Uroda w czasie ciąży

Uroda w czasie ciąży


Zmiany hormonalne, jakie zachodzą w organizmie kobiety ciężarnej, powodują przyspieszenie przemiany materii, zaburzenia krążenia krwi oraz przyrost masy ciała. Nie pozostaje to bez konsekwencji dla samopoczucia i wyglądu.

Zdrowa kobieta, aktywna fizycznie, spędzająca dużo czasu na świeżym powietrzu, która właściwie się odżywia i prawidłowo przyswaja dostarczone produkty, nie wymaga uzupełniania witamin i mikroelementów. Jednak czas oczekiwania na potomstwo – stawia dodatkowe wymagania w zakresie zapotrzebowania na substancje odżywcze.

Odpowiednia dieta
W czasie ciąży organizm kobiety w pierwszej kolejności zasila dziecko w substancje niezbędne do jego rozwoju. Warto więc wzbogacić codzienne menu w dodatkowe porcje produktów mlecznych, warzyw i owoców, a także pieczywo z mąki z pełnego przemiału. Dostępne są również produkty spożywcze o zwiększonej zawartości witamin, np. multiwitaminowe soki owocowe, płatki śniadaniowe z witaminą B i żelazem czy margaryny wzbogacone o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

– Korzyści płynące ze stosowania celowego sposobu odżywiana kobiety ciężarnej są bardzo duże. Przede wszystkim mniejsze jest ryzyko pojawienia się takich dolegliwości ciążowych, jak zgaga, niestrawność, wymioty, zaparcia, skurcze łydek, obrzęki. Nie bez znaczenia jest też to, że odpowiednia dieta podczas ciąży ułatwia szybszy powrót do pełni sił po porodzie – mówi ginekolog dr Zofia Polska.

Typowe dla drugiego trymestru zachcianki na słodycze, warto zaspokoić suszonymi lub świeżymi (zawierają mniej cukru) owocami. Rozsądek w folgowaniu sobie z jedzeniem ma przełożenie nie tylko na sylwetkę, ale również na wygląd cery. Każda przesada w spożyciu słodyczy i ostrych dań odbija się bowiem na skórze. Umiar w jedzeniu słodkości jest ważnym punktem w profilaktyce cukrzycy.

Witaminy i minerały
Lekarze podkreślają, by przyszłe mamy nie jadły „za dwoje”. Dodatkowe kilogramy nabyte podczas ciąży trudno będzie zgubić w przyszłości. – Przy określeniu potrzeb energetycznych organizmu ciężarnej należy zwrócić uwagę na wiek, aktualny stan odżywienia (otyłość czy niedobór masy ciała), styl życia, wysiłek fizyczny i rodzaj wykonywanej pracy. Jednak najczęściej w drugim i trzecim trymestrze ciąży powinno się zalecić zwiększenie kaloryczności diety średnio o 300 kcal na dobę, czyli do 2500 kcal – dodaje ginekolog-położnik-cytolog dr n. med. Piotr Bodzek z Katedry i Oddziału Klinicznego Ginekologii, Położnictwa i Ginekologii w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Podczas ciąży grozić może niedobór cynku, żelaza (ważne dla pobudzenia syntezy keratyny, niezbędnego białka budulcowego cebulki włosowej) i choliny, która wzmacnia mikrokrążenie w obrębie skóry głowy. Żelazo, oprócz funkcji prourodowej odgrywa kluczową rolę, bo jest nośnikiem tlenu w organizmie. Cynk natomiast znajduje się we wszystkich komórkach ciała, a w szczególności w komórkach oczu, wątroby, mózgu, mięśni oraz organów rozrodczych. Nawet najmniejsza komórka organizmu potrzebuje cynku do prawidłowego podziału, zaś praca około 300 enzymów jest regulowana przez ten pierwiastek. Ważny jest również kwas foliowy, który, oprócz istotnej roli w rozwoju cewy nerwowej u płodu, dba o intensywność koloru włosów. Żelazo i biotyna mają wpływ na wzmocnienie i ładny wygląd paznokci, a o jędrność i młody wygląd skóry zadbają antyoksydanty (np. witaminy C i E).

Konieczne jest dbanie o prawidłowe nawadnianie organizmu. Ma to znaczący wpływ na wygląd skóry i zapobieganie występowaniu obrzęków. Świeżo wyciskane soki z owoców najlepiej rozcieńczać pół na pół z wodą, aby uniknąć nadmiernego spożycia cukru.
Myśląc o nawilżeniu skóry od wewnątrz i zapewnieniu jej odpowiedniej spoistości, warto wzbogacić dietę w tłuste ryby, oliwę z oliwek, olej lniany i rzepakowy, orzechy, pestki dyni i słonecznika. Nienasycone kwasy tłuszczowe DHA zapewnią piękną skórę i prawidłowe krążenie krwi. Kwasy omega-3 wspomagają prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu i korzystnie wpływają na rozwój narządu wzroku.

Pielęgnacja ciała
Dodatkowe kilogramy, braki witamin i minerałów, konieczność rezygnacji z wielu dotychczasowych przyzwyczajeń – to wszystko odbija się niekorzystnie na wyglądzie kobiety oczekującej dziecka. Ciało w czasie ciąży wymaga specjalnego traktowania.
– Jak wiadomo, sama dieta w dbaniu o urodę nie wystarczy, trzeba ją wspomóc odpowiednimi formami aktywności fizycznej. Po konsultacji z ginekologiem bądź położnikiem można wybrać te najlepsze dla danej kobiety. Regularna aktywność fizyczna nie tylko zapobiega nadmiernemu przyrostowi wagi, ale i pozwala na dotlenienie organizmu, co owocuje pięknym kolorytem skóry i jej jędrnością, oraz zapobiega cellulitowi – radzi ginekolog-położnik Jacek Maciejewski.

Przyrost wagi w czasie ciąży powoduje, że skóra ulega gwałtownemu rozciągnięciu. Zaburzenie równowagi hormonalnej między progesteronem i estrogenami ma duży wpływ na stan tkanki łącznej, która jest w tym czasie bardziej elastyczna, ale może nadmiernie wiotczeć, gdyż włókna odpowiadające za jędrność skóry (kolagen i elastyna) ulegają znacznemu osłabieniu. Bardzo często dochodzi do uszkodzenia włókien kolagenu i elastyny oraz utworzenia zastępczej tkanki łącznej. Efektem są rozstępy (różowe pręgi), które powstają w 6. i 7. miesiącu ciąży na skórze brzucha, ud i piersi u prawie 90 proc. kobiet.

Usunięcie utrwalonych rozstępów jest niezmiernie trudne, dlatego tak ważne jest wzmocnienie skóry, które zapobiegnie ich wystąpieniu. Należy regularnie, rano i wieczorem, stosować balsamy lub żele zawierające substancje ujędrniające, poprawiające napięcie skóry oraz stan naczyń krwionośnych. Pacjentce można też polecić specjalne preparaty zapobiegające rozstępom. Raz w tygodniu dobrze jest zrobić piling, aby poprawić wchłanianie przez skórę substancji czynnych zawartych w kosmetykach. Napięcie skóry poprawiają także systematyczne masaże szorstką rękawicą lub szczotką z miękkiego włosia. Należy także pamiętać o przygotowaniu brodawek sutkowych do karmienia piersią. Pomogą w tym specjalne kosmeceutyki. Można też hartować piersi za pomocą prysznica na przemian ciepłym i chłodnym strumieniem wody.

Zabiegi kosmetyczne
Kosmeceutyki dostępne w aptekach, określane jako „ciążowe” nie powinny zawierać szkodliwych substancji, mogących przeniknąć do łożyska. Aplikując kosmetyki, należy unikać mocnych okrężnych ruchów po brzuchu – najlepiej ograniczyć się do głaskania go. Nie tylko uniknie się w ten sposób zbędnego naciągania skóry, ale także zmniejszy ryzyko przedwczesnych skurczów porodowych. Także w kwestii stosowanych kosmetyków warto skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę.

Wiele gabinetów kosmetycznych oferuje specjalne pakiety urodowe dla przyszłych mam. Najkorzystniejsze są terapie relaksujące, ujędrniające, poprawiające krążenie i przepływ limfy w komórkach. Na pewno ulgę przyniosą także masaże nóg i zabiegi na opuchnięte, ociężałe stopy. Zabronione są natomiast zabiegi z użyciem prądu (np. jonoforeza, galwanizacja, sonoforeza, elektroforeza) i lasera, np. depilacja laserowa. Nie powinno się również wykonywać makijażu permanentnego, głębokich pilingów kwasami AHA i depilacji gorącym woskiem. Solarium i nadmierne opalanie jest także przeciwwskazane, bo nie tylko stymuluje wystąpienie plam pigmentacyjnych i przebarwień, ale może też prowadzić do przegrzania ciała, wzrostu ciśnienia tętniczego krwi i bezpośredniego zagrożenia dla ciąży.

Kobiety w ciąży są bardziej wrażliwe na zapachy, dlatego powinny stosować kosmetyki o niezbyt intensywnym aromacie, a najlepiej – bezzapachowe. Do higieny intymnej dobrze jest używać łagodnych płynów zapobiegających infekcjom, o działaniu bakterio- i grzybostatycznym oraz ułatwiającym gojenie uszkodzeń błony śluzowej.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH