Leczenie urazów mięśni

Leczenie urazów mięśni


Z dr. Pawłem Łęgoszem, ortopedą z Kliniki Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, rozmawia Katarzyna Pinkosz.

Panie doktorze, chyba nie mamy się co oszukiwać: większość dorosłych osób nie jest przyzwyczajona do ruchu. Często dla wielu z nas dłuższy spacer, np. po górach albo nawet po parku, kończy się bólem nóg. Skąd ten problem?

Mięśnie osób prowadzących siedzący tryb życia nie są przyzwyczajone do długotrwałego wysiłku fizycznego. Kiedy idziemy na kilkugodzinny spacer po górach, następuje przeciążenie mięśni podudzia. A to powoduje obrzęk łydek. Krew żylna dobrze nie odpływa, mięśnie puchną, pojawia się ból z powodu przekrwienia. Wskutek przeciążenia dochodzi do tzw. przewlekłego zespołu przedziałów powięziowych. Objawia się to piekącym bólem. Najlepiej wówczas zastosować zimne okłady, odciążenie, uniesienie bolących nóg, by krew szybciej z nich odpływała. Jeśli dolegliwości są silne, można przez 2-3 dni stosować leki przeciwbólowe oraz miejscowo – maści przeciwbólowe.

Jakie jeszcze kontuzje mięśni zdarzają się ludziom, którzy raczej sportowcami nie są?

Najczęściej stłuczenie mięśni. To uraz powierzchowny. Charakteryzuje się uszkodzeniem włókien mięśniowych, zasinieniem, oznaczającym wylew krwi do tkanek, obrzękiem i miejscową bolesnością.

Niestety, muszę powiedzieć, że stłuczenia najczęściej są lekceważone. Leczenie tych urazów jest miejscowe, powinno trwać nie dłużej niż trzy dni. Polega na położeniu na bolesne miejsce zimnego okładu (np. z lodu) lub spryskaniu tzw. suchym lodem oraz zastosowaniu opaski elastycznej (zapobiega to powstawaniu krwiaków). Można ewentualnie wcierać w bolące miejsce maści przeciwbólowe, najlepiej z dodatkiem heparyny, by krwiak jak najszybciej się rozpuścił i nie doszło do zwłóknienia.

Co prawda preparaty łagodzące ból mogą wspomagać leczenie. Jednak pacjent nie powinien przez dłuższy czas aplikować ich samodzielnie. Jeśli ból jest przewlekły, konieczne może być leczenie środkami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi zaleconymi przez lekarza.

A jak leczy się poważniejsze urazy: naciągnięcie lub naderwanie mięśnia?

Naciągniecie mięśnia to wynik urazu. Powstaje on w momencie wykonywania gwałtownego ruchu. W wyniku tego ruchu mięsień nie rozciąga się należycie (nie nadąża za ruchem). Pojawia się miejscowy ból o charakterze kurczu – na tyle silny, że potrzebna jest pomoc lekarza.

Po badaniu wskazane jest USG, które pokaże, czy doszło do uszkodzenia mięśnia. A jeśli doszło, to jak duże ono jest. Wykonuje się również RTG, by nie przeoczyć złamania. Jeśli okazuje się, że jest to tylko naciągniecie, leczenie wygląda podobne, jak przy stłuczeniu: ochładzanie bolącego miejsca, opaska elastyczna, odciążenie, maści przeciwbólowe z heparyną, ewentualnie leki przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Trudniejsza sytuacja pojawia się w przypadku naderwania mięśnia. Dochodzi wówczas do rozerwania dużej liczby włókien mięśniowych. Pojawia się silny ból. Konieczne jest wykonanie badania USG i RTG. Jeśli po USG okaże się, że w wyniku uszkodzenia tkanek pojawia się krwiak, trzeba go jak najszybciej zaaspirować. Następnie należy założyć opaskę elastyczną i unieruchomić kończynę w stabilizatorze lub w opatrunku gipsowym (w zależności od stopnia uszkodzenia mięśnia). To konieczne, by nie doszło do zwłóknienia w miejscu krwiaka. Już w tym okresie konieczna jest też fizjoterapia: krioterapia czy laser.

Kiedy niezbędne jest leczenie chirurgiczne?

Przy rozerwaniu mięśnia, czyli całkowitym przerwaniu włókien mięśnia lub ścięgna. Pacjent ma wówczas silne dolegliwości bólowe, a samo uszkodzenie mięśnia jest wyczuwalne. Przed operacją koniecznie trzeba wykonać RTG oraz USG. Można również pokusić się o rezonans magnetyczny.

Jednak urazy mięśni zdarzają się nie tylko osobom, które mało się ruszają. To także częste kontuzje wśród sportowców oraz tych, którzy intensywnie się odchudzają albo wykonują zbyt forsowne ćwiczenia na siłowni…

Ma pani rację. U osób aktywnych, czy tych, które szybko straciły sporo kilogramów, najczęściej dochodzi do naciągnięcia lub naderwania mięśni. Prewencją wszelkich tego typu urazów jest rozciąganie mięśni (stretching) przed wykonywaniem aktywności fizycznej. Trzeba też pamiętać, że przed intensywnym treningiem, każda partia mięśniowa powinna być rozgrzana. Inaczej sport, który ma być korzystny dla zdrowia, grozi kontuzją.

Dziękuję za rozmowę

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH