Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Ajurweda  w kosmetologii

Ajurweda w kosmetologii


Istotą ajurwedy jest świadome dążenie człowieka do pełnej równowagi na poziomie ciała, ducha i umysłu. To także medycyna naturalna praktykowana od tysięcy lat.

System medyczny i filozoficzny ajurweda liczy pięć tysięcy lat i wywodzi się ze starożytnych Indii. Jednak jego wpływy – szczególnie te dotyczące leczenia – można dostrzec również w starożytnym Egipcie, w Chinach i w Grecji.
Ajurweda w holistyczny sposób traktuje kwestie związane z medycyną naturalną. Ta starohinduska wiedza analizuje dogłębnie każdy aspekt ludzkiego życia. Koncentruje się na zapobieganiu chorobie, a gdy do niej dojdzie, nakazuje usuwać jej źródła, a nie objawy.

Vata, pitta, kapha
Według ajurwedy, we wszystkim, co istnieje, przejawia się życiodajna energia, zwana w hinduizmie praną, która jest siłą życiową i przenika wszechświat pod postacią pięciu żywiołów: przestrzeni, powietrza, ognia, wody i ziemi. W człowieku prana występuje jako trzy doshe, czyli trzy różne kombinacje energii: vata, pitta i kapha. W każdym człowieku są wszystkie trzy energie (doshe), a harmonijne ich współistnienie zapewnia zdrowie.

Energia vata reguluje funkcje związane z ruchem, czyli oddychanie, krążenie, mruganie powiekami, bicie serca. Kiedy vata jest w równowadze, sprzyja witalności i kreatywności, natomiast zaburzona – powoduje strach i niepokój. Pitta zarządza metabolizmem, czyli trawieniem, przyswajaniem, regulacją temperatury ciała. Pitta w stanie równowagi daje zadowolenie, pozytywnie wpływa na inteligencję. Zaburzona powoduje gniew lub rozdrażnienie. Z kolei kapha to energia, która kontroluje procesy wzrostu w ciele, nawilża skórę, utrzymuje system odpornościowy. Zrównoważona wyraża się jako miłość i wybaczenie. Zaburzona – prowadzi do braku poczucia bezpieczeństwa, zazdrości.

Ale to nie wszystko. Vata, pitta i kapha są aktywnymi postaciami pięciu żywiołów. Kierują one wszystkimi funkcjami ciała, ducha i świadomości (umysłu). Sterują też pierwotnymi upodobaniami do niektórych smaków, pokarmów, warunków klimatycznych, gorąca i zimna, pewnych typów zachowań (bardziej lub mniej aktywnych, spontanicznych). To od vaty, pitty i kaphy zależą cechy charakteru, fizjologii i ogólnie wyglądu zewnętrznego.

Indywidualne doshe
Każdy ma w sobie energię kapha, pitta i vata, ale zazwyczaj jedna lub dwie z nich są dominujące. Indywidualna dosha wpływa na budowę i wygląd ciała oraz na skłonność do pewnych dolegliwości.
Osoba vata ma suchą skórę i włosy, jest bardzo szczupła, aktywna, nadpobudliwa, często zmieniają jej się nastroje. Vata reaguje na stres zaburzeniami trawienia, łuszczeniem się skóry, bólami głowy. Pitta jest średniego wzrostu, nie ma kłopotów z wagą (jest prawie idealna). Ma włosy blond albo brązowe. Niestety, dość wcześnie pojawiają się u niej zmarszczki, łysienie i siwienie włosów. Pitta pod wpływem długotrwałego stresu może nabawić się wrzodów żołądka i wyprysków na skórze. Natomiast kapha jest dobrze zbudowana, muskularna, nawet krępa. Ma kłopoty z nadwagą, a jej skóra jest gruba (raczej tłusta), włosy gęste, często falujące. Skutkiem przemęczenia i nerwowego trybu życia kaphy będą łojotok skóry i włosów oraz skurcze mięśni gardła i karku.
W centrum ajurwedyjskiej pielęgnacji ciała i duszy znajduje się osobowość człowieka, jej rozwój, dążenie do harmonii z samym sobą, prawami natury i wszechświata. Leczenie wszelkich problemów odbywa się zgodnie z przeświadczeniem, że ciało i psychika są nierozerwalną całością. Dolegliwości ciała traktuje się jako zaburzenia w sferach duchowej, fizycznej i psychicznej.

Zabiegi
Kąpiele w płatkach kwiatów, maseczki ze świeżych ziół i aromatycznych przypraw, polewanie ciała ciepłym olejem lub okładanie gorącymi kamieniami to tylko nieliczne zabiegi związanie z ajurwedyjską pielęgnacją, opartą na poszukiwaniu harmonii między ciałem a umysłem. Jedna z zasad ajurwedy głosi, że nie smaruje się ciała niczym, czego nie dałoby się zjeść.

Najważniejszym zadaniem każdej terapii ajurwedyjskiej jest doprowadzenie do pełnej harmonii pomiędzy trzema dosha. Staje się to możliwe po oczyszczeniu organizmu z toksycznych produktów przemiany materii. Do klasycznych metod ajurwedyjskich należy pancha karma, czyli pięć zabiegów oczyszczających organizm. Terapia trwa od jednego do trzech tygodni i pomaga w leczeniu chorób reumatologicznych, krążeniowych, naczyniowych, bezsenności, depresji, a także niweluje skutki stresu i przepracowania.
Ajurweda to także masaże olejkami aromatycznymi wykonywane przez dwóch terapeutów. Masaż Abhyanga jest delikatny, łagodny i odprężający. Masaż Vishes wykonuje się mocniej i głębiej, przez co działa aktywizująco i stymulująco na tkanki. Najgłębszy jest masaż Udvarthana, który stosuje się w terapii antycellulitowej i wspomagającej odchudzanie. W porażeniu mięśni i nerwów pomocny jest masaż Pinda Sweda, który synchronicznie wykonuje czterech masażystów, używając ciepłego odwaru z ryżu i zbóż. Z kolei w zabiegu Svedana całe ciało, oprócz głowy, poddaje się oddziaływaniu pary wodnej. Natomiast polewanie czoła mieszanką olejków ziołowych to zabieg Shirodhara, który uspokaja, odstresowuje, relaksuje i odpręża.

Ajurwedyjski masaż stopami wycisza emocje i udrażnia kanały energetyczne. Kąpiel w płatkach róż relaksuje. Maseczka z miodu czy czekolady pomaga usunąć z organizmu toksyny. Zabiegi ajurwedyjskie wzmacniają system odpornościowy, eliminują skutki stresów i negatywnych emocji, energetyzują i regenerują, zwiększają wydolność umysłową i kondycję fizyczną, zapewniają zdrowy wygląd i jędrność ciała, regulują funkcjonowanie wszystkich narządów wewnętrznych, przywracają harmonijny przepływ energii.

Substancje aktywne
Jedną z najważniejszych roślin stosowanych w ajurwedzie jest ashwagandha (Witania somnifera). W tradycyjnej filozofii hinduskiej ashwagandha traktowana jest jako rasayana, czyli środek odmładzający. Ajurweda opisuje rasayanę jako to, co niszczy starość i chorobę. „Ten, kto regularnie przyjmuje rasayany, osiąga długowieczność, odzyskuje młodość, większą zdolność zapamiętywania, wolność od chorób, lśniącą cerę i siłę konia” – tak ponad dwa tysiące lat temu pisał Charaka, ajurwedyjski mędrzec.
Inną ważną rośliną z grupy rasayan jest amla (Emblica officinalis), a przede wszystkim jej owoce, które poprawiają stan zdrowia w przypadku nadciśnienia, podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi, cukrzycy, przeziębienia czy grypy. W kosmetyce owoce amli stosuje się do produkcji szamponów i innych preparatów do pielęgnacji włosów, ekstrakt jest w recepturze olejków do masażu.
Słowo „rasayana” w sanskrycie oznacza formę, która odżywia wszystkie tkanki ciała, zwane rasą. Rasa jest fluidem odpowiedzialnym za utrzymanie zdrowia i witalności. W miarę upływu lat człowiek stopniowo traci zawartość tego fluidu i komórki ciała zaczynają „wysychać”. Rasayana uzupełnia te najgłębsze siły żywotne, zwiększając jasność postrzegania, fizyczną siłę, wytrzymałość i dając szansę na długowieczność. Rasayany odmładzają, odżywiają umysł i ciało, spowalniają procesy starzenia, zwiększają witalność, umożliwiają większą klarowność w wytyczaniu życiowych celów, powodują szybszą rekonwalescencję w dolegliwościach fizycznych i psychicznych, poprawiają brzmienie głosu, wzmacniają system odpornościowy, zapobiegają zmęczeniu, depresji, ociężałości, zwiększają uczucie rozkoszy, wzmacniają funkcjonowanie narządów rozrodczych, maksymalizują kreatywność i koncentrację.
Z kolei bylina gotu kola (Centella asiatica) w medycynie ajurwedyjskiej zalecana jest jako środek poprawiający pracę mózgu i pamięć. W małych dawkach pobudza funkcje umysłowe, natomiast w dużych – działa odprężająco i relaksująco. Gotu kola wchodzi w skład kosmetyków, których zadaniem jest poprawa elastyczności skóry. Przyspiesza rogowacenie naskórka i tworzenie nowych warstw skóry, poprawia wzrost włosów, pomaga w likwidowaniu cellulitu.


Ajurwedyjskie sposoby na piękne włosy

• Głowę należy myć codziennie letnią wodą. Ciepła woda powoduje przegrzanie mieszków włosowych, co może powodować przedwczesne siwienie lub łysienie.
• Włosy trzeba osuszać ręcznikiem. Nie używać suszarek do włosów ze względu na niebezpieczeństwo przegrzania oraz niekorzystne działanie pola elektromagnetycznego.
• Lepiej unikać szamponów zawierających syntetyczne detergenty, które niszczą warstwę lipidową skóry głowy.
• Należy czesać włosy grzebieniem drewnianym lub antystatycznym kauczukowym. Plastikowe grzebienie uszkadzają łuski włosów, przez co włosy stają się łamliwe i cienkie.


Co to znaczy „ajurweda”?
Słowo „ajurweda” pochodzi z sanskrytu i składa się z dwóch sylab: „ayur” (życie) i „veda” (wiedza, mądrość). Ajurweda to inaczej wiedza życia, mądrość życiowa.

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH