Zgodnie z zaleceniami ekspertów EFSA dotyczącymi zapotrzebowania najmłodszych na składniki odżywcze zaktualizowano normy dla niemowląt, dotyczące m.in. witamin A, K, C, niacyny, witaminy B6 i kwasu pantotenowego.

  1. Witamina A – zaleca się niższe zapotrzebowanie w porównaniu do norm z 2012 roku
  2. Witamina K – dzienne spożycie 5 µg witaminy K dla niemowląt do 6. miesiąca życia jest wystarczające. Dla niemowląt powyżej 6. miesiąca życia przyjęto 8,5 µg witaminy K (wcześniej było to 10 µg)
  3. Witamina C – z 40 mg witaminy C na dobę dla dzieci w pierwszym półroczu (normy z 2012 r.) do 20 mg, w przypadku dzieci do ukończenia pierwszego roku życia 20 mg zamiast 50!
  4. Niacyna – zalecenia wyższego zapotrzebowania w drugim półroczu życia dziecka
  5. Witamina B6 – zwiększenie norm dla grupy dzieci między 6. miesiącem a 1. rokiem życia.
  6. Kwas pantotenowy – zwiększenie norm na zapotrzebowanie niemowląt na kwas pantotenowy (podobnie w grupie dzieci 1-3 lata i 4-6 lat).
  7. Chlor w pierwszym półroczu życia – normy zostały ustalone na podstawie spożycia tego składnika z mlekiem matki.

Szczegóły znowelizowanych norm znajdziesz w publikacji pod tym linkiem.


Źródło: informacja prasowa / 1000dni.pl 

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH