Jakie suplementy na początek ciąży?

Jakie suplementy na początek ciąży brać najlepiej?

Właściwą suplementację podczas planowania ciąży powinna rozważyć każda przyszła mama. Zarówno niedobór, jak i nadmiar takich składników jak kwas foliowy, kwasy tłuszczowe Omega-3, witamina D, wapń, jod, magnez czy żelazo, mogą być groźne dla zdrowia i rozwoju płodu. Jakie suplementy na początek ciąży warto włączyć do swojej diety?

Uwaga, wszelkie ustalenia odnośnie ilości i złożoności suplementacji podczas ciąży powinny być konsultowane z lekarzem, który dobierze dedykowany scenariusz, w zależności od stanu zdrowia i zapotrzebowania kobiety w ciąży.

Kwas foliowy najlepiej brać przed planowaną ciążą

Przyszła mama ma ogromny wpływ na zdrowie swojego dziecka w trakcie ciąży i po urodzeniu. Prawidłowe żywienie podczas pierwszych 1000 dni życia dziecka pozwala na prawidłowy rozwój i wzrost młodego organizmu.

Pierwszym etapem właściwej suplementacji jest zadbanie o dietę bogatą w kwas foliowy (witaminę B9), jeszcze przed rozpoczęciem ciąży. To właśnie kwas foliowy bierze udział w procesie wytwarzania kwasów nukleinowych, niezbędnych do prawidłowego podziału komórek rozwijającego się płodu. Jest on też kluczowy w pierwszych tygodniach ciąży, podczas procesu organogenezy, czyli kształtowania się narządów dziecka.

Niedobór kwasu foliowego może przyczynić się m.in. do powstania wrodzonej wady cewy nerwowej u dziecka. Uwaga, najlepiej, aby codziennie, przez co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem, przyszła mama przyjmowała 400 µg (mikrogramów) kwasu foliowego. Ważne jest też kontynuowanie tej suplementacji do końca drugiego trymestru ciąży. Przyjmowanie witaminy B9 zabezpiecza także przed przedwczesnym porodem.

Niestety, jak pokazują badania, zaledwie co czwarta kobieta w Polsce przyjmuje zalecaną dawkę kwasu foliowego w postaci suplementu przed ciążą.

Kwasy omega 3 niezbędne w ciąży

Zapotrzebowanie na wielonienasycone kwasy tłuszczowe występuje w okresie ciąży, zwłaszcza w III trymestrze. W tym czasie istotną rolę odgrywa kwas dokozaheksaenowy (DHA), który, dostarczany organizmowi w odpowiednich ilościach, wpływa na prawidłowy rozwój mózgu i wzroku nienarodzonego dziecka, zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia porodu przedwczesnego i depresji poporodowej.

Minimalne zapotrzebowanie na DHA w ciąży wynosi 200 mg/dobę, w związku z tym Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oszacował dobowe zapotrzebowanie kobiet ciężarnych na wielonienasycone kwasy tłuszczowe na poziomie 200-300 mg DHA dziennie. Warto jeść tłuste ryby, takie jak makrela, łosoś, śledź i sardynki, które są najbogatszym źródłem omega 3.

Jakie suplementy na początek? Witamina D

Witamina D wykazuje istotny wpływ na rozwój układów: kostnego, odpornościowego, nerwowego, mięśniowego oraz krążenia. Ponadto wspomaga także na funkcjonowanie trzustki i kontrolę metabolizmu węglowodanów. Utrzymanie odpowiedniego poziomu tego hormonu w ciąży jest niezbędne zarówno dla prawidłowego rozwoju płodu, jak i dla zdrowia ciężarnej.

Niedobór witaminy D może spowodować m.in. do obniżoną masę kostną, krzywicy oraz wielu innych powikłań zdrowotnych u dziecka. Ponadto u ciężarnej może doprowadzić do zakażeń cukrzycy ciążowej, przedwczesnego porodu a nawet koniecznością przeprowadzenia cesarskiego cięcia.

Według stanowiska Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji podczas ciąży, rekomenduje się dawkę witaminy D na poziomie 800-1000 IU/d. Niemniej dokładna dawka powinna być ustalana przez lekarza indywidualnie do potrzeb pacjentki, po uprzednim badaniu stężenia tej witaminy we krwi.

Ważna jest także suplementacja witaminy D także po porodzie. Statystyki są zatrważające. W Polsce, wg badań Instytutu Matki i Dziecka, aż 75% niemowląt w wieku od 5. do 12. miesiąca życia i aż 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje z dietą niewystarczającą ilość witaminy D.

Suplementacja witamin podczas diety

Witaminy i składniki mineralne

Lekarz prowadzący powinien poinformować ciężarną o konieczności suplementacji i przepisać witaminy i składniki mineralne w odpowiednich dawkach. W okresie ciąży szczególnie ważne, poza wspomnianą witaminą D, są witaminy A oraz E. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A podczas ciąży wynosi 1250 µg, natomiast na witaminę E – 15-19mg. Niedobory tych witamin występują jednak rzadko, a ich przedawkowanie może być bardzo niebezpieczne dla płodu.

Dla rozwoju płodu ważne są również składniki mineralne w odpowiednich dawkach:

  • Żelazo – 27 mg
  • Wapń – 1000-1300 mg
  • Magnez – 200-1000 mg
  • Jod – 150-200 µg (w okresie planowania ciąży zaleca się suplementację jodku potasu w dawce 50 µg na dobę)

Bardzo ważne jest dostarczanie ich w zalecanej ilości ‒ najlepiej z pożywieniem, w najgorszym wypadku dzięki suplementom diety. Te ostatnie powinny być stosowane ściśle według zaleceń lekarza.

O czym pamiętać w suplementacji podczas ciąży?

  • Lekarz powinien ustalać indywidualną, optymalną dla ciężarnej i dziecka suplementację, na postawie wyników badań krwi
  • Suplementacja powinna być przede wszystkim uzupełnieniem zbilansowanej diety, opartej na naturalnych produktach
  • Nie powinno się przyjmować podczas diety, kilku preparatów z suplementami diety, szczególnie z tymi samymi witaminami i składnikami mineralnymi, bez uprzedniej konsultacji z lekarzem
  • Suplementacja powinna być dostosowana do trymestru ciąży, ponieważ zapotrzebowanie na składniki odżywcze zmienia się na kolejnych etapach ciąży.

Szczegółowe informacje na temat suplementacji w okresie znajdują się w Poradniku Żywienia Kobiet w Ciąży Instytutu Matki i Dziecka.


Źródło: informacja prasowa / 1000dni.pl

 

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH