Odporność dziecka jesienią

Odporność dziecka jesienią

Odporność dziecka jesienią
4.4 (88.41%) 138 votes


Wiatr, deszcz, zmienne i niskie temperatury sprawiają, że spada odporność. Jak zadbać o dziecko i na co zwrócić szczególną uwagę, aby dzieci cieszyły się dobrym zdrowiem – radzi dr Aneta Górska-Kot, ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Ubranie „na cebulkę”
W okresie jesiennym warto szczególną uwagę zwrócić na prawidłowe ubranie dziecka. Rano, gdy idziemy z dzieckiem do przedszkola bądź szkoły, jest jeszcze zimno. Później w ciągu dnia temperatura podnosi się, a na wieczór ponownie spada. Trudno wybrać odpowiednie ubranie, aby dziecko nie przemarzło, ale jednocześnie nie przegrzało się. Dlatego jesienią warto ubierać dziecko „na cebulkę”. Dzięki temu rozwiązaniu łatwiej będzie dostosować ubiór do zmieniającej się w ciągu dnia temperatury i zapobiegać zarówno wychłodzeniu organizmu, jak również jego nadmiernemu przegrzaniu. Zwracam szczególną uwagę rodziców, aby nie ubierali dziecka zbyt ciepło. Spocone, narażone na wiatr i deszcz, będzie bardzo podatne na wszelkie infekcje.

Soki pełne witamin
Jesień i zima to czas, kiedy powoli kończy się dostęp do świeżych warzyw i owoców. A przecież to właśnie one są głównym źródłem witamin chroniących nas przed negatywnym wpływem niekorzystnych warunków pogodowych. Dlatego jesienią należy szczególnie pamiętać o zasadzie minimum 400 g warzyw i owoców dziennie, w pięciu porcjach. W przypadku dzieci najlepszym rozwiązaniem będzie szklanka soku, np. pomarańczowego. Osoby lubiące bardziej cierpki smak mogą też sięgnąć po sok grejpfrutowy. Zarówno szklanka soku pomarańczowego, jak i soku grejpfrutowego dostarcza do organizmu około 70 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. A to właśnie ta witamina w dużej części wpływa na zwiększenie odporności organizmu. Zawsze polecam, aby w przypadku dzieci podawać pasteryzowany sok, w tym również odtworzony z soku zagęszczonego, który jest bogatym źródłem witamin i substancji odżywczych, a jednocześnie dzięki procesowi pasteryzacji został pozbawiony wszelkich drobnoustrojów i bakterii. Na uwagę zasługuje fakt, że zagęszczony sok powstaje latem, czyli w okresie, gdy zawartość witamin w owocach i warzywach jest najwyższa. To bardzo ważne w przypadku witaminy C, ponieważ jest ona niezwykle wrażliwa na zewnętrzne warunki i już samo przechowywanie owoców w pokojowej temperaturze prowadzi do jej ubytku. W witaminę C bogata jest też czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona i zielona papryka, brukselka, czerwona kapusta.

Jesienny spacer
Chociaż jesienią pogoda często nie sprzyja przebywaniu na świeżym powietrzu, to zachęcam rodziców do regularnych spacerów. Nawet gdy wieje niewielki wiatr i jest niższa temperatura, warto wyjść na godzinę z domu. Przebywanie na dworze oraz ruch powodują, że organizm przyzwyczaja się do niekorzystnych warunków i lepiej sobie z nimi radzi. Warto też zwrócić uwagę, aby pokój dziecka przed snem został wywietrzony. Świeże powietrze nie tylko pomoże dziecku zasnąć, ale też „wymieni” to starsze, w którym zebrały się już bakterie i wirusy.

(źródło: Rebel Media)

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH