Dieta dla pięknej skóry

Dieta dla pięknej skóry


Właściwie skomponowany jadłospis uwzględniający zapotrzebowanie organizmu na niezbędne witaminy i pierwiastki to tajemnica młodego wyglądu i piękna – lśniących włosów, gładkiej skóry oraz twardych paznokci.

Stan włosów i skóry świadczy nie tylko o panującej aktualnie modzie, upodobaniach czy dobrym smaku, ale przede wszystkim o stanie naszego zdrowia. Niemal każda choroba czy stres odbijają się na wyglądzie. Blada cera, przebarwienia lub krostki to najczęściej efekt złego odżywiania, braku witamin lub składników mineralnych. Dzięki odpowiednio dobranym pokarmom, zbilansowanej diecie bogatej w witaminy i niezbędne pierwiastki (np. chrom, krzem), możemy tym zmianom zapobiec, a nawet odmłodzić skórę o kilka lat.

Zdrowa dieta
Przede wszystkim należy pamiętać o podstawowych zaleceniach zdrowej diety. Nasz codzienny jadłospis powinien się składać z trzech głównych posiłków oraz dwóch odżywczych przekąsek. Posiłki powinny być pełnowartościowe oraz przygotowane ze świeżych produktów o najwyższej wartości. Pamiętajmy, że w każdym posiłku powinny się znaleźć warzywa i owoce.

Pierwiastki piękna
Łamliwe paznokcie, wypadające włosy czy szara cera mogą być oznaką niedoboru krzemu. Źródłem tego pierwiastka, który ma wpływ na przemianę materii oraz ułatwia odchudzanie, są: rzodkiew, buraki, ogórki, pomidory, pieczarki, cebula, czosnek, otręby, ryż, pestki słonecznika oraz skrzyp polny.

Kolejnym pierwiastkiem piękna jest cynk. Jest on odpowiedzialny za wszystkie podstawowe procesy życiowe, a jego niedobór przejawia się między innymi zmianami skórnymi, łysieniem oraz trudnością w gojeniu się ran.

Najlepszym źródłem cynku są produkty zwierzęce. Poza tym występuje on w kaszy gryczanej, orzechach włoskich oraz warzywach strączkowych. Najbardziej zagrożeni niedoborem tego pierwiastka są wegetarianie, kobiety w ciąży oraz alkoholicy.

Za wygląd i właściwy kolor skóry odpowiedzialny jest beta-karoten. Znajduje się on w pomarańczowych warzywach i owocach (dynia, marchew, morele) oraz w zielonych warzywach liściastych.

Drożdże, mleko, mięso i produkty zbożowe zawierają duże ilości witamin z grupy B. Są to witaminy rozpuszczalne w wodzie, bardzo rozpowszechnione w produktach spożywczych. Objawy niedoboru są mało charakterystyczne i polegają na występowaniu niedokrwistości, pękaniu warg, zmianach zapalnych skóry i języka oraz patologiach w obrębie układu nerwowego.

Pamiętajmy, by nie rezygnować z tłuszczy, nawet przy diecie odchudzającej czy upiększającej. Dzięki witaminie E znajdującej się w olejach roślinnych (głównie słonecznikowym) oraz kiełkach pszenicy nasza skóra będzie elastyczna. Nie bez powodu witamina ta nazywana jest witaminą młodości.

Duże znaczenie nie tylko dla zdrowia, ale i urody ma również witamina C. Jej niedobór powoduje bladość, nadmierne rogowacenie naskórka oraz utratę elastyczności. Podobnie jak beta-karoten wpływa ona na zdrowy koloryt skóry. Największe ilości witaminy C występują w owocach dzikiej róży, porzeczkach, owocach kiwi oraz zielonej pietruszce i kolorowych paprykach.

Ważną rolę w spowalnianiu procesów starzenia odgrywa koenzym Q, często występujący w kremach przeciwzmarszczkowych. Znajduje się on także w wołowinie, oleju sojowym oraz w podrobach.

Dieta antycellulitowa
Chciałabym także poświęcić kilka słów problemowi „skórki pomarańczowej”. Nie ma niestety idealnej diety, która mogłaby wyeliminować to mało estetyczne schorzenie, jednak prawidłowe odżywianie ma duże znaczenie w walce z cellulitem. Osoby dotknięte tą przypadłością powinny zadbać o dietę bogatą w warzywa i owoce, zawierającą optymalną ilość protein (wartościowych białek występujących m.in. w rybach) i węglowodanów (grube kasze oraz razowe pieczywo). Powinny także ograniczać ilość cukrów prostych oraz tłuszczów zwierzęcych – zastąpić je olejami bogatymi w witaminę E.

Woda piękna doda
Pamiętajmy, że odpowiednio dobrana, zbilansowana dieta jest kluczem do zdrowego wyglądu i pięknej cery. Z pewnością poprawi nasze samopoczucie i pozwoli zaoszczędzić na drogich kosmetykach. Jednak i ona nie zdziała cudów, jeśli zapomnimy o uzupełnieniu jej istotnym składnikiem – wodą! Brak wody może zaburzyć pracę wszystkich układów w naszym organizmie, prowadzić do wysuszenia oraz przyszarzenia cery. Najlepsza jest niegazowana woda mineralna.

Domowe maseczki
Produkty spożywcze mogą upiększyć naszą skórę nie tylko od wewnątrz, ale także od zewnątrz. Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych przepisów na domowe maseczki.

Z zielonego ogórka
Najlepsza do skóry tłustej, ma działanie nawilżające i wybielające. Całego ogórka (ze skórką) pokrojonego w plasterki układamy na twarzy i pozostawiamy na 10-15 minut. Jeżeli maseczkę chcemy położyć na dekolcie, ogórek można zetrzeć na tarce. Po upływie wymaganego czasu, należy zmyć maseczkę wodą.

Z oleju lnianego
Do skóry suchej z tendencją do zmarszczek. Świeży olej lniany rozprowadzamy na skórze i pozostawiamy na około 20-30 minut. Po tym czasie maseczkę usuwamy wycierając delikatnie skórę miękkim ręczniczkiem. Resztki oleju same wchłoną się po kilkunastu minutach.

Z białka kurzego
– oczyszczająco-ściągająca Świeżo ubite białko nakładamy na skórę rozprowadzając je równomiernie. Maseczkę pozostawiamy na skórze do czasu aż białko zaschnie, a następnie zmywamy wodą. Maseczka pozostawia odczucie oczyszczenia i napięcia skóry. Nie jest ona zalecana dla bardzo suchej cery.

Złe nawyki
Niektóre nawyki żywieniowe są niekorzystne dla naszego zdrowia. Często zupełnie nieświadomie popełniamy błędy wierząc, iż mają one zbawienny wpływ na nasze zdrowie, tymczasem zubożona dieta może negatywnie wpłynąć na naszą cerę oraz pracę całego organizmu.

Unikanie tłuszczu i pieczywa
Wiele osób eliminuje z diety te produkty w przekonaniu, że tuczą. Tymczasem są one niezbędne dla naszego organizmu. Pieczywo zawiera wiele cennych minerałów i witamin poprawiających stan naszej cery oraz wpływających pozytywnie na włosy i paznokcie. Natomiast tłuszcz roślinny, zawierający witaminę E, wygładza skórę redukując zmarszczki.

Unikanie czekolady
W naszym społeczeństwie od dawna panuje pogląd, iż czekolada szkodzi cerze i przyczynia się do powstawania nieprzyjemnych wyprysków. Warto jednak pamiętać, że ziarna kakaowca zawierają flawonoidy, które neutralizują przyspieszające starzenie wolne rodniki. W ziarnach zawarte są też dobroczynne minerały, takie jak: żelazo, magnez, cynk i wapń. Wpływają one na pracę mózgu oraz niwelują stres. Z tego powodu warto czasem sięgnąć po kostkę gorzkiej czekolady, pamiętając jednak, że czekolada (nawet gorzka!) jest źródłem tłuszczu.

Warzywny puchar
Składniki:
225 g dojrzałych pomidorów
1 średniej wielkości marchew
1 łodyga selera
garść rukwi wodnej
1 łyżka ekstraktu drożdżowego
rozpuszczonego we wrzątku
1/2 szklanki soku pomidorowego
szczypta soli selerowej
pieprz czarny

Przygotowanie:
Pomidory obrać, przekroić na połówki, usunąć nasiona. Marchew i selera obrać i drobno posiekać. Wszystko włożyć do miksera i zmiksować na puree. Przyprawić solą selerową i pieprzem. Podawać na zimno.
Warzywny puchar to źródło witamin PP, A, C i E, kwasu foliowego oraz karetonoidów. Dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego warzywny pucharek jest doskonałym uzupełnieniem diety dla kobiet planujących ciążę oraz spodziewających się dziecka. Pozwoli im nie tylko zachować zdrowie, ale także piękną i młodą cerę.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH